امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17772 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ناظمی اردکانی در نشست خبری اعلام کرد؛

دستگاه‌ها باید نسبت به کیفیت محصولاتشان پاسخ گو باشند/ فرهنگی مهاجم درصدد خدشه وارد کردن به فرهنگ ایرانی‌ اسلامی است/ دربخش فرهنگی مشغول تدوین ضوابط و معیارها هستیم

خبرایران:دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستگاه‌ها باید محصولات خود را بر اساس شاخص‌ها و معیارها عرضه کنند و پاسخی به این سوال بدهند که محصولاتشان از چه میزان کیفیت برخوردار است.
دستگاه‌ها باید نسبت به کیفیت محصولاتشان پاسخ گو باشند/ فرهنگی مهاجم درصدد خدشه وارد کردن به فرهنگ ایرانی‌ اسلامی است/ دربخش فرهنگی مشغول تدوین ضوابط و معیارها هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهر ماه 1395 با حضور«مهدی ناظمی اردکانی» دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر علمی این همایش،«مجید کمالی» دبیر همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی ،«مجید ملکی تبار» قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما و از تیم برگزاری این همایش و اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزارو دراین نشست خبری «مهدی ناظمی اردکانی» دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر علمی این همایش اظهارداشت: ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی موضوعی است که این همایش دنبال می‌کند.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حوزه‌های سلامت محصولات برای شهروندان، رسالتی در حوزه‌های فکری و فرهنگی بر عهده دارد. البته در همه جای جهان ضوابط و معیارهایی برای این محصولات وجود دارد که آنها را اعمال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش گام‌هایی برای تحقق این موضوع برداشته که در همایش اول ایجاد گفتمان مد نظر بود که حول آن مقالاتی به دبیرخانه رسید در همایش دوم موضوعات تخصصی‌تر شد و دستگاه‌های فرهنگی موظف شدند که مشارکت داشته باشند و در همایش سوم شاهد تحرک و توجه دستگاه‌های فرهنگی بودیم که نشان از جدی شدن این مسئله داشت.

ناظمی اردکانی عنوان داشت: در همایش چهارم به این تحرک توجه بیشتری خواهیم داشت و در کنار این همایش جشنواره‌ای خواهیم داشت که دستگاه‌ها باید محصولات خود را بر اساس شاخص‌ها و معیارها عرضه کنند و پاسخی به این سوال بدهند که محصولاتشان از چه میزان کیفیت برخوردار است. با توجه به اینکه در دوره‌ای قرار داریم که فرهنگی مهاجم درصدد خدشه وارد کردن به فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی است اهمیت کیفیت محصولات بیشتر روشن می‌شود.

وی افزود: محورهای این دوره با توجه به دوره‌های قبل تعیین شده و سعی می‌شود گام‌های بلندتری نسبت به دوره‌های قبل برداشته شود. در محور اول انتظار داریم ادبیات ارتقای کیفیت تقویت شود و در نظر داریم در محور دوم به کاربردی‌تر شدن این ادبیات بپردازیم همچنین نزدیک شدن به اجرای شاخص‌ها یکی دیگر از محورهای تعیین شده در این همایش است.

دبیرعلمی چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی یادآورشد: در ۶ حوزه مانند کتاب کودک و نوجوان، فیلم سینمایی، پوشاک، بازی‌های رایانه‌ای، معماری ایرانی ـ اسلامی و … در نظر داریم که این شاخص‌ها را اجرا کنیم نکته مهم این است که شاخص و معیاری برای ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی تبیین و ایجاد شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

وی تاکید کرد: مثلاً در مورد کتاب اقدام به گونه‌شناسی می‌‌کنیم و دریک گونه خاص مانند کتاب کودک و نوجوان با توجه به اینکه گونه‌های مختلفی وجود دارد پژوهشگران دراولین گام باید گونه‌شناسی کنند تا برای هر گونه خاص معیارهایی مشخص شود.همایش درتلاش است که معیارهایی تعیین کند تا در کنار آن به کالاهای تولید شده بر اساس معیارها رتبه‌دهی صورت گیرد.

 ناظمی اردکانی در پایان گفت: در فرآیند تولید یک محصول فرهنگی برنامه‌ای برای بخش صنعتی ندارند،‌در فرآیند تولید یک محصول باکیفیت بخش صنعت هم مد نظر است اما ما فعلاً در بخش فرهنگی مشغول تدوین ضوابط و معیارها هستیم و حتماً در ادامه مسیر در اصلاح این فرآیند به بخش صنعت نیز توجه خواهد شد.

 

کمالی: با تدبیرحکیمانه رهبر انقلاب کارگروهی کیفی‌سازی محصولات فرهنگی تشکیل شد

مجید کمالی دبیر همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: هدفی که در این همایش به دنبال آن هستیم در فضای فرهنگی کشور اهمیت دارد. ما در حال برنامه‌ریزی برای این همایش هستیم تا اردیبهشت سال آینده چهارمین دوره آن را برگزار کنیم.

کمالی ابرازداشت: از بهمن ۱۳۸۷، با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب به منظور کیفی‌سازی محصولات فرهنگی کارگروهی تشکیل شد که اولین همایش آن در مهرماه ۸۲، برگزار شد که پس از آن همایش سندی تدوین شد که طی آن همه دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانستند از یک رویه مشخص برای تولید محصولات فرهنگی پیروی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین درهمان سال دبیرخانه‌ای تشکیل شد که برگزاری همایش بر عهده آن دبیرخانه است که البته قریب به ۳۰ دستگاه دیگر در این فعالیت همراه ما هستند. شورای سیاست‌گذاری با ریاست  حجت‌الاسلام غلامی فعالیت می‌کند که کمیته‌های علمی، برنامه‌ریزی و … نیز در این همایش فعال هستند.

دبیرهمایش وجشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی افزود: ما در چهارمین همایش سه بخش را دنبال می‌کنیم که یکی از این بخش‌ها بعد علمی است که ذیل محورهای تعیین شده فعالیت خود را آغاز کرده است.

کمالی خاطرنشان کرد: بخش دیگر نمایشگاه فرهنگی است که دستگاه‌های همکار محصولات شاخص خود را در آن ارائه کنند، در بخش سوم جشنواره محصولات فرهنگی است همچنین محور ویژه‌ای امسال دیده شده که علاوه بر مسائل نظری به مسائل کاربردی بیشتر پرداخته خواهد شد که برای این بخش مصادیقی نظیر کتاب کودک و نوجوان، سینما و … مشخص شده است.

 

ملکی تبار: فراخوان شرکت در این نمایشگاه اواخر مهرماه منتشر خواهد شد

 

مجید ملکی تبار، قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما، در ادامه این نشست خبری  با اشاره به برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه محصولات برتر فرهنگی در کشوراظهارداشت: فراخوان شرکت در این نمایشگاه اواخر مهرماه منتشر خواهد شد. برنامه ما این است که امسال جدای از دستگاه‌ها و برنامه‌سازان، طراحان محصولات و ایده‌پردازان نیز بتوانند در جشنواره شرکت کنند و آثار خود را در پنج بخش سینما؛ کتاب کودک، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب بازی و پوشش که تا پایان سال جاری تولید می‌شود، برای نمایش در نمایشگاه و معرفی در جشنواره به ما ارائه نمایند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب