امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17659 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرضیه گُرد اعلام کرد؛

سامانه نظارت جامع بانک اطلاعات مدارس غیردولتی هفته آینده رونمایی می‌شود/ درمورد کیفیت نمرات دانش‌آموزان مدارس غیردولتی قضاوت را به مردم می‌سپاریم/ متأسفانه شاهد تسویه حساب شخصی هستیم

خبرایران: معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده درمورد میزان تذکر و پلمب کردن مدارس غیردولتی و کیفیت نمرات دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی گفت: قضاوت را به مردم می‌سپاریم.
سامانه نظارت جامع بانک اطلاعات مدارس غیردولتی هفته آینده رونمایی می‌شود/ درمورد کیفیت نمرات دانش‌آموزان مدارس غیردولتی قضاوت را به مردم می‌سپاریم/ متأسفانه شاهد تسویه حساب شخصی هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش» صبح امروز چهارشنبه ۷ مهر ماه 1395 با حضور«مرضیه گُرد»رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش،«مجتبی زینی‌وند» مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش و اصحاب رسانه، درمنطقه ۳ برگزار و دراین نشست خبری «مرضیه گُرد» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: یکی از مهم ‌ترین اقداماتی که در حوزه مدارس غیردولتی مدنظر بود، معرفی مدارس توانمند و اقدام برای بهبود کیفیت آموزش است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه استراتژی آموزش و پرورش، بحث کیفیت است، تمام فعالیت‌ها بر مبنای این بود که برای تضمین کیفیت، چه اقدامی باید صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم، خروجی‌های مدرسه ای است، برای اینکه بفهمیم کیفیت فقط کمی نیست، اگر شاخص ها را معرفی نکنیم، ممکن است در ارزشیابی ها مورد پرسش قرار گیرد و با استفاده از سامانه نظارت جامع، تلاش شد بانک اطلاعات از مدارس غیردولتی ایجاد شود و هفته آینده رونمایی می‌شود.

گُرد با برشمردن شاخص‌های کیفی مدارس غیردولتی عنوان داشت:: کیفیت به عوامل مختلفی مانند معلمان توانمند، کادر خوب، فضا و امکانات و اشتیاق دانش آموزان برای یادگیری وابسته است و استفاده از فناوری‌های نوین و به‌کارگیری روش‌های جدید و الگو دادن این برنامه‌ها به سایر مدارس و تنوع‌بخشی به آموزش از جمله اهداف ماست.

وی تقویت شوراهای آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های این سازمان بر شمرد و گفت: در مدارس، این موضوع بر عهده مدیریت آن است و با انجمن‌های معلمان، کانون‌های علمی و فرهنگی و مذهبی که در حوزه دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنیم.

معاون وزیرآموزش و پرورش در خصوص لایحه قانون دائمی شدن مدارس غیر دولتی اظهار داشت: با توجه به جلسه‌ای که با کمیسیون آموزش مجلس داشتیم، ۴ ایراد توسط شورای نگهبان مطرح شده بود که جزئی بود؛ یکی مربوط به حوزه اختیارات بود که می‌توانست به شورای استان‌های تفویض شود که انجام شد و مورد دوم در خصوص ابهام در بندها بود که آن نیز اصلاح شد.

وی ادامه داد: مسئله فنی که به لایحه ایراد گرفته شده بود، به صورت شفاف اعلام شد و روز گذشته در جمع کل اعضای کمیسیون مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و قرار شد امروز تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود و احتمالاً هفته آینده جزو دستور خواهد بود و در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم بعد از طی مراحل اداری به کل کشور ابلاغ کنیم.

گٌرد افزود: دراین قانون خیلی از اشکالات فعالیت مدارس غیردولتی مرتفع شد به خصوص در حوزه پیش‌دبستانی که با لایحه دائمی شدن قانون، صدور کل مجوزهای مربوط به ایجاد پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش واگذار شد و تنوع در آموزش و تربیت باید با هم صورت گیرد و ما به دنبال الگوسازی در این خصوص هستیم.

وی درخصوص تعداد معلمان شاغل درمدارس غیردولتی و اینکه چه تعداد از آنها بیمه هستند، اضافه کرد: یکی از شاخص‌ها، بحث بیمه معلم و کار آنها در مدارس غیردولتی است؛ هر مؤسسه‌ای که هر تعداد نیرو دارد باید اطلاعات آنها را وارد کرده و در شهریه تأثیر دهد و میزان بیمه را اعلام کند و اگر تخلفی در این خصوص صورت گیرد، معلم و کارمندان دیگر می‌توانند برای احقاق حق خود اعتراض کنند.

گُرد درخصوص میزان تذکر و پلمب کردن مدارس غیردولتی و کیفیت نمرات دانش‌آموزان این مدارس، گفت: قضاوت را به مردم می‌سپاریم اما اینکه عنوان شده از منطقه یک تهران تا مدارس روستایی، کیفیت مدارس غیردولتی پایین است، بنده در این خصوص نقد دارم و در شورای معاونان وزارتخانه توضیح خواهم داد.

وی پیرامون نمره واقعی گفت: نمره واقعی این است که در نمره مستمر تنها از قسمتی از کتاب آزمون گرفته می‌شود اما در پایان سال، از کل کتاب آزمون گرفته می‌شود و یک نمره کل مربوط به پایان سال تحصیلی است و برای نمونه در استان یزد، اختلاف نمره مستمر با نمره نهایی دانش‌آموزان حدود یک و نیم نمره و در تهران حدود ۲ نمره است؛ در حالی که میانگین نمره کشوری ۴ است و البته ممکن است در مدارسی، این موضوع اتفاق افتاده باشد اما بحث کیفیت آموزشی کاملاً علمی است و مردم در این خصوص بهترین قاضی و داور هستند.

گُرد در خصوص طرح خرید صندلی خالی گفت: دو طرح برای خدمات رسانی به مناطق محروم داشتیم که بحث خرید خدمات و صندلی خالی است؛ صندلی خالی در مناطقی است که محروم بوده یا تراکم دانش‌آموزی بیش از حد باشد و تقاضا زیاد باشد؛ در حالی که در کنار آن مدرسه، مدرسه‌ای باشد که فضا و امکانات مناسب وجود داشته باشد؛ در نتیجه مشروط به اینکه خدمات آموزشی آن مورد تأیید مسئولان امر باشد، تعدادی از دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند که در آن مدارس تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: البته ما در این خصوص به طور محدود شدیم چرا که کار سختی است؛ مدرسه‌ای نیز در حال تخریب بوده است یا بعضی از مدارس به دلیل نوسازی نیازمند بود تا دانش‌آموزان را در مدارس غیردولتی تقسیم می‌کردیم و در اینجا تلاش می‌شود به سمت خرید خدمات آموزشی برویم و تا زمانی که نیروهای رسمی ما از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانیم این خلأها را پر کنیم.

گُرد یادآورشد: درتعدادی ازاستان‌ها که فاقد امکانات لازم هستند یا از جهت وجود مشکلات فرهنگی، نیروهای خانم به آنجا نرفته است و خانواده‌ها نیز حاضر به فرستادن دختران خود به مدارس نشده‌اند، در حدود ۲۰درصد نسبت به سال گذشته، اقدام لازم را انجام دادیم که در مجموع ۱۹۵ هزار دانش‌آموز در طرح صندلی خالی حضور داشتند که عمدتاً مربوط به مناطق دور افتاده بود.

وی در خصوص نظارت بر فعالیت مدارس غیردولتی و تغییر کاربری این مدارس اظهار داشت: متأسفانه شاهد تسویه حساب شخصی هستیم که اتفاقا شاهد این موضوع درباره یک مدرسه بودیم؛ مدرسه‌ای که کاملاً عام المنفعه بود و طبق قانون مؤسسان مدارس غیردولتی می‌شود مدرسه‌ای را به فرد دیگری واگذار کرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود گفت: پرونده یک مدرسه را داریم که حدود ۱۵ سال است، به دنبال تغییر کاربردی مدرسه است اما هنوز موافقت نشده است.

 

زینی‌وند: با وجود کم مهری، مدارس غیردولتی کارنامه موفقی داشته‌اند

مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت:‌ استفاده از مشارکت مردم در آموزش و پرورش در قالب مدارس غیردولتی در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است و با وجود کم مهری، مدارس غیردولتی کارنامه موفقی داشته‌اند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: نمرات کمی دانش آموزان در امتحانات نهایی یکی از مواردی است که مورد سنجش قرار می‌گیرد.به عنوان مثال بر خلاف موارد مطرح شده 10 رتبه اول امتحانات نهایی مدارس منطقه 3 تهران مربوط به مدارس غیردولتی است همچنین 63 درصد رتبه‌های اول مربوط به مدارس غیردولتی است در حالیکه گاهی بیان می‌شود کارنامه مدارس غیردولتی موفق نبوده  اما اینگونه نیست.

وی عنوان داشت:‌ بیش از 40درصد دانش‌آموزان دارای رتبه زیر 1000 در کنکور سراسری دانش‌آموزان مدارس غیردولتی هستند. میانگین نمرات مدارس غیردولتی نسبت به کل مدارس کشور قابل قبول است و در تهران رتبه یک تا هفت مختص مدارس غیردولتی است.

زینی‌وند ابرازداشت: افرادی که رتبه نمرات مدارس غیردولتی را اعلام می‌کنند، چرا رتبه مدارس دولتی و هنرستان‌های کاردانش را اعلام نمی‌کنند؟ در خصوص پایین‌ترین رتبه‌های مدارس در کشور نیز باید گفت وضعیت مدارس غیردولتی نسبت به سایر مدارس مناسبت‌تر است و رتبه‌های پایین مدارس غیردولتی کمتر از 9 درصد است.

وی از اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان خبر داد و گفت: دوره‌های آموزشی برای ارتقای توانمندی نیروی انسانی برگزار می‌شود و پس از سه سال کارت صلاحیت تدریس حرفه‌ای برای دبیران مدارس غیردولتی صادر می‌شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش درپایان گفت : الگوی شهریه بر اساس 11 فرایند و 13 شاخص تدوین شده و مبنای الگو، هزینه تمام شده مدارس است. اکثر مؤسسان مدارس غیردولتی از اجرای الگوی شهریه رضایت دارند و کمیته‌های نظارت ما به صورت مستمر اجرای مؤلفه‌ها را مورد توجه دارند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب