امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17804 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آغاز به‌کار هفته‌ ملی کودک

خبرایران:برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بیش از 20 وزارت‌خانه، سازمان و انجمن مردم نهاد در هفته‌ی ملی کودک از 15 مهر در سراسر کشور با شعار «کودکان تشنه‌اند» برگزار می‌شود.
آغاز به‌کار هفته‌ ملی کودک

به گزارش خبرایران از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با توجه به این‌که براساس مصوب شورای فرهنگ عمومی 16 مهر ماه روز جهانی کودک نام‌گذاری شده، هفته‌ی ملی کودک با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در سراسر کشور با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و نشریات و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند» از 15 تا 21 مهر برپا می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی این برنامه‌ها به موضوعات فرهنگی و اجتماعی کودکان پرداخته می‌شود. این برنامه‌ها نشست‌ها و میزگردهای تخصصی، اجرای نمایش و پخش فیلم، مسابقات حضوری و آن‌لاین، سوگواره‌های عاشورایی عکس و متن و نقاشی و نیز اجرای صدها برنامه‌ی عمومی و مشارکتی بین‌سازمانی در شهرهای مختلف ایران را شامل می‌شوند.
از همین روی در مراکز استانی نیز کمیته‌های برنامه‌ریزی این هفته از ماه‌ها قبل با دستور وزیر کشور و با دبیری ادارات کل کانون پرورش فکری و با همکاری تمامی سازمان‌ها کار را آغاز کرده‌اند که برپایی نزدیک به هزار برنامه در سراسر ایران، حاصل این نشست‌ها گزارش شده است.
نشست‌های تخصصی هفته‌ی ملی کودک از 11 مهر برگزار شده و به موضوع‌هایی مانند هنر تعزیه، محیط زیست، مسایل حقوقی، بازی، هویت فرهنگی و... پرداخته است.
همچنین در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک سازمان‌هایی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، سازمان مدیریت پسماند، شرکت ملی پست، معاونت فرهنگی دادگستری کل استان تهران، نشر مادران امروز، موسسه آوند، ماهنامه قلک و فرفره، خانه کودک شوش و... حضور دارند و با برپایی غرفه به معرفی فعالیت‌های خود در حوزه کودکان و برگزاری نشست و کارگاه تخصصی می‌پردازند.
با توجه به هم‌زمانی ماه محرم با هفته‌ی ملی کودک برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و ادبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه عاشورا در قالب نمایشگاه اجرا می‌شود. در این بخش غرفه‌های نمایشگاهی در قالب خیمه‌هایی برپا شده است و به نقالی و قصه‌گویی، بحث و گفت‌و‌گو، نمادها و نشانه‌ها، نقاشی، سفال‌گری و خوش‌نویسی می‌پردازند.
اجرای روزانه تئاتر، نمایش فیلم با موضوع مذهبی و عاشورایی همراه با قصه‌گویی و مسابقه در بوستان لاله از دیگر برنامه‌های این هفته است.
همچنین آثار تصویرگری کتاب‌هایی که در پنجاه سال گذشته با موضوع حضرت امام حسین(ع) و عاشورا در کانون به چاپ رسیده است در موزه کانون به نمایش گذاشته می‌شود.
کودکان 6 تا 12 سال در این هفته می‌توانند با عکاسی از آیین‌های سوگواری در مسابقه اینترنتی عکاسی «کودکان تشنه‌اند» شرکت کنند. اپلیکیشن این مسابقه از طریق سایت کودک 24 (koodak24.ir) قابل دریافت است.
بازدید از بخش کودکان بیمارستان مفید و مرکز طبی کودکان برای عیادت از کودکان بیمار و اهدای گل و کتاب به آن‌ها و حضور در مراکز حمایت از کودکان کار مانند موسسه «خانه کودک شوش» و «رویش نهال جوان» از سوی مسوولان، نویسندگان و مربیان کانون از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته‌ی ملی کودک است.
همچنین با همکاری بنیاد شهید برنامه ویژه‌ای برای تجلیل از فرزندان و خانواده شهدای حرم و شهدای آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.
امسال روزهای این هفته‌ی ملی به ترتیب با عنوان‌های موضوعی «خانواده و مهربانی در زندگی کودک امروز»، «باورهای دینی و مسوولیت اجتماعی در زندگی کودک امروز»، «میراث فرهنگی و دوستی با طبیعت در زندگی کودک امروز»، «امنیت و سلامت در زندگی کودک امروز»، «دانش، آگاهی، کتاب و فضای مجازی در زندگی کودک امروز»، «گذشت و فداکاری در زندگی کودک امروز» و «شجاعت و سخاوت در زندگی کودک امروز» نام‌گذاری شده‌اند.
با توجه به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، امسال برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در تهران تا 19 مهر دایر است، هر چند که در اغلب مراکز استانی در این روزها (20 و 21 مهرماه) نیز ویژه‌برنامه‌هایی با توجه به آیین‌های سوگواری تدارک دیده شده است.
هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 19 مهر از ساعت 9 تا 18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب