امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16967 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترعلی جعفریان اعلام کرد؛

برخی بی مهری ها باعث بی اعتمادی مردم به پزشکان شده/ برای اجرای طرح تحول سلامت 337میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق گرفت/ پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد

خبرایران: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است.
برخی بی مهری ها باعث بی اعتمادی مردم به پزشکان شده/ برای اجرای طرح تحول سلامت 337میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق گرفت/ پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری« دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز پزشک » بعدازظهرامروز31 مرداد ماه 1395 با حضور«دکترعلی جعفریان »رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران،«دکتر حسن توکلی» معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران،«دكتر مسعود يونسيان» معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران واصحاب رسانه دردانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارو دراین نشست خبری «علی جعفریان» رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: از بابت اجرای طرح تحول سلامت مبلغ 337میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق گرفت، که 5/88 درصد آن یعنی معادل 250 میلیارد تومان آن صرف کاهش هزینه های درمانی مردم از جیب و حفاظت مالی آنان و رفاه بیمار شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: 11 میلیارد تومان نیز صرف ترویج زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت ویزیت و استقرار متخصصان مقیم شده و طی 6 ماهه اول 94، کارانه پزشکان و پرسنل دو برابر شده و حدود 80میلیارد تومان بابت افزایش کارانه ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به بودجه 4800 میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال 93 یادآور شد: کمتر از 20 درصد این بودجه صرف پرسنل شده و بیش از 80 درصد آن برای مردم پرداخت شده است.

جعفریان به اشتغال پزشکان در دو بخش خصوصی و دولتی اشاره وافزود: در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد شد که پزشک باید یا در بخش خصوصی یا بخش دولتی فعالیت کند اما مقدمات اجرایی این کار فراهم نشده هرچند که ضابطه آن مشخص است.

وی درخصوص پرداختی‌های پزشکان هم تاکید کرد: از مهرماه سال گذشته سقف کارانه 70 میلیون تومان را اجرا کردیم ولی در دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم پایین‌تر از آن میزانی است که توسط برخی اعلام می‌شود و بیش از 60 درصد اعضای هیات علمی کارانه زیر 10 میلیون تومان و کمتر از 5 تا 6 درصد کارانه 40 میلیون به بالا دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآورشد: در حال حاضر سقف کارانه اعضای هیات علمی 70میلیون تومان است و تغییر آن با توجه به بخشنامه معاون رئیس جمهور و سازمان مدیریت انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: درچند سال اخیر بی مهری هایی به پزشکان شده و یا سوژه هایی ایجاد شده که در این سوژه ها تنها بی اعتمادی مردم به پزشکان حاکم شده است. خطای پزشکی وجود دارد؛ ولی با پزشک خطاکار کاملا متفاوت است و این دو مقوله کاملا جداست و چرا که پزشک گاهی خطا داردو اما یک پزشک خطاکار باید مجازات شود.

وی افزود: آنچه که در رسانه ها به وجود آمده است این مسئله بوده که گاهی این دو مقوله با هم یکی تلقی شدند که این به ضرر همه است و کسی که از آسیب دیدن رابطه پزشک و بیمار ضرر می بیند مردم هستند و ما مسئولیم که با پزشک خطاکار محکم ترین برخورد را داشته باشیم؛ اما خوشبختانه عموم همکاران ما بر طبق ضوابط کار می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  ادامه داد: در کل 4/84 درصد کل بودجه طرح تحول فقط برای بیماران هزینه شده و برای ارتقای ویزیت پزشکان نوین نیز مبلغی کمتر از حدود 30 میلیارد تومان هزینه شده حال آنکه پزشکان و متخصصان و حضور این پزشکان در بیمارستان ها برای ما اهمیت زیادی دارد؛ چرا که می تواند روی ارتقای کیفیت تاثیر بگذارد و در مجموع برای حضور پزشکان تخصصی نیز 13 میلیارد تومان هزینه شده است و 23 میلیارد تومان نیز برای بستری بیماران هزینه داشتیم.

دکترجعفریان تاکید کرد: نسبت شش ماه اول سال 93 با شش ماه اول سال 94 نشان می دهد که افزایش کل کارانه ای که برای پزشک و پرسنل داشته ایم حدود 100 درصد رشد داشته که این یعنی دو برابر شده است؛ این در حالی است که برخی افراد اعلام می کردند که این کارانه سه برابر شده؛ اما در واقعیت این عدد برای پزشکان 95 درصد افزایش و برای پرسنل 105 درصد افزایش داشته است و در کل 80 میلیارد تومان برای افزایش کارانه پرداخت شده و اما ما به این قضیه اقرار می کنیم که طرح تحول نقص هایی دارد و ما باید برخی موارد آن را تغییر دهیم.

وی با اشاره به پرونده الکترونیکی سلامت هم یادآورشد: پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده که کارهای تکمیلی و اصلاح آن نیز صورت گرفته و قرار شده براساس دستور وزارت بهداشت در همه دانشگاه ها پرونده الکترونیک سلامت انجام شود.

دکترجعفریان با اشاره به رزیدنتی پزشک خانواده در این دانشگاه گفت: رزیدنتی پزشک خانواده در هشت دانشگاه کشور انجام می شود که دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از این هشت دانشگاه است، ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران مناطق شهری و روستایی که تحت پوشش مناطق دانشگاه می باشد را کاملا زیر نظر داریم و برای مناطق جنوب تهران و اسلام شهر که تحت پوشش ما هستند شبکه بهداشت وجود دارد به گونه ای که به ازای هر 12 هزار و 500 نفر فرد ساکن منطقه ما یک واحد بهداشتی داریم.

وی اضافه کرد: منابعی که برای بهداشت صرف شده و مستقیما به سلامت مردم باز می گردد در طرح تحول در حوزه درمان قرار می گیرد و ما حدود 9/16 میلیارد تومان هزینه برای تعمیر و تجهیز پایگاه ها در حوزه بهداشت کردیم و از لحاظ نیروی انسانی نیز 711 نفر را به مجموعه ارائه دهندگان سلامت در حوزه بهداشت اضافه کرده ایم؛ به گونه ای که در حال حاضر لیسانس، فوق لیسانس تغذیه، بهداشت محیط و بالینی را در این مجموعه داریم و طی سال 94 و اوایل سال 95 بیش از 100 نفر کارشناس یا کارشناس ارشد بهداشت محیط یا کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای را جذب کرده ایم.

جعفریان با اشاره به شماره تلفن 1490 جهت گزارش مشکلات بهداشت محیطی گفت: مردم می توانند با گرفتن شماره 1490 مشکلات بهداشت محیطی را گزارش دهند که بر طبق مناطق دانشگاهی منطقه ای که تحت پوشش هر دانشگاه باشد آن دانشگاه موظف به رفع مشکلات بهداشت محیطی در آن منطقه می باشد.

 

دكتريونسيان: 60 درصد اعضای هیات علمی بالینی ما زیر 10 میلیون تومان حقوق می گیرند

 

دكتر مسعود يونسيان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه حضور دارند و ما پنج مرکز رشد داریم که فعالیت های خوبی از آنها شاهد هستیم و 24 واحد فناور مستقر داریم. به دلیل کمبود جا و محل استقرار فیزیکی به ما این اجازه داده نمی شود که همه درخواست ها برای تاسیس شرکت های دانش بنیان را بپذیریم.

دكتر يونسيان با تاکید بر فروش شرکت های دانش بنیان این دانشگاه عنوان داشت: در سال 94، 55 میلیارد تومان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان دانشگاه بوده است که 170 میلیون صرفه جویی ارزی از همین شرکت ها داشتیم و 9 میلیارد تومان نیز از شرکت های دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: از سال 92 تا سال 94 هم از نظر تعداد و هم از نظر ریالی حدود 6/1 برابر رشد داشتیم و تعداد درخواست ها برای کارهای پژوهشی به 121 مورد رسیده است که جمعا به ارزش هشت میلیارد تومان می باشد؛ ولی امکان رشد برای ما بیشتر است و یکی از برنامه ریاست بحث هدفمندسازی پژوهش و حرکت به سمت خارج از دانشگاه است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص دو شغله بودن پزشکان هم تاکید کرد: پزشکان به این معنا که هم در بخش خصوصی و دولتی کار کنند چنان که در برنامه پنجم توسعه گفته شده نمی تواند این کار را انجام دهد؛ اما هنوز مقدمات عملی شدن این کار فراهم نشده و هیات علمی تا مقطع دانشیاری الزاما باید در دانشگاه کار کند؛ اما طبق ضوابط بعد از مقطع دانشیاری اعضای هیات علمی می توانند کار خصوصی نیز داشته باشند.

وی ابرازدشات: بیش از 60 درصد اعضای هیات علمی بالینی ما زیر 10 میلیون تومان حقوق می گیرند، با این حال نظارت روی حقوق و دو شغله بودن پزشکان وجود دارد و شورای تعهد حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی فعال است که در آن تمامی معاونین دانشگاه حضور دارند و من معتقدم ما باید آموزش تعهد حرفه ای بدهیم و ارزیابی تکمیلی انجام شده و از مهر ماه ارزیابی های پایانی را برای این شورا انجام می دهیم و فعالیت این شورا در این راستاست که اگر کسی تعهد حرفه ای را اجرا نمی کند نباید ارتقای رتبه پیدا کند و این دانشگاه 684 میلیارد تومان از بیمه طلب دارد که از این عدد نزدیک 252 میلیارد تومان مربوط به دارو می باشد و این رقم یک رقم بسیار بزرگ است.

 

دکتر توکلی: بیمارستان یاس جایگزین بیمارستان میرزاکوچک خان شد/ پروژه بیمارستان فارابی و پروژه بیمارستان رازی هر دو در حال ساخت هستند

دکتر حسن توکلی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پروژه های این دانشگاه هم درادامه این نشست خبری اظهارداشت: پروژه ای برای کمک به بهبود ساختمان بیمارستان امیر اعلم داریم و یک پروژه دیگری که در هفته دولت کلنگ می خورد احداث بیمارستان شریعتی 2 تهران است، این بیمارستان در منطقه 22 تهران قرار می گیرد و مصوبات آن انجام شده و این پروژه با همکاری بانک توسعه اسلامی احداث می شود.

وی عنوان داشت: محل دقیق این بیمارستان در انتهای اتوبان خرازی واقع است؛ همچنین کلینیکی در بیمارستان امام خمینی توسط خیرین در شرف راه اندازی مجدد است؛ چرا که این کلینیک در ابتدا راه اندازی شد؛ ولی چون با مشکلاتی روبرو بود این مشکلات مرتفع شد و به دنبال راه اندازی مجدد آن هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پروژه بیمارستان یاس نیز یکی از پروژه های این دانشگاه بود که جایگزین بیمارستان میرزاکوچک خان شد و در ابتدا این پروژه توسط بخش خصوصی انجام شد؛ اما به دلیل مشکلات مجددا توسط دانشگاه مدیریت آن گرفته شد و دانشگاه وارد آن شده است.

توکلی درپایان این نشست خبری گفت: پروژه بیمارستان فارابی و پروژه بیمارستان رازی هر دو در حال ساخت در محوطه این دو بیمارستان هستند که می تواند حدود 20 تا 25 درصد تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی را برای آنها قائل شد؛ همچنین راه و شهرسازی متعهد شده است که در مجتمع بیمارستانی امام خمینی انستیتو کنسر ایجاد کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب