امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17796 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران:

توسعه فضاهای فرهنگی از مرگ شهرها جلوگیری می کند / دسترسی آسان و ارزان رویکرد مدیریت شهری در توسعه فضاهای فرهنگی است

خبرایران:مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: حفظ هویت و فرهنگ و تعلق خاطر شهروندان به شهر از مهمترین عوامل بازدارنده در مرگ شهرهاست.
توسعه فضاهای فرهنگی از مرگ شهرها جلوگیری می کند / دسترسی آسان و ارزان رویکرد مدیریت شهری در توسعه فضاهای فرهنگی است

مهندس علیرضا جعفری، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ساختارشهرهای توسعه یافته و بالا رفتن سطح مطالبات شهروندان در حوزه شهری برای رسیدن به کیفیت زندگی مطلوب ،خاطر نشان کرد: دسترسی به خدمات شهری ، ایجاد امنیت و آرامش ذهنی و روحی و کالبدی مقاوم در مقابل حوادث غیر مترقبه ،رعایت عدالت قضایی و اجتماعی و داشتن شهر سالم از جمله مطالبات شهروندان به شمار می آید.

وی چهار محور توسعه از جمله توسعه اقتصادی،اجتماعی، محیط زیست، حکمروایی مناسب را به عنوان اصل اساسی برای توسعه یافتگی شهرها  عنوان کرد و گفت:به همین دلیل در راستای تحقق مطالبات شهروندان مدیریت کلانشهرها نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیک و تدوین برنامه ای مناسب در راستای تحقق این مطالبات است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت تعریف مدیریت فرهنگی، حقوق شهروندی، فرهنگ کار و فعالیت، افزود: فرهنگ شهروندی مبتنی‌بر آموزه‌های دینی در کنار حفظ هویت فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی شهرها در قالب فضاهای فرهنگی منجر به  ظهور و بروز شهرهای اسلامی می شود.

وی به دو رویکرد سخت افزاری (کالبدی) و نرم افزاری(رفتارهای شهروندان) در مدیریت شهری اشاره و خاطر کرد: توسعه سخت افزاری(کالبدی) به عنوان پروژه های محرک توسعه نیازمند تدوین نقشه راه در حوزه توسعه کالبدی و فضایی است.

به گفته مهندس جعفری این نقشه راه باید بر اساس استانداردهای کاربری های شش گانه شهری(آموزش، مسکن،تجارت، خدمات، فضای سبز،مسایل فرهنگی اجتماعی )در تمام نقاط شهر(شمال، جنوب، غرب و شرق) مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید از حرکت شهرها به سمت نارکارآمدی یا نقطه مرگ شهرها جلوگیری کنیم، گفت: کالبد شهرها در شکل گیری کیفیت محیطی و سبک زندگی بسیار تاثیر گذار است، چرا که شکل و کالبد شهرها متأثر از هویت و فرهنگ شهروندان است.

جعفری به مدیریت فرهنگی شهرها در کلانشهرهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت:اگر این دو امر مهم همزمان با هم رشد و پیشرفت داشته باشد،شهری خلاق، اخلاق مدار، پویا، قانونمند خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه رویکردی فرهنگی در توسعه شهری منجر به شکل گیری شهر خلاق می شود، گفت: سرمايه انساني خلاق، کيفيت زندگي بالا، ایجاد زمينه هاي نوآوري بخشی از ویژگی های شهرهای خلاق به شمار می آید.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران فضاهای فرهنگی در بخش سخت افزاری به عنوان محرک توسعه  منجر به تغییر الگوی رفتارهای اجتماعی به واسطه تاثیر مکان بر رفتارها شهروندان می شود.

وی ادامه داد:باید دسترسی به  فضاهای فرهنگی آسان و ارزان باشد، چرا که در این صورت شاهد خواهیم بود فضاهای فرهنگی در سبد زندگی ساکنان شهر برای پر کردن اوقات فراغتشان نقش مهمی ایفا می کند و همین ظرفیت توسعه یافتگی در بخش سخت افزار زمینه های لازم را برای توسعه فرهنگی اجتماعی فراهم می کند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب