امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1823 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بی اعتمادی بخش خصوصی به بازار مسکن

خبرایران: احمد علی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در حوزه مسکن سیاست مناسب و ثابتی نداریم، گفت: بازار فعلی مسکن سرمایه ای و تورم زا است و تا از این حالت خارج نشود نوسانات ناگهانی و کوتاه مدت افزایش قیمت و رکود حاکم بر بازار مسکن ادامه خواهد داشت.
بی اعتمادی بخش خصوصی به بازار مسکن

به گزارش خبرایران، احمد علی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگویی درباره آخرین تحولات بازار مسکن بعد از آزاد سازی معاملات در مسکن مهر و افزایش مبلغ وام مسکن گفت:  به دلیل سرمایه ای بودن حوزه مسکن چنین اقدامات و سیاست ها تاثیر خاصی بر بازار ندارد و فقط باعث افزایش تورم می شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا زمانی که  بازار مسکن  از حوزه سرمایه ای خارج نشود وضعیت همین است، تصریح کرد: اگر بازار مسکن از حالت سرمایه ای خارج نشود ثباتی در بازار ایجاد نمی شود،  زمانی که  حوزه مسکن سرمایه ای است،  باعث تورم می شود و فقط گاهی قیمت ها بالا می رود و دوباره رکود بر بازار حاکم می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ، با تاکید بر اینکه ما باید در حوزه  مسکن عرضه و تقاضا را به میزانی برسانیم که  در سبد کالای خانوارها قرارگیرد، افزود :  متاسفانه  در حوزه مسکن سیاست مناسب و ثابتی نداریم،  هر مدیر جدیدی که  می آید سیاستهای  جدیدی را ابلاغ می کند و رفتار و سیاست گذاریهای  قبل را زیر سوال می برد.

بی اعتمادی بخش خصوصی به بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: نبود سیاست های مناسب و ثابت در حوزه  سرمایه گذاری مسکن باعث بی اعتمادی مردم به این بازار شده است بنابراین  بخش خصوصی  تمایلی برای  ورود و سرمایه گذاری در بازار مسکن ندارد.

مقیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود  600 هزار میلیارد پول نقد در دست مردم است، گفت:اگر بتوانیم  با بکارگیری سیاست های درست و ثابت اعتماد سازی کنیم و  مردم این پول را در حوزه مسکن سرمایه گذاری و هزینه  کنند قطعا  بازار مسکن از حالت رکود و بی رونقی فعلی  خارج می شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه در حوزه مسکن 1500 شغل مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد، تصریح کرد:  در حالی که همه  مدیران و مسئولان کشور معتقدند برای رونق اقتصادی و پیشرفت کشور باید به سمت  تقویت تولید و ایجاد اشتغال حرکت کرد  متاسفانه توجه خاصی  به ظرفیت های اشتغالزایی در حوزه مسکن  نمی شود.

پویا شدن حوزه مسکن با احیای بافت فرسوده

این نماینده مردم در مجلس نهم ،به وجود بخش قابل توجهی بافت فرسوده در کشور تاکید کرد:  اگر بخواهیم حوزه مسکن را زنده و پویا شود ، احیای بافت فرسوده  یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است که می تواند در حوزه مسکن تحول بزرگی ایجاد کند.

مقیمی به مولفه های موثر دیگر برای رونق بازار مسکن اشاره کرد و گفت:  در حوزه های مختلف دیگر  توجه به مولفه هایی مانند تولید، بورس، سیاست گذاری در چشمم انداز ها،  استفاده  از بخش خصوصی ، مناسب سازی شهری، ایمن سازی حوزه مسکن،  رعایت مقرارت ملی مسکن و  روان سازی صدور پروانه و پایان کار  می تواند  در افزایش ساخت و سازهای حوزه مسکن موثر باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس  تاکید کرد: از همه مهمتر دولت باید با عزم جدی  و ملی  یارانه قابل توجهی را از نظر تسهیلات و واگذاری زمین در اختیار سازندگان بخش خصوصی قرار دهد تا بازار  از حالت رکود و سکون  خارج شود.

وی بااشاره به افزایش اخیر وام مسکن، گفت:  افزایش وام مسکن به 35 میلیون تومان تاثیر خاصی بر بازار ندارد و کارایی این مبلغ مثل همان وام 25 میلیون تومانی قبلی است که در قالب مسکن مهر پرداخت می شد  که تاثیر خاصی نخواهد داشت.

روندطولانی و خسته کننده دریافت وام مردم را بی اعتماد کرده است

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به روند طولانی دریافت وام و مشکلات مردم در این مسیر تصریح کرد: اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد  اگر  کسی بخواهد 50 میلیون وام بگیرد 50 سال باید بدود  و وقتی وام را می گیرد حتی 5 میلیون هم ارزش ندارد و همین سیر مردم را بی اعتماد کرده است.

مقیمی در خصوص تاثیر افزایش وامهای مسکن بر رونق بازار ، گفت: با افزایش وام ، نقدینگی به جامعه تزریق و تورم ایجاد می شود که  در چنین شرایطی وامهای 35 و 50  و حتی 200 میلیونی هم پاسخگو نخواهد بود.

 عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: از طرف دیگر مردم توان بازپرداخت وامهای با مبلغ زیاد را  ندارند، بازپرداخت 100 میلیون تومان با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مردم کار ساده ای نیست بنابراین ترجیح میدهند عطایش را به لقایش  ببخشند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب