امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16794 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در نشست «مطالعات دوران کودکی و طراحی برای کودکان» مطرح شد:

جای خالی شهر دوست‌دار کودک در ایران

خبرایران: مدیر کتاب‌خانه‌ مرجع کانون به تمرکز و توجه کشورهای دنیا بر ایجاد شهرهای دوست‌دار کودک اشاره کرد و گفت متاسفانه ما شهر یا اسباب‌بازی را می‌سازیم بدون این‌که نظر کودکان را دربار‌ه‌ی آن‌ جویا شویم.
جای خالی شهر دوست‌دار کودک در ایران

به گزارش خبرایران از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش پایانی نشست «مطالعات دوران کودکی و طراحی برای کودکان» وحید طوفانی، مدیر کتا‌ب‌خانه‌ی مرجع کانون، به مقاله‌ای منتشر شده در یکی از مجله‌های خریداری شده از سوی کتاب‌خانه‌ی مرجع اشاره کرد و گفت: با مطالعه‌ی این مقاله که سال 2012 منتشر شده است به مواردی می‌رسیم که می‌بینیم دقیقا کاری است که کانون در سال 1345 انجام می‌داده است.
به گفته‌ی طوفانی در این مقاله به مسایلی چون بازی با موسیقی یا بازی با کتاب و بلندخوانی یا تصویرخوانی اشاره می‌شود. تمامی این فعالیت‌ها در کانون و کتاب‌خانه‌های کانون نیز انجام می‌شود.
وی به عنوان فردی که در کتاب‌خانه کار کرده است اظهار کرد: هیچ راهی برای ورود به آینده نداریم مگر این‌که به گذشته فکر کنیم. وقتی از تک‌فرزندی صحبت می‌کنیم نباید شرایط زندگی امروز خانواده‌ها را فراموش کنیم. پدر و مادرهایی که به دلیل مشغله‌های کاری معمولا در خانه نیستند و فرزندان‌شان اغلب تنها در خانه هستند.
این کتاب‌دار با تاکید بر اهمیت بحث شهرهای دوست‌دار کودک در همه دنیا توضیح داد: متاسفانه این بخش اصلا در کشور ما مطرح نمی‌شود. از طرف دیگر آینده به شدت درگیر اسباب‌بازی‌های تعاملی (صدا، حرکت و...) است. فراموش نکنیم کودکان دنبال چیزهایی هستند که فراتر از اتفاق‌های ساده باشد.
وی در ادامه به اهمیت برگزاری اردوهای تابستانی و نقش آموزش و پرورش در این حوزه اشاره کرد و گفت: کودکان در این اردوها تحمل گروه‌های هم‌سن و غیر هم‌سن و کار کردن و کمپینگ را یاد می‌گیرند اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه چنین اردوهایی برگزار نمی‌شود.
طوفانی ادامه داد: خوشبختانه هنوز کتاب‌خانه‌های کانون سرپا هستند. این مساله اتفاق خوبی است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. امیدوارم مرکز سرگرمی‌های سازنده هم خودش را در بخش کتاب‌خانه‌ای جای بدهد تا از ظرفیت این بخش نیز در مراکز کانون بتوانیم استفاده کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما در کانون هزار کتاب‌خانه و هزاران کودک نخبه به عنوان عضو داریم. اگر چنین ظرفیتی در دیگر کشورها وجود داشت بهترین بهره‌ها را از آن می‌بردند.
جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 18 تا 22 مرداد درحالی برگزار می‌شود که پنج میزگرد تخصصی و یک سمینار، موضوع آموزش و اسباب‌بازی و کودک و جهان کودکی را مورد بررسی قرار می‌دهند.
مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران، میزبان این جشنواره است.
 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب