امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17794 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی پارسا اعلام کرد؛

مردم سرشماری را به روزهای پایانی موکول نکنند/ نرخ مصوب کافی‌نت‌ها برای ثبت نام در سامانه نفوس و مسکن 3 هزار تومان است/ اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن انجام شد

خبرایران: رئیس مرکز آمارایران گفت:اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سال ۹۵ انجام و 100 نفر هدیه یک میلیون تومانی دریافت کردند.
مردم سرشماری را به روزهای پایانی موکول نکنند/ نرخ مصوب کافی‌نت‌ها برای ثبت نام در سامانه نفوس و مسکن 3 هزار تومان است/ اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن انجام شد

به گزارش خبرایران، علی پارسا رئیس مرکز آمارایران در نشست خبری صبح امروز در خصوص روند ۱۰ روزه سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن اظهارداشت:برای بهبود روند سرشماری باید بستر سازی سخت افزاری و نرم افزازی مناسب ایجاد و فرهنگ سازی و آگاهی لازم در این جهت صورت گیرد.

رئیس مرکز آمارایران در خصوص هدف کلی سرشماری اینترنتی در کشور تصریح کرد:هدف کلی سرشماری اینترنتی حدود ۳۵درصد، با ظرفیت ۴۲درصدی اینترنت در استان ها بوده است که تا ساعت ده روز دهم مهرماه این سرشماری تنها ۵.۴درصد از این امر محقق شده است.

پارسا گفت:از مردم خواهش می‌کنیم سرشماری را به روزهای پایانی موکول نکنند و ده روز آینده را به عنوان تمدید زمان بدانند زیرا بعد از اتمام زمان اینترنتی کار همزمان امارگیری حضوری و اینترنتی همزمان با هم ممکن نخواهد بود, پس شهروندان در این امر کمال همکاری را انجام دهند واز کل ۲۵ میلیون و ۳۷۵ هزار خانوار کشور ۸میلیون و ۸۸۱ خانوار برای ثبت نام اینترنتی هدف گذاری شده اندکه ضریب هر استان با توجه به دسترسی به اینترنت مشخص شده و کاملا منصفانه است.

وی در توضیح سهم تهران از ثبت نام اینترنتی گفت: ۱۹.۶درصد از ضریب اینترنتی ثبت نام نفوس و مسکن مربوط استان تهران است زیرا سهم اینترنت ان ۱۷درصد و بیشتر از سایر استان ها است و در مقایسه با هدف آن ها در ده روز اول مرکز امار برای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن تنها ۳۳ درصد از آن محقق شده که این رقم اندکی نسبت به پیش بینی ها است.

پارسا در توضیح اسامی شهرهای برتر در ثبت نام سرشماری اینترنتی اظهار کرد:استان های سمنان و بوشهر در صدر ثبت نام کنندگان در سایت نفوس و مسکن به شمار می آیند که بیش از ۱۰۰ درصد هدف آن ها در ده روزنخست محقق شده است و استان های خراسان جنوبی, یزد, کردستان و آذربایجان غربی استان های خوب در سرشماری بوده اند که سهم ان ها در حد انتظار بوده است.

رئیس مرکزاماردرتوضیح استان های ضعیف درسرشماری گفت:استانهای همدان,خوزستان,گلستان,لرستان,ق ین,البرز,کهکیلویه و بویر احمد,آذربایجان غربی و اردبیل سهم اندکی در سرشماری اینترنتی داشته اند.

پارسا با اشاره به رشد 15 درصدی ثبت نام اینترنتی نفوس و مسکن در روز گذشته گفت: روز گذشته میزان ثبت نام مردم در سرشماری اینترنتی نسبت به قبل 10 درصد و امروز 50 درصد رشد داشته است که در هر ساعت 22 هزار و 680 خانوار در این سامانه ثبت نام می‌کنند که پیش‌بینی  برای هر ساعت 50 هزار خانوار بوده است.

وی در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اینکه نرخ مصوب کافی‌نت‌ها برای ثبت نام چقدر است، گفت: نرخ مصوب تمامی کافی‌نت‌ها برای ثبت نام در سامانه نفوس و مسکن 3 هزار تومان است و نرخ بیشتر از این مورد تایید نیست.

رئیس مرکز آمار در توضیح درصد مشارکت کشورهای دنیا در سرشماری اینترنتی تصریح کرد : در بسیاری از کشورهای دنیا در اولین سرشماری اینترنتی تنها دو درصد از خانوارها شرکت می کنند و حداکثر مشارکتی که به ثبت رسیده ٨ درصد است؛ در حالیکه در ایران ٣٥ درصد مشارکت با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در نظر گرفته شده است.

پارسا تاکید کرد: تمام تدابیر لازم اندیشیده شده تا در روزهایی اینده که احتمال می رود مراجعات مردم گسترش یابد، مشکلی در پشتیبانی اینترنتی نداشته باشیم، در حال حاضر کمترین مشکل به لحاظ ورود کاربران به سایت مرکز آمار برای سرشماری اینترنتی وجود دارد و شاید با اطمینان بتوان گفت که قطعی سایت سرشماری به صفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین قرعه کشی سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سال ۹۵ انجام شده و به ۱۰۰ نفر از افرادی که اطلاعات خود را در پایگاه مورد نظر به ثبت رسانده اند، هر یک به مبلغ یک میلیون تومان هدیه تعلق خواهد گرفت که در تماس با این افراد شماره حساب های آنها در حال دریافت بوده و هدایای آنها به حسابشان واریز می شود.

رئیس مرکز آمار با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تشتت آماری نیز خاطرنشان کرد: با رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش شده که با یک روش علمی مورد اجماع، آمار جمع آوری و در اختیار مردم قرار گیرد. این در شرایطی است که البته برخی افراد در بعضی مفاهیم مشکلاتی را مطرح کرده و با نگاه شک و تردید به اعداد و ارقام می نگرند که نمونه آن هم تورم است. در حالی که تورم، سرعت افزایش قیمت ها بوده و به معنای این نیست که یک قیمت پایین آمده است، اما اینکه قدرت خرید مردم بهبود یافته یا کاهش را تجربه می کند، موضوع دیگری است که باید سرعت افزایش درآمدها را بیش از تورم شاهد بود تا این نقیصه برطرف گردد.

پارسا در این‌باره افزود: بر اساس آمار و ارقامی که از شاخص های مهم اقتصادی دریافت می شود، در ۶ ماهه ابتدای سال جاری سرعت افزایش درآمدها رو به بهبود است و به نظر می رسد آرام آرام سمت و سوی رشد و توسعه در اقتصاد پدیدار شود.

وی بر چگونگی جمع آوری اطلاعات برای اعلام آمار اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: در دنیا تمامی خبرگان در حوزه اشتغال و بیکاری گرد هم آمده و اعلام کرده اند که ۲ روز کار در هفته ملاک شاغل بودن یا نبودن یک فرد است و این در مجموعه آمار سازمان ملل نیز تعریف شده و با آن تعریف حساب و کتابهای لازم صورت می گیرد. ضمن اینکه از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می گیرند.

رئیس مرکز آمار در خصوص شاخص آمارهای جدید اشتغال و بیکاری توضیح داد: به طبع ما نیز خود را از جامعه جهانی جدا نمی دانیم و برای آمار اشتغال، همان یک ساعت کار در هفته را در نظر می گیریم.

پارسا درپایان گفت: نرخ فعالیت در کشور هر عددی که باشد اگر به فرض ۲ درصد افزایش یابد، به مفهوم آن است که ۲ درصد مردم می خواهند بیشتر کار کنند و این در شرایطی است که هر یک درصد افزایش در نرخ فعالیت، ۲۵۰ هزار نفر آدم جدید را شامل می شود که می خواهند کار کنند و اشتغال، فعالیت و بیکاری را باید با هم دید و با نگاهی به رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و ضریب جینی، می توان گفت که اقتصاد کشور رو به رشد و توسعه است یا عقب رفت دارد. اما در مجموع به نظر می رسد از ابتدای سال ۹۵ روند رشد اقتصادی آرام آرام در حال شکل گیری است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب