امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16755 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کمال تبریزی اعلام کرد؛

داوری های هجدهمین جشن سینمای ایران کاملا ایرانی است/ هر صنفی ظرفیت مشخصی برای معرفی داوران خود دارد / سینمای ایران نسبت به دیگر سینماها بسیار متفاوت است/ امیدوارم مشکلات مالی جشن سینمای ایران نیز برطرف شود

خبرایران: دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران گفت: ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند دیگر مراسم های خارجی جشن را برگزار کنیم بلکه باید داوری ها شکل کاملا ایرانی داشته باشد و نباید مراسم ما را با دیگر مراسم ها مقایسه کرد.
داوری های هجدهمین جشن سینمای ایران کاملا ایرانی است/ هر صنفی ظرفیت مشخصی برای معرفی داوران خود دارد / سینمای ایران نسبت به دیگر سینماها بسیار متفاوت است/ امیدوارم مشکلات مالی جشن سینمای ایران نیز برطرف شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، عصر دوشنبه ۱۸ مرداد ماه ۹۵ با حضور «کمال تبریزی» دبیرهجدهمین جشن سینمای ایران،« بیژن میرباقری» دبیر اجرایی جشن خانه سینما ،«منصوره بسمل» مسول ارتباطات و اطلاع‌رسانی هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران و اصحاب رسانه، در محل خانه سینما برگزارو دراین نشست خبری«کمال تبریزی» دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران اظهارداشت: زمانی که از من برای دبیری جشن دعوت شد مخالفت کردم چرا که در دوره های قبل با تمام تلاش دبیران، جشن یک پاشنه آشیل داشت و آن هم داوری فیلم ها بود و مهمترین تغییر در داوری این دوره این است که بر خلاف دوره های قبل داوری ها با ۳۰۰ نفر شروع می شود و به ۴۷۰ داور می رسد.

تبریزی تصریح کرد: داوری ها در ۱۲ رشته انجام می شود که هر رشته ۲۵ داور دارد که داورها در هر رشته ۵ کاندید را انتخاب می کنند و این آثار در دور بعد با ۴۷۰ داور مورد برسی قرار می گیرد و داوری آثار در این دوره به صورت آکادمی و کاملا ایرانی و بومی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند گاهی درباره داوری ها به اسکار و بفتا اشاره می شود اما باید بگویم که ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند دیگر مراسم های خارجی جشن را برگزار کنیم بلکه باید داوری ها شکل کاملا ایرانی داشته باشد و نباید مراسم ما را با دیگر مراسم ها مقایسه کرد.

دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران  تاکید کرد: این نوع داوری قدم اول در آکادمی شدن است و در تلاش هستیم این داوری ها با حضور نخبگان سینما چه در داخل و چه در خارج از خانه سینما انجام شود و به سمت یک نظر سنجی کلی برویم که در چنین شرایطی برآیند نظر نخبگان را خواهیم داشت و هیچ کدام از داوران را مجبور به دیدن فیلم ها نمی کنیم و این بستگی به وجدان آن ها دارد. حتی قرار نیست در این زمینه حضور و غیاب انجام شود.

وی ادامه داد: به داوران توصیه می کنم تا از حق ۵ رای خود در رشته مورد نظر استفاده کنند و تعداد رای های خود را کم نکنند و برای سال آینده دبیرخانه دائمی این جشن برای اولین بار تشکیل می شود که براساس آن هیات ریسه این دبیرخانه متشکل از نمایندگان صنوف خواهد بود. همچنین در تلاش هستیم تا کمیته تخصصی ایجاد کنیم که برگرفته از نخبگان سینما و دیگر رشته ها در جامعه باشد.

دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا با کمک حجت الله ایوبی و شورای عالی تهیه کنندگان، افرادی که عضو کمیته تخصصی هستند در طول سال بتوانند فیلم ها را در سینماهای مناسب ببینند و در مورد آن نظر دهند تا انتخاب های دقیق داشته باشیم. در چنین شرایطی اعضای کمیته تخصصی می دانند که در طول سال باید زمان لازم برای انتخاب بهترین ها بگذارند.

وی با اشاره به مسأله جذب حامی مالی برای جشن سینمای ایران عنوان داشت: خوشبختانه بخشی از مشکلات مالی خانه سینما با حضور رضا میرکریمی برطرف شده است. امیدوارم بر همین اساس مشکلات مالی جشن سینمای ایران نیز برطرف شود. به هر حال ما باید به سمت و سویی برویم که هزینه برگزاری جشن را به حداقل برسانیم. در چنین شرایطی اگر آئین نامه مناسب و همکاری صنوف را داشته باشیم می توانیم با کمترین هزینه جشن خانه سینما برگزار کنیم.

تبریزی ابرازداشت: هر صنفی ظرفیت مشخصی برای معرفی داوران خود دارد و معرفی داوران بر عهده صنوف مختلف است که هر صنف می تواند تصمیم بگیرد که داوران خود را از بین اعضای صنف انتخاب کند و یا تعدادی از داوران خود را خارج از صنف مورد نظر انتخاب کند.در این میان مهم این است که بتوانیم نوابغ برتر را برای داوری ها در بخش های مختلف داشته باشیم تا در این نظرسنجی شرکت کنند.

 وی درباره طراحی پوستر جشن سینمای ایران توضیح داد: درباره طراحی پوستر با تعدادی از هنرمندان صحبت کرده ایم و امیداریم طراحی به نحو مناسبی صورت بگیرد. اگر بتوانیم در طول سال درباره طراحی پوستر فراخوان عمومی صادر کنیم بی شک پوستر مناسبی خواهیم داشت که البته این طرح با ایجاد دبیرخانه دائمی جشن امکان پذیر خواهد بود و حق تقدم برای شرکت در این جشن با صنوف است و اگر جایی بماند از مردم نیز برای حضور در این جشن دعوت می کنیم.

دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران درخصوص مشکلات و اعتراضاتی که پیش از این صنوف مختلف درباره آئین نامه داشتند، افزود: اعتراضات و مخالفت ها نشان می دهد که ما جشن سرزنده ای داریم به هر حال بحث هایی که به وجود آمد شرایطی را فراهم کرد تا اتفاقات بهتری در تبیین آئین نامه رخ دهد. به هر حال از نظر من وجود مخالفت های مختلف بسیار خوب است و ما می توانیم مشکلات را به راحتی برطرف کنیم.

وی درپایان این نشست خبری گفت: در این زمینه طرح های بسیاری صورت گرفت تا جایزه بخش صدا به دو جایزه طراحی صدا و صدابرداری تفکیک شود به هر حال این دو تخصص های جداگانه ای هستند و باید به آن توجه کرد. البته این را هم باید مورد توجه قرار دهیم که این جایزه در تمام دنیا تفکیک نمی شود اما معتقدم سینمای ایران نسبت به دیگر سینماها بسیار متفاوت است و صدابرداری و صداگذاری آن نیز کاملا متفاوت است. به همین دلیل بعد از بحث های مختلف به این نتیجه رسیدیم که جایزه بخش صدا به دو جایزه طراحی صدا و صدابرداری تقسیم شود که ممکن است هر کدام از این جوایز به یک فیلم جداگانه داده شود.

 

میرباقری: هنوزهیچ اسپانسری برای جشن پیدا نکردیم

 بیژن میرباقری، دبیر اجرایی جشن خانه سینما نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: داوران این دوره می توانند خودشان هم در جشن فیلم داشته باشند و با توجه به اینکه تعداد داوران افزایش پیدا کرده است حتی اگر داوری به فیلم خود نیز رای دهد تاثیری در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

 دبیر اجرایی جشن خانه سینما تاکید کرد: با افزایش تعداد داوران میزان لابی ها در انتخاب فیلم ها کمتر می شود و پیشنهاد اولیه ما برای داوری در هر بخش ۵۰ نفر بود اما به دلیل مشکلاتی که در بخش نمایش فیلم داشتیم این تعداد به ۲۵ نفر برای هر رشته رسید اما امیدوارم در سال آینده تعداد داورها برای هر رشته افزایش پیدا کند.

 وی اضافه کرد: فیلم ها از روز ۲۱ مردادماه در سینمای کانون برای داوران به نمایش گذاشته می شود که خوشبختانه این سینما از کیفیت مناسبی برخوردار است و هنوز هیچ اسپانسری برای جشن پیدا نکرده ایم.

 دبیر اجرایی جشن خانه سینمابا اشاره به مکان برگزاری هجدهمین جشن خانه سینما توضیح داد: ما به دنبال فضایی مناسب برای ۲ هزار نفر هستیم که بی شک این فضا در یک مکان عمومی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر مکان مناسبی برای برگزاری جشن انتخاب نکرده ایم.

میرباقری یادآورشد: در جشن خانه سینما باید از داوری ها فاصله بگیریم و به نظرسنجی عمومی از بین افراد خاص جامعه برسیم. در چنین شرایطی جشن خانه سینما نسبت به دیگر جشن ها و جشنواره هایی که در سراسر کشور برگزار می شود متفاوت تر خواهد بود و چکیده نظرسنجی از سینماگرانی که عضو خانواده سینما هستند و افراد خاص می تواند قابل توجه تر باشد. در چنین شرایطی ذائقه عمومی جامعه نسبت به سینما مشخص می شود و سینما می تواند در مسیر درست تری حرکت کند.

وی در پایان گفت: دبیرخانه هیجدهمین جشن سینمای ایران طبق روال گذشته ۵ جشن برگزار می کند که شامل جشن بزرگ، آئین بزرگداشت ها، جشن انیمیشن، جشن فیلم کوتاه و جشن فیلم مستند است اما با توجه به اینکه در طی یک سال گذشته تولیدات انیمیشن در کشور بسیار اندک بود ممکن است در زمینه برگزار شدن یا نشدن این جشن تصمیم جدیدی گرفته شود.

 بنابراین گزارش درحاشیه این نشست خبری«منوچهر شاهسواری» مدیرعامل خانه سینما ازپخش هجدهمین جشن سینمای ایران از شبکه فیلم نت با فاصله زمانی کوتاهی از طریق شبکه VOD برای مخاطبان خبرداد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب