امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17550 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست سومین مراسم معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها مطرح شد؛

توزیع مقوا در کشور توزیع فاسدی است/ بسته‌ها وارد عرصه بین‌المللی می‌شوند/ توزیع مقوا در کشور فاسد است

خبرایران: بهرام کلهرنیا گفت: بسته‌ها کارکرد گرافیکی چند منظوره دارد که طراحان پای این کار هستند البته کنار این جریان‌ها اتفاقات مافیایی زیادی است که می‌توان به توزیع فاسد مقوا اشاره کرد.
توزیع مقوا در کشور توزیع فاسدی است/ بسته‌ها وارد عرصه بین‌المللی می‌شوند/ توزیع مقوا در کشور فاسد است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست سومین مراسم سالانه اهدای جوایز با معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها امروز با حضور بهرام کلهر‌نیا عضو شورای علمی تحصصی بسته‌ها، بیژن جناب، ایمان آل‌مظفر، مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

* بسته‌ها وارد عرصه بین‌المللی می‌شوند

ایمان آل مظفر مؤسس و مدیرمسئول این رویداد گرافیکی اظهار داشت: نهالی که سال 92 کاشتیم امسال شاخ و برگ آن اضافه شده و ریشه‌هایش استوارتر می‌شود؛ ضمن اینکه تلاش کردیم به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته اولین نمایشگاه طراحان بسته‌بندی برگزاری شد و کتاب آن را نیز منتشر کردیم، امسال رویکرد بسته‌ها به سمت پژوهش رفته و دومین کتاب سال بسته‌ها نیز در حال انتشار است. نکته دیگر این است که کلاس‌های آموزشی مختلفی برگزار شد که با یک پروژه واقعی کار گرافیست‌ها را محک زدیم.

آل‌مظفر یادآور شد: امیدواریم کالای ایرانی و مخاطب ایرانی احترام لازم را به دست بیاورد و اعتقاد داریم تمام مسائلی که به عناوین مختلف از جمله تولید ملی و اقتصاد مقاومتی از آن یاد می‌شود گوشه‌ای از کار را بگیریم.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از برنامه‌ها این است که ارتباط بین‌المللی را گسترش دهیم و با مراکز آموزشی خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و امیدواریم در این ارتباطات دانش‌های غرب را وارد کنیم چرا که پیش از این فرهنگ بیگانه را وارد کردیم و کمتر از دانش‌ آن بهره بردیم.

مؤسس و مدیر مسئول بسته‌‌بندی خاطرنشان کرد: ما نهادی کاملاً مستقل هستیم و براساس دغدغه شخصی این اتفاق را پیش می‌بریم و تولید کننده‌هایی از جمله تردک، پاکبان، شیلا و ماتینا به جوانان اعتماد کرده و طراحی بسته‌ها را به آنها واگذار کردیم.

* بیش از 80 درصد بسته‌ها بدون تحقیق از بازار طراحی می‌شد

در ادامه این نشست، بیژن جناب گفت: گرافیست‌ها طی سالهای گذشته در عرصه کتاب و مجموعه فعالیت داشتند که طی این 3 سال وارد بحث بسته‌بندی شده‌اند در حالی که نگاه به بسته‌بندی، نگاهی بی‌تفاوت بود ضمن اینکه اساتید زیادی نداریم که روی بسته‌بندی کار کنند.

وی افزود: ممکن است علت آن بی‌توجهی باشد اما در این 3 سال به این مسئله بها داده شد و برای ادامه این رویداد تشویق شدیم و نتیجه‌اش این است که جوانان با اشتیاق این کار را دنبال می‌کنند.

جناب گفت: باید کتاب بسته‌بندی داشته باشیم که در این کتاب تحقیقات و مصاحبه‌ها با تولیدکنندگان، طراحان و گروه تحقیقات بازار صورت گیرد.

وی بیان داشت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب کامران کاتوزیان در زمینه طراحی بسته‌بندی کارهای برجسته‌ای داشت اما با این حال بیش از 80 درصد بسته‌ها بدون تحقیق از بازار طراحی می‌شد که از کاستی‌ها به شمار می‌رود ضمن اینکه این کاستی‌ها به عدم حضور تولیدکننده‌ها و سفارش‌ دهنده‌ها در جلسات باز می‌گردد و باید به همه حاشیه‌ها توجه کرد.

* معرفی استعداد جوان سال 95 بسته‌ها

در ادامه این نشست علی قریشی به عنوان برگزیده سومین سالانه بسته‌ها معرفی شد که وی در این نشست گفت: بنده دانشجوی ترم 8 دانشکده هنر معماری هستم که خانواده‌ام از صنف چاپ هستند و من از 6 سال گذشته در بسته‌بندی و طراحی لوگو وارد شدم.

وی افزود: آموزش ما از بازار واقعی فاصله دارد و نکاتی در آن است که طراحان با مشتریان به مشکل بر می‌خورند؛ همیشه دنبال این بودم که مسیری برای طراحی وجود داشته باشد. در این دوره از بسته‌بندی طراحی «تردک» را بر عهده گرفتم که خوشبختانه در آلمان نیز یک درخواست کننده داشتیم.

در ادامه لوح استعداد جوان سال 95 بسته‌ها به علی قریشی تقدیم شد.

* توزیع مقوا در کشور توزیع فاسدی است

بهرام کلهرنیا در ادامه این نشست گفت: طی سالهای گذشته شاهد بودیم که جشنواره‌های فرهنگی پایداری برگزار نشده‌اند. حتی تعدادی از بینال‌ها هستند که هشتمین یا نهمین دوره آنها را جشن نمی‌گیریم اما بسته‌ها، امسال 3 ساله شده‌اند و امیدواریم 300 سالگی این رویداد را نیز ببینیم.

وی افزود: بسته‌ها کارکرد گرافیکی چند منظوره است که طراحان پای این کار هستند البته کنار این جریان‌ها اتفاقات مافیایی زیادی است که می‌توان به توزیع فاسد مقوا اشاره کرد.

کلهرنیا خاطرنشان کرد: بسته‌ها به یک حرکت نشانه‌ای تبدیل شده است و جامعه امروز می‌گوید که می‌خواهیم همپای جهانی دگرگون شده جایگاهی برای کشورمان بسازیم؛ در این صورت فضای خانه‌ها و فروشگاه‌ها نیز طور دیگری خواهد شد چرا که بسته‌ها پیام فرهنگی تولید می‌کنند. ضمن اینکه پژوهش در این زمینه کار بنیادی است که می‌تواند سرنوشت ملی را رقم بزند.

* غفلت از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در آموزش طراحی بسته‌ها

مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر در ادامه گفت: برگزاری چنین اتفاقی کار سختی است؛ طراحان گرافیک دوست ندارند کار بسته‌بندی انجام دهند چون معمولاً محصول استفاده می‌شود و بسته آن را دور می‌ریزند.

وی یادآور شد: بسته‌بندی حوزه میان رشته‌ای است که کارکرد زیادی برای ارائه محصول دارد و امروز طراح بسته می‌تواند در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کند و دانشجو می‌تواند فرآیند واقعی را در بهترین حالت تجربه کند.

کهوند خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش بسته‌بندی، نداشتن اطلاعات و دانش لازم دیده می‌شود که روز به روز از مطالعه و پژوهش در این حوزه فاصله می‌گیرند اما مهمترین مسئله بازار کار بسته‌بندی و آموزش است که از آن غفلت شده و باید به اطلاعات، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتر توجه شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب