امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17383 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش سومین نشست رسیدگی به نوزادان مادران معتاد؛

بیش از 7 متقاضی فرزندخواندگی به ازای هر نوزاد بی‌سرپرست وجود دارد

خبرایران: در سومین نشست هماهنگی اجرای دستورالعمل رسیدگی به نوزادان مادران معتاد، راهکارهای تسریع در اقدامات بررسی شد.
بیش از 7 متقاضی فرزندخواندگی به ازای هر نوزاد بی‌سرپرست وجود دارد

به گزارش خبرایران، در این نشست که با حضور دکتر حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت؛ دکتر محکی، دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه سلامت؛ دکتر فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور؛ دکتر فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران و مدیرعامل موسسه مهرآفرین؛ و دکتر اسدبیگی رئیس مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی کشور برگزار شد، ضمن مرور روند فعلی رسیدگی و حمایت از نوزادان مادران معتاد، مشکلات اجرایی موجود مورد واکاوی قرار گرفت و برای رفع آنها، تصمیماتی گرفته شد.

به گزارش پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ در آغاز نشست دکتر حاجبی، با اشاره به این‌که عدم رسیدگی به نوزادان مادران معتاد می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد، گزارش‌های واصله مبنی بر مشکلات موجود بر سر راه حمایت از این نوزادان را یادآور شد و افزود: با توجه به احتمال  سوءاستفاده از این کودکان وجود دارد، اگر حمایت به موقع و درست از آنان صورت گیرد، مانع از بروز مشکلات بعدی خواهد شد.

دکتر حاجبی افزود: خوش‌بختانه همکاری میان دستگاه‌های وزارت بهداشت، بهزیستی، قوه قضاییه و موسسه مهرآفرین در این موضوع خوب است و هم تکلیف مادر و هم تکلیف نوزاد را مشخص کرده است. اما با توجه به این‌که بیش از یک ماه از ابلاغ پروتکل و فلوچارت مربوط می‌گذرد و توافق لازم حاصل شده است، بعضا ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی هم از سوی دستگاه های مربوط در اجرا وجود دارد.

در ادامه دکتر فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده اخیر، در سالجاری، آمار کودکانی که به خاطر اعتیاد والدین تحت حمایت بهزیستی قرار می گیرند، نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. به نظر من باید نقش مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها بازنگری اساسی شود تا فراتر از وظایف کنونی، به موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز ورود جدی‌تر داشته باشند و موارد آسیب را گزارش و ارجاع دهند.

سپس خانم دانشور، با اعلام اینکه بعضی از بیمارستان‌ها هنوز از ابلاغ بهمن‌ماه وزارت بهداشت برای رسیدگی به نورادان مادران معتاد اطلاع ندارند، خاطر نشان کرد: شاید معاونان درمان دانشگاه‌ها این موضوع را به بیمارستان‌ها اعلام نکرده‌اند. وی افزود: بیمارستان‌هایی هم که اطلاع دارند، در خبر دادن به اورژانس اجتماعی، بعضا دچار مشکل شده‌اند و اظهار می دارند که اورژانس اجتماعی برای تحویل گرفتن این نوزادان، تعلل دارد. هم‌چنین محدوده‌های پر مساله‌تر شهر نیاز به توجه جدی‌تری دارد و به همین دلیل باید به تقویت اورژانس اجتماعی بهزیستی پرداخت.

دکتر فرید در این خصوص گفت: باید ماموریت‌های اورژانس اجتماعی را در این محدوده‌ها بازنگری کنیم و ببینیم چه حجم ماموریت را می‌بایست انجام دهند و چه تعداد مراجعه دارند و آیا تناسبی بین ظرفیت آن‌ها و ارجاعات آنان وجود دارد یا خیر؟ بهتر است مددکاران بیمارستان‌ها، گزارشی از موضوع، از زمان تماس تا مرحله اقدام را تهیه کنند تا براساس آن مانیتور و راه‌کار را پیاده‌سازی کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما باید حوزه‌های استانی خود را مجاب کنیم تا با یک‌دیگر مراوده داشته باشند. به این صورت که حوزه اجتماعی دانشگاه‌ها با حوزه بهزیستی استان جلسه هماهنگی داشته باشند و ضمن مرور سابقه موضوع، درباره نحوه اجرای پروتکل و فلوچارت ابلاغی در استان مربوطه هماهنگ شوند و گزارشی از عمل‌کرد را برای سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بفرستند.

خانم دانشور نیز افزود: باید شاخص‌هایی را که بر اساس آن می‌توان نوزاد را تحویل اورژانس اجتماعی داد، به طور کامل و شفاف برای مددکاران اجتماعی روشن کرد، البته اولویت ما ماندن فرزند در کنار مادر است، اما این کار باید با رعایت ملاحظاتی از جمله تمایل مادر به ترک اعتیاد و حصول اطمینان از عدم سوء‌استفاده از نوزاد صورت گیرد.

مدیرعامل موسسه مهرآفرین در ادامه گفت: علی‌رغم این‌که با همکاری‌های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی، وضعیت نسبت به قبل بهتر شده ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب، به هماهنگی و کار بیش‌تری نیاز است. دانشور با اشاره به یک آمار، مبنی بر این که به ازای هر نوزاد سالم، بیش از 7 متقاضی فرزندخواندگی در کشور وجود دارد گفت: متقاضیان، عمدتا خانواده‌هایی هستند که به دلیل بچه‌دار نشدن، تحت فشار  و در آستانه  فروپاشی هستند. پس چه خوب است که فرآیند شناسایی و واسپاری نوزادان به این خانواده‌ها سرعت بیش‌تری بگیرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب