امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17665 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا مختارپورخبرداد؛

لزوم توجه مدیران استانی و روسای شهرستان‌های نهاد به ویژگی‌های فرهنگی و اخلاقی

خبرایران: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان چهارمحال و بختیاری گفت: مدیران استانی در نهاد کتابخانه‌ها دارای 4 نوع ارتباط هستند. ارتباط با مقامات استانی، نهادهای فرهنگی، کارکنان ستادی استان و درنهایت کتابداران کتابخانه‌های استان، که مدیرکل استان و رئیس شهرستان باید به توجه کنند. این مدیر در قبال هرکدام از این ارتباطات وظایف و مسئولیت‌هایی دارد.
لزوم توجه مدیران استانی و روسای شهرستان‌های نهاد به ویژگی‌های فرهنگی و اخلاقی

به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مدیران نهاد باید شخصیتی فرهنگی داشته باشند، گفت: مسئولان و مدیران نهاد شخصیت‌هایی فرهنگی و موجه هستند که مدیران دیگر دستگاه‌ها باید با چنین شاخصه‌ای او را بشناسند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تقسیم‌بندی ارتباطات مدیران استانی به 4 دسته گفت: مدیران استانی در نهاد کتابخانه‌ها دارای 4 نوع ارتباط هستند. ارتباط با مقامات استانی، نهادهای فرهنگی، کارکنان ستادی استان و درنهایت کتابداران کتابخانه‌های استان، که مدیرکل استان و رئیس شهرستان باید به آن‌ها توجه کنند. این مدیر در قبال هرکدام از این ارتباطات وظایف و مسئولیت‌هایی دارد.

وی افزود: مسئول یعنی کسی که مورد سؤال واقع می‌شود. یک مدیر باید در قبال وظایفش مورد سؤال قرار گیرد. اگر در هرکدام از این چهار مورد درست عمل نکند خودبه‌خود خللی در کار ایجاد می‌شود. در بعضی موارد ممکن است برخی این اشکالات را تا مدتی پنهان کنند اما سرانجام این اشکالات آشکار می‌شود و در روند امور تأثیر می‌گذارد.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علاوه بر اینکه باید در اداره محل خدمتش به پشتکار، خوش‌رویی و خوش‌رفتاری شهره باشد باید با نهادهای فرهنگی استان هم مساعدت و همکاری داشته باشد. مدیرکل کتابخانه‌های استان یک شخصیت فرهنگی است و همکاری نکردن و تعامل نداشتن با دیگر نهادها معنی ندارد.

دبیرکل نهاد بابیان اینکه همه ما که در دستگاه‌های فرهنگی و دولتی مسئولیت داریم هدف‌مان خدمت به این نظام مقدس و انجام درست وظایف‌ است، گفت: ما در نظام اسلامی و در مملکتی زندگی می‌کنیم که رعایت اخلاق در آن سرلوحه کارهاست. من معتقدم مدیران نهاد باید به علاوه بر اینکه بر حق خودشان پافشاری می‌کنند به حُسن اخلاق مشهور باشند. خوشبختانه در بعضی استان‌ها این اتفاق افتاده است و خدا را شاکریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره جدید سعی شده است به کتابداران توجه بیشتر شود، افزود: یکی از تصمیمات این بود که کتابدار در تنظیم برنامه کار خودش تأثیر و دخالت داشته باشد. در دوره جدید،‌کتابدار محوری را در دستور کار قرار دادیم. این نکته به معنی نادیده انگاشتن سلسه‌مراتب اداری نیست. در همان روزهای اول برخی برداشت کردند  که رئیس شهرستان، ستاد، کارشناس  اهمیتی ندارند و هرچه کتابدار بگوید عمل می‌شود درحالی‌که منظور این نبود. هر چه کتابداران یا رئیس شهرستان یا مدیرکل بگوید پس از بررسی و ارزیابی به مرحله تصمیم‌گیری خواهد رسید. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از مدیران کل و روسای شهرستان‌ها خود به مشکلات کتابخانه‌ها و کتابداران رسیدگی می‌کنند و به همین دلیل در اغلب استان‌ها میزان شکایت و گلایه کتابداران و همکاران از عدم رسیدگی مدیران کل بسیار کاهش یافته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های در پایان این نشست به سؤالات کتابداران پاسخ گفت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب