امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17626 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

درنهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

میزان موفقیت جشنواره کتابخوانی رضوی ارزیابی شد

خبرایران:دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسه هم‌اندیشی جشنواره کتابخوانی رضوی با بررسی اجمالی شیوه‌های مرسوم برگزاری مسابقات کتابخوانی در کشور، جشنواره کتابخوانی رضوی را به لحاظ مشارکت مردمی، مسابقه‌ای موفق ارزیابی کرد.
میزان موفقیت جشنواره کتابخوانی رضوی ارزیابی شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جلسه هم‌اندیشی جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) صبح روز یک‌شنبه (چهارم مهرماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور؛ علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیما؛ محسن پرویز، صاحب‌نظر حوزه کتاب؛ محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ محمد‌هادی ناصری‌طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل؛ اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی؛ علی رمضانی، مدیرکل منابع؛ علی نیک‌نام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و سکینه خاتون مهدیان‌پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و دبیر ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف سیاست‌گذاری بهینه برای جشنواره آتی و مسابقات مشابه، به ارائه گزارشی تحلیلی از روند برگزاری این جشنواره پرداخت. بر اساس این گزارش،‌ ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت 235 هزار و 382 شرکت‌کننده در بخش مکتوب (142741) و الکترونیک (92641) همراه بود؛ از مجموع 235382 شرکت‌کننده، تعداد 27357 نفر به دلایلی چون عدم درج کد ملی، مخدوش بودن پاسخ‌نامه، مشارکت تکراری، عدم اتمام مسابقه، ثبت‌نام ناقص و... از مسابقه حذف شدند.

وی ادامه داد: گزارش نسبت شرکت‌کنندگان هر منبع در دو بخش مکتوب و الکترونیک حاکی از آن است که، عدم آشنایی کافی کودکان و نوجوانان با فضای مجازی و بهره‌گیری کتابداران از ظرفیت بخش کودک کتابخانه‌ها و... موجب شد تا ارسال نقاشی مربوط به کتاب «دوست مهربان کبوترها» به‌صورت دستی سهم بسیار بیشتری از ارسال نقاشی در بخش الکترونیکی داشته باشد؛ اما میزان شرکت نوجوانان در بخش الکترونیک مسابقه «اعترافات غلامان» 3 برابر بخش مکتوب بود؛ همچنین نسبت شرکت بزرگسالان در بخش مکتوب مسابقه از کتاب «امام علی بن موسی‌الرضا (ع)» به بخش الکترونیک 4 به 3 بوده و به ازای هر 4 نفر در بخش مکتوب 3 نفر در بخش الکترونیکی شرکت کردند.

اله‌یاری گفت: با استقبال چشمگیر مردمی از این جشنواره و مشارکت قریب به 50 هزار کودک در بخش نقاشی، تعداد تقدیر شوندگان نسبت به تعدادی که در فراخوان جشنواره بیان شده بود، افزایش یافت. به این ترتیب در بخش فردی تعداد تقدیر شوندگان بیش از 2/5 برابر، در خانوادگی بیش از 13/5 برابر و در بخش کتابداران 32 برابر شد.

دبیر ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نقاط ضعف برگزاری این جشنواره و راهکارهایی به‌منظور رفع آن پرداخت. کوتاهی زمان شرکت در مسابقه، تأخیر در ارسال و توزیع منابع و پاسخ‌نامه‌ها به معدودی از شهرها، حجیم بودن منبع مسابقه در بخش بزرگ‌سال، عدم سهولت برای شرکت در بخش الکترونیکی مسابقه، عدم تبلیغات و فیلم‌برداری (مستندسازی) مناسب، لزوم تناسب بیشتر جوایز اهدائی با سطح مسابقات و ... برخی از نقاط ضعف این جشنواره بود.

 

موفقیت جشنواره کتابخوانی رضوی در جلب مشارکت مردمی

در ادامه این نشست دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مشارکت گسترده کودکان و تقدیر از این حضور چشمگیر و لزوم مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در تأمین منابع مالی برای تولید منابع مسابقه، عدم یکدستی در روند اجرای جشنواره در برخی از استان‌ها را از نقاط قابل ‌بهبود این جشنواره در دوره‌های آتی دانست

وی با بررسی اجمالی شیوه‌های مرسوم برگزاری مسابقات کتابخوانی در کشور، جشنواره کتابخوانی رضوی را به لحاظ مشارکت مردمی، مسابقه‌ای موفق ارزیابی کرد و لزوم برنامه‌ریزی در جهت برگزاری هر چه بهتر این جشنواره را در دوره آتی یادآور شد.

 

لزوم توجه به تمامی انواع مشارکت کودکان در جشنواره کتابخوانی

سپس محسن پرویز با تأکید بر لزوم دقت در طراحی و سنجش پرسش‌ها، ضرورت تناسب سؤالات و اهداف مسابقه را یادآور شد. وی گفت: در بخش بزرگ‌سال، امکان تعیین بخش‌هایی از کتب مختلف به‌عنوان منبع، وجود دارد؛ اما در بخش کودک شایسته است، به‌تمامی انواع و اشکال مشارکت کودکان توجه شود؛ برای مثال طراحی کتبی که تنها حاوی متن باشد و کودک تصویرگری آن را انجام دهد، مفید خواهد بود؛ و یا برای کودکانی که به نقاشی علاقه‌مند نیستند و از ذهنی داستان‌پرداز برخوردارند، تکمیل داستان و یا موضوعی برای داستان‌نویسی در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ و افزایش میزان مشارکت شرکت‌کنندگان،‌ استفاده از ظرفیت کتابخانه‌ها،‌ کتابداران و برگزاری برنامه‌هایی همچون نقد کتاب با محوریت منابع جشنواره را، راهکارهایی برای افزایش جلب مشارکت مردمی دانست.

پرویز همچنین جلب مشارکت نویسندگان و ناشران برای تألیف و تولید منابع مسابقه را حائز اهمیت دانست.

 

همکاری رسانه ملی در برگزاری هر چه بهتر جشنواره کتابخوانی

در ادامه علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از همکاری و هم‌افزایی رسانه ملی به‌منظور برگزاری هر چه بهتر مسابقاتی از این دست خبر داد.

سپس امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات با تأکید بر لزوم هدف‌گذاری کمی برای جشنواره کتابخوانی، ضرورت توجه به نکاتی همچون مدیریت افزایش مخاطب، تنوع منابع، توجه ویژه به روستاها، تعیین جوایزی ویژه برای خلاقیت کتابخانه‌ها در نحوه برگزاری برنامه‌ها، برنامه‌سازی تلویزیونی و طراحی زیربخش مستقلی برای گروه سنی کودک و نوجوان را حائز اهمیت دانست.

در ادامه علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد به بیان پیشنهادات خود در راستای برگزاری هر چه بهتر دوره آتی جشنواره کتابخوانی پرداخت؛ برقراری و تداوم ارتباط با شرکت‌کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق عضویت رایگان آنان در کتابخانه‌های سراسر کشور، نظرسنجی از شرکت‌کنندگان، بررسی میزان استقبال مخاطبین در انواع کتابخانه‌ها (شهری و روستایی) از نکاتی بود که وی توجه به آن‌ها را ضروری دانست.

سپس محمد‌هادی ناصری‌طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با تأکید بر لزوم رفع آسیب‌های شناسایی‌شده پیش از برنامه‌ریزی برای مسابقات آتی، تصریح کرد: گزارش‌های گردآوری‌شده در روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و رصد مسائل موجود در این زمینه، از قابلیت مستندسازی برخوردار است و نهاد را در تدوین برنامه‌های بهتر برای مسابقات کتابخوانی یاری می‌دهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه‌شده در این نشست، بر پیگیری مواردی همچون عضویت رایگان شرکت‌کنندگان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌های سراسر کشور و طراحی وب‌سایتی برای نمایش آثار نقاشی کودکان شرکت‌کننده در این جشنواره تأکید کرد.

در پایان این نشست با اهدای لوح سپاس از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اعضای اتاق فکر جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب