امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17267 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رسول دیناروند درنشست خبری اعلام کرد؛

صنایع دارویی ما زبان تجارت بین المللی را نمی‌دانند/ سیاست ایران در پسا تحریم باز کردن درها به سوی واردات نیست/ باید شرکت‌های دارویی ایرانی ادغام شوند/هزینه قاچاق را باید بالا برد

خبرایران:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست ایران در پسا تحریم باز کردن درها به سوی واردات نیست بلکه سرمایه گذاری وصادرات است.
صنایع دارویی ما زبان تجارت بین المللی را نمی‌دانند/ سیاست ایران در پسا تحریم باز کردن درها به سوی واردات نیست/ باید شرکت‌های دارویی ایرانی ادغام شوند/هزینه قاچاق را باید بالا برد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته ایران فارما»عصر امروز 15 شهریورماه 1395 با حضور« دکتررسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارو،«دکترعباس کبریایی‌زاده»رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، «دکترمهرشاد کاظمی» رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران،«مهندس سید محمد هاشمی»مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو و اصحاب رسانه در باغ موزه ملی تاریخ علوم پزشکی برگزار ودراین نشست خبری « دکتررسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارواظهار داشت: 30 درصد بازار دارویی ایران وارداتی است و باید در برنامه ششم به تراز مثبت دارویی در صادرات برسیم، یعنی یک میلیارد واردات دارو داریم همان مقدار صادرات داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اشکالی که داریم این است که صنایع دارویی ما زبان تجارت بین المللی را نمی‌دانند و صادرات دارو جزو سخت ترین کالاها در دنیا است مثلاً اگر کولر به عراق صادر کنیم در مدت یک ماه امکان پذیر است ولی در دارو باید دو تا سه سال تلاش باید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت پیش‌بینی دو میلیارد دلار سرمایه خارجی داریم زیرا علاقمندی کشورهای دنیا در این باره جدی است ولی هنوز شرایط بین‌المللی وضعیت مطلوب نرسیده و دنیا منتظر چند انتخابات ازجمله در ایران و آمریکاست تا ببیند شرایط تحریم‌های ایران چگونه می‌شود بنابراین سیاست صبر در دنیا نسبت به ایران وجود دارد.

دکتردیناروند تاکید کرد: سیاست ایران در پسا تحریم باز کردن درها به سوی واردات نیست بلکه سرمایه گذاری وصادرات است بنابراین انتقال تکنولوژی به ایران بسیار اهمیت دارد. سقف صادرات ما به 200 میلیون دلار رسیده ولی واردات دارو به کشور یک میلیاردد است یعنی تراز دارویی ما منفی 80 است و بیشتر صادرات ما هم کشورهای منطقه است.

وی عنوان داشت: باید صاردات دارو طی 10 سال 10 برابر شود و سالی 25 درصد صاردات دارو اضافه شود البته به حمایت مجلس و دولت نیاز داریم، همچنین وزارت بهداشت در عرصه تولید دارو امتیازاتی می‌دهد مانند اجازه تولید دارو خارج از فهرست دارویی کشور، اما جوایز صادراتی نیاز است که در ایران نداریم چون محدودیت بودجه ای وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و داروافزود: ما باید در دنیا برای سرمایه گذاری کارهای زیادی انجام دهیم مثلا خط تولید داشته باشیم و همچنین دفاتر داشته باشیم ملی اشکال این است که شرکت‌های دارویی ما فروش زیاد خارجی ندارند و بزرگترین آن 100 میلیون دلار است درحالیکه 10 شرکت دارویی هندی هر کدام فروش یک میلیاردی دارند.

وی ابرازداشت: باید شرکت‌های دارویی ایرانی ادغام شوند تا بتوانند سرمایه گذاری میلیاردی کنند زیرا یک شرکت دارویی با سرمایه 10 میلیارد نمی‌تواند فروش 20 میلیاردی داشته باشد و قاچاق بسیار در ایران وجود دارد و کل قاچاق حدود 15 میلیارد دلار است که در حوزه سلامت بیش از یک میلیارد دلار است که یک سوم آن حوزه آرایشی است و کمترین قاچاق مربوط به دارو است و عمده این قاچاق‌ها نیز تقلبی هستند.

دکتردیناروند یادآورشد: متاسفانه برخی داروهای خارج از فهرست کشور را پزشکان تجویز می‌کنند درحالیکه انگیزه قاچاق آن زیاد می‌شود بنابراین سختگیری با قاچاقچیان از سیاست‌های کشور است که از دو سال قبل دستگاه قضا سریعتر برخورد می‌کند زیرا هزینه قاچاق را باید بالا برد و مردم را باید مجهز کنیم تا کالای قاچاق را تشخیص دهندف این قاچاق فرآورده غذایی ،کرم یا محصولات دیگرنیز می تواند باشد، که باید جلوی آن گرفته شود.

 بنابراین گزارش، نشست خبری «دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته ایران فارما» که 24 و 26 شهریور در مصلی برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب