امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1841 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

همه مطبوعات در بیان مطالب بر اساس قانون آزادند / از 9 سال قبل در جریان ساخت «رستاخیز» قرار داشتم/ قطعا در آینده سایت‌های بدون مجوز فیلتر می‌شوند

خبرایران: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه مطبوعات در بیان مطالب بر اساس مُرّ قانون آزادند مگر محدودیت‌هایی که خود قانون اساسی به آن اشاره کرده، اظهار داشت: دولت مصمم است در چارچوب قانون، آزادی مطبوعات را تعیین کند.
همه مطبوعات در بیان مطالب بر اساس قانون آزادند / از 9 سال قبل در جریان ساخت «رستاخیز» قرار داشتم/ قطعا در آینده سایت‌های بدون مجوز فیلتر می‌شوند

به گزارش خبرایران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه بر اساس تبصره 14 اقتصاد فرهنگی که به مجلس تقدیم کرده‌ایم کل دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند باید یک درصد به دستگاه‌های فرهنگی اختصاص دهند، گفت: ماهیت فرهنگی ایجاب می‌کند معماری هنری و آثار معماری ایرانی در ساختمان‌های اداری وجود داشته باشد. به این ترتیب سال آینده برنامه خاصی برای تعیین این نوع بودجه باید اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه 3 سناریو برای بودجه تقدیمی به مجلس در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بودجه‌ای که هم‌اکنون در نظر گرفته شده،خوش‌بینانه است و باز هم مجلس سقف بودجه را افزایش داد ک نمی‌دانیم که آیا قابل تأمین است یا خیر.امیدواریم اگر همین بودجه به صورت 100 درصد تامین شود، ‌رضایتمندی نیز در موضوع بودجه فرهنگی دستگاه ها ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در دولت جدید گشایش در مطبوعات به وجود آمده است به جلسات منظم 5 ماه گذشته هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: در این جلسات برای تعداد قابل توجه نشریات مختلفی مجوز صادر کردیم و تکلیف نشریات متقاضی که پرونده برخی از سال 85 در هیات نظارت مانده بود، مشخص شده است.

جنتی با بیان اینکه همه مطبوعات در بیان مطالب بر اساس قانون آزادند مگر محدودیت‌هایی که خود قانون آنرا تائید کرده است، اظهار داشت: دولت مصمم است در چارچوب قانون، آزادی مطبوعات را تعیین کند و صرف قانون بدون اعمال سلیقه اجرا شود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: ممکن است برداشت از قانون متفاوت باشد و باید توجه شود که هیات نظارت بر مطبوعات 7 عضو دارد و نمایندگانی از قوای مجریه، مقننه و قضاییه و همچنین نمایندگانی از حوزه علمیه در این شورا حضور دارند.

وی درباره برخی انتقادات به فیلم «رستاخیز» که با موضوع عاشورا در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد،‌گفت: این فیلم را دیدم و از 9 سال قبل در جریان ساخت آن قرار داشتم.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه بدلیل حساسیت فیلم و پرداخت به مساله عاشورا با علما و شخصیت های دینی و علمی مذاکره شده و فیلم کاملا منطبق با تاریخ است، اظهار داشت: حتی برخی مراجع نظیر آیت الله سیستانی این متن را تائید کرده اند و نمایندگان ایشان نیز برخی هزینه های این فیلم را پرداخت کرده اند.

جنتی با اشاره به کسب جوایز فراوان توسط این فیلم در بخش های مختلف، گفت: هیچ مشکلی از جهت فنی وجود نداشته و بخشی از بودجه فیلم نیز توسط شیعیان خارج از کشور و بخشی دیگر از سوی وکلای آیت الله سیستانی و بخشی نیز در داخل تامین شده است.

جنتی درخصوص موضوع دولت درباره فیس‌بوک اظهار داشت: در این مورد طبیعتا باید از قوه قضائیه سوال شود؛ اما یکی از مسئولان این قوه نیز اعلام کرده عضویت در فیس بوک جرم نیست ولی چون این شبکه اجتماعی فیلتر است و برای دسترسی به آن از فیلترشکن استفاده می‌شود، این مسئله جرم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود رئیس‌جمهور جایزه ویژه‌ای را در پایان جشنواره فیلم فجر اهدا کند، گفت: رییس‌جمهوری شرایطی را برای ارائه این جایزه اعلام کردند؛ آقای روحانی در پیغام خود شرطی را مطرح کرده بودند که به فیلم هایی که با موضوع اعتدال،‌ مقابله با خشونت و افراط‌گری را ترویج کند جایزه اعطا می شود؛ اما در مجموع فیلم‌هایی که در جشنواره مطرح شدند واجد شرایط رییس جمهور نبودند.

وی درباره قضاوت هیات داوران جشنواره فیلم فجر نیز گفت: تصور بنده بر این است هیاتی که انتخاب شد جامع‌الجهات و ترکیبی از پیشکسوتان و اساتید هنری بودند و ما نیز به آرای صادر شده هیات داوران احترام می‌گذاریم و تا جایی که من می‌دانم، انتخاب هیات داوران براساس دلایل سیاسی نبوده است.

جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی برخی روزنامه‌ها در دولت یازدهم و اینکه آیا این رویه قرار است ادامه پیدا کند، اظهار داشت: ما روزنامه‌ای را تعطیل نکردیم و در عمر دولت یازدهم تنها روزنامه بهار توقیف شده است که البته من هم به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات مخالف توقیف بودم و اعتقاد داشتم اگر هم تخلفی صورت گرفته از عمد نبوده از دست این روزنامه در رفته بود؛ ضمنا مدیر مسئول بهار آمادگی داشت به عنوان تنبیه روزنامه را ببندد.

وی با اشاره به توقیف هفته‌نامه یالثارات الحسین گفت: پرونده این هفته‌نامه سابقه طولانی در هیات نظارت بر مطبوعات داشت و بارها تذکر دریافت کرده بود و طبق قانون نشریه‌ای که بیش از 3 بار تذکر دریافت کند برخورد شدید تری با آن می شود؛ درباره این هفته نامه نیز نظر جمع هیات نظارت مبنی بر توقیف بود.

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم «من عصبانی نیستم» آیا با هجمه اصولگرایان حذف شده است، اظهار داشت: این فیلم حذف نشد و دست‌اندرکاران این فیلم تصمیم گرفتند با توجه به اینکه احساس می کردند حضور این فیلم در عرصه رقابت موجب تحت فشار قرار گرفتن مسئولان جشنواره می شود، این فیلم را از صحنه رقابت خارج کردند؛ البته سیاست ما این بوده که اعضای هیات داوران حرفه‌ای انتخاب شوند و در نوع بیان خود آزاد باشند.

جنتی درخصوص دیپلماسی فرهنگی دولت یازدهم نیز بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی نتوانسته است همپای دیپلماسی خارجی پیش برود،‌اما یکی از سیاست‌هایی که از روز اول حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر داشتیم، ارتباطات فرهنگی با فرهیختگان سایر کشورها از طریق رایزنان فرهنگی بود و هم‌اکنون نیز در 80 کشور رایزن فرهنگی داریم.در داخل کشور برنامه‌هایی داریم که از سفرا و دیپلمات‌ها دعوت می‌کنیم تا از نزدیک آنها را مشاهده کنند که همین امر به گسترش فرهنگ ایران کمک شایانی کرده است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: یکی از کارهای دیگری که مورد توجه این وزارتخانه قرار داد نهضت ترجمه است و در جشنواره تقدیر از کتاب سال نیز شاهد حضور چشمگیر افرادی بودیم که در زمینه ترجمه فعالیت کرده اند.شرکت هنرمندان ما در حراج های مختلف بین المللی و همچینن اعزام گروه های موسیقی پس از احیای ارکست سمفوینک و ارکست ملی مورد توجه جدی قرار دارد.

وزیر فرهنگ همچنین در پاسخ به سوالی درباره سامانه ثبت اطلاعات خبرنگاران (سمان) و برخی شایعات مبنی بر تعطیلی این سامانه، تصریح کرد: اصلا در جریان این موضوعی که سوال کردید نیستم.

وی همچینین درباره لزوم اخذ مجور سایت های خبری از وزارت ارشاد، خاطرنشان کرد: کلیه سایت‌های خبری موظف هستند از وزارت ارشاد مجوز بگیرند، همچنین ضرب‌الاجلی تعیین کردیم که سایت‌های بدون مجوز تا پایان دی‌ماه به وزارت ارشاد مراجعه کرده و کار خود را قانونی دنبال کنند؛ البته تا کنون سایتی را فیلتر نکردیم ولی قطعا در آینده سایت‌های بدون مجوز فیلتر می‌شوند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب