امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1720 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رکود و کاهش ۵ درصدی قیمت مسکن در زمستان/ افزایش وام کاهش قیمت را متوقف نکرد

با وجود پیش‌بینی‌ها در خصوص گرانی مسکن به واسطه افزایش سقف تسهیلات، اما بررسی بازار حاکی از آن است که در یک ماه اخیر قیمت‌ها به‌طور میانگین ۵ درصد دیگر کاهش یافته و در مجموع پائیز و زمستان امسال مسکن ۱۰ تا۳۰ درصد ارزان شده است.
رکود و کاهش ۵ درصدی قیمت مسکن در زمستان/ افزایش وام کاهش قیمت را متوقف نکرد

به گزارش خبر ایران، در فاصله کمتر از 45 روز مانده به سال جدید بازار مسکن همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد و فصل سرد سال 92 تفاوت‌های اساسی با زمستان سال گذشته دارد.

سال گذشته در چنین روزهایی بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات پائیزی بازار طلا و ارز، وضعیت چندان مناسبی (برای خریداران) نداشت و به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها تقاضا برای خرید خانه به کمترین سطح خود در شش سال پیش از آن رسید.

رشد حدود 50 درصدی قیمت‌ها شرایطی را به وجود آورد تا کمتر کسی توانایی خرید واحد مسکونی را داشته باشد و به تبع آن آمار خرید و فروش مسکن در سامانه کد رهگیری از روزانه 15 هزار فقره به حدود 6000 فقره کاهش یافت.

با آغاز سال 92 نیز بازار مسکن همچنان در رکود تورمی به‌سر برد، اما در بهار امسال کارشناسان و دست‌اندرکاران پیش‌بینی کردند با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بازار رو به کاهش قیمت‌ها و ثبات پیش خواهد رفت.

تقریبا از اوایل تابستان رکود تورمی مسکن جای خود را به رکود غیر تورمی توام با کاهش قیمت‌ها داد و تا اوایل پائیز حدود 17 درصد از حباب قیمتی بازار مسکن از بین رفت.

روند کاهشی قیمت در ماه‌های بعدی پائیز نیز ادامه داشت و علاوه بر از بین رفتن حباب 20 درصدی، مسکن 5 درصد دیگر ارزان شد تا بازار با خاطره‌ای خوش به استقبال زمستان برود.

در حدود 45 روزی که از زمستان می‌گذرد، وضعیت بازار مسکن به هیچ وجه با زمستان سال گذشته قابل قیاس نیست، هر چند شورای پول و اعتبار دیماه سال جاری سقف تسهیلات مسکن را افزایش داد اما با این حال این تصمیم دولت برخلاف برخی اظهارانظرها تاثیری در بازار مسکن نداشته است.

واقعیت آن است که افزایش 15 میلیون تومانی تسهیلات مسکن فقط روی قیمت اوراق حق تقدم تاثیرگذار بوده و هر برگ آنرا از حدود 38 هزار تومان به بیش از 60 هزار تومان افزایش داده است.

به هر حال در حالی که کمتر از 45 روز به پایان سال باقیمانده، مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی می‌کنند مسکن 10 درصد دیگر ارزان خواهد شد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر عرضه مسکن بیش از تقاضاست، تا پایان سال بازار مسکن کاملا در ثبات به سر خواهد برد و روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، به‌طوریکه ماهانه 5 درصد و در مجموع تا پایان سال 10 درصد دیگر از قیمت مسکن کاسته خواهد شد.

در حالی خلاف وعده‌های قبلی برنامه وزارت راه و شهرسازی برای بخش مسکن نامشخص است، بازار مسکن در آرامش نسبی به سر می‌برد و در دومین ماه سرد قیمت‌ها به‌طور میانگین 5 درصد دیگر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون یک واحد آپارتمان 54 متری واقع در امیریه با پارکینگ 135 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، قیمت آپارتمانی با همین متراژ در 16 متری امیری با انباری و پارکینگ 125 میلیون تومان تعیین شده است.

یک واحد مسکونی با مساحت 69 مترمربع واقع در جنت‌آباد جنوبی خیابان باهنر فول امکانات با قیمت 222 میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است. واحد 75 متری با پارکینگ و انباری در سردار جنگل 310 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

*قیمت مسکن در برخی محدوده‌های شهر تهران به‌شرح زیر است:
 

محله متراژ

قیمت آذر
92(میلیون تومان)

قیمت بهمن
92(میلیون تومان)
پیروزی 53 150 145
تهرانسر 52 125 122
میرداماد 55 377 365
نازی‌آباد 50 132 130
گیشا 54 247 240
جنت‌آباد 67 265 250
شمس‌آباد 83 275 264
ولی‌عصر-جام‌جم 100 605 585

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب