امروز: پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/02]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 184 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش نشست خبری نخستین نمايشگاه تخصصی نهاده های كشاورزی؛

حسینی یزدی : سالانه 50 تا 70 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود

خبر ایران: سید مهدی حسینی یزدی رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران گفت: سالانه 50 تا 70 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود و بذور وارداتی از نسل یک (اف یک) است و طی سالهای گذشته واردات بذور کیفی باعث شده عملکرد محصولات کشاورزی افزایش چند برابری داشته باشد.
حسینی یزدی : سالانه 50 تا 70 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرایران ، نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران امروز با حضور«سید مهدی حسینی یزدی»، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران ،«علی‌محمد عرب» رئیس انجمن تولید‌کنندگان سم، اهالی رسانه درساختمان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزارشد.

در این نشست خبری«سید مهدی حسینی یزدی» رییس انجمن واردکنندگان سم و کود با بيان اينكه به دليل محدوديت زمان امكان دعوت از شركت هاي خارجي براي شركت در اين نمايشگاه وجود نداشت، ادامه داد: در اين نمايشگاه تمام شركت‌هاي اصلي توليدكننده و واردكننده سموم و نمايندگان شركت‌هاي خارجي حضور دارند.

 

بی‌کیفیت بودن سموم حقیقت ندارد

 

رئیس انجمن وارد‌کنندگان سم و بذر با بیان اینکه سموم شیمیایی تولید شده در ایران قابل رقابت با نوع خارجی است، گفت: سالانه 500 میلیون دلار سم، بذر و کود به کشور وارد می‌شود که 50 درصد غذای مردم از این طریق به دست می‌آید و سالانه 120 تا 150 میلیون دلار سموم 50 تا 70 میلیون دلار بذر و 200 تا 300 میلیون دلار کود وارداتی به کشور وارد می‌شود و این میزان نهاده وارداتی 40 تا 50 درصد در تولید غذای کشور نقش دارد.

وی افزود: سالانه 18 تا 20 هزار تن سم شیمیایی در کشاورزی کشور استفاده می‌شود که 80 درصد آن در داخل کشور فرموله شده و 20 درصد وارداتی است و این مواد تکنیکال از نوع درجه یک بوده و سموم تولید داخل کشور قابل رقابت با سموم کشورهای خارجی است و طی دو سال گذشته کشاورزان داخلی از بی‌کیفیت بودن سموم مورد استفاده گلایه داشته‌اند و آن را بی‌تأثیر می‌دانستند.

رئیس انجمن وارد‌کنندگان سم و بذر عنوان داشت: بی‌کیفیت بودن سموم حقیقت ندارد، زیرا در تأثیرگذاری سموم کشاورزی عوامل موثری مانند شرایط سم پاشی، تجهیزات، دُز (واحد سنجش غلظت) مصرفی، زمان استفاده تأثیرگذار است و اینها دلیلی بر بی‌تأثیربودن سموم استفاده شده در داخل نیست و 14 قلم ماده مؤثره سموم در داخل کشور امکان تولید دارد که به دلایل مختلف بحث‌های رقابتی، تحریم غیر فعال شده و تولید نمی‌کنند.

 

سالانه 50 تا 70 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود

 

رئیس انجمن وارد کنندگان  سم و بذر در پاسخ به این  سئوال  مبنی بر اینکه سالانه چه میزان بذر وارد کشور می‌شود و آیا بذرهای وارداتی از نسل یک است؟ گفت: سالانه 50 تا 70 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود و بذور وارداتی از نسل یک (اف یک) است و طی سالهای گذشته واردات بذور کیفی باعث شده است عملکرد محصولات کشاورزی افزایش چند برابری داشته باشد.

وی تصریح کرد: مثلا تولید گوجه فرنگی در سالهای گذشته 10 تا 15 تن در هکتار بود که اکنون بذور وارداتی امکان تولید تا 120 تن در هکتار را نیز دارند و از آنجایی که عدم مبارزه با آفات و بیماری‌ها 30 تا 70 درصد تولید را کاهش می‌دهد، دولت معافیت مالیات را برای سموم وارداتی در نظر گیرد.

 

طی سالهای گذشته کشاورزان کشور بیشترین ضربه را از سموم تقلبی که وارد بازار می‌شود دیده‌اند

 

در ادامه این نشست علی‌محمد عرب رئیس انجمن تولید‌کنندگان سم نیز اظهار داشت: 79 شرکت وارد‌کننده در کشور وجود دارد و طی سال‌های گذشته تلاش شده است بهترین ماده مؤثره وارد شود و در شرایط ایده‌آل فرموله شوند و در نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی ایران که 26 تا 29 آذر در محل دائمی نمایشگاه‌ها در بوستان گفتگو برگزار می‌شود روش‌های استفاده از سموم کشاورزی برای تأثیرگذاری بیشتر به کشاورزان آموزش داده خواهد شد و اگر چه ماده مؤثره سموم تولیدی کشور وارداتی است اما نحوه تولید و فرمولاسیون نیز بیشترین تأثیر را در کیفیت سموم دارد و به همین دلیل فرمولاسیون بهتری انجام می‌شود.

عرب در پاسخ به این سؤال که دلیل بی‌کیفیت بودن سموم طی دو سه سال اخیر چه بوده است؟ ابرازداشت: کیفیت سموم پایین نیامده بلکه روش استفاده از سوی کشاورزان در مسیر علمی نیست وطی سالهای گذشته کشاورزان کشور بیشترین ضربه را از سموم تقلبی که وارد بازار می‌شود دیده‌اند.

وی با بیان اینکه 67 شرکت وارد کننده وتولید کننده سم ، کود شیمیایی و بذر در نخستین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی حضور می یابند ، گفت : در این نمایشگاه اطلاعات جامعی در باره تاثیر انواع سم و کودهای شیمیایی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد و در این نمایشگاه شرکت های تولید کننده تجهیزات مبارزه غیرشیمیایی با آفات نیز حضور دارند و هم اکنون یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با روش مبارزه غیرشیمیایی و با مصرف کمترین میزان کود شیمیایی مدیریت می شود.

 

بنابراین گزارش ، اولین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران روز سه شنبه ۲۶ آذرماه ساعت ۱۴ در محل دایمی نمایشگاه‌های تخصصی (بوستان گفتگو) آغاز بکار می‌کند این نمایشگاه به همت بخش خصوصی متشکل از انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم، انجمن وارد کنندگان سم و کود ایران و انجمن وارد کنندگان بذر اصلاح شده کشور برگزار مي‌شود و در این نمایشگاه 67 شرکت داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی حضور خواهند داشت. همچنین جدیدترین دستاوردها در زمینه سم، کود و بذر در این نمایشگاه ارائه می‌شود و در برنامه‌های جانبی کشاورزان در زمینه استفاده صحیح سموم شیمیایی آموزش داده می‌شود.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب