امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16672 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پای چه کسی در میان است؟؛

هک اطلاعات 15 میلیون کاربر ایرانی درتلگرام

خبرایران: علی‌رغم ادعای مدیر تلگرام مبنی بر امنیت این پیام‌رسان، گفته می‌شود اطلاعات 15میلیون کاربر ایرانی هک شده است.
هک اطلاعات 15 میلیون کاربر ایرانی درتلگرام

به گزارش خبرایران رویترز در گزارش مفصلی روز گذشته مدعی شد که اطلاعات 15 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام هک شده است. کارشناسان حوزه سایبری عفو بین‌الملل معتقدند این هک  سال گذشته صورت گرفته و با این اقدام فعالیت‌های ارتباطی کاربران ایرانی به خطر افتاده است.  انتشار این خبر نگرانی‌هایی را برای کاربران ایرانی به همراه داشت  و باعث واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد.

شرکت تلگرام همواره می‌گوید این پیام‌رسان امنیت بسیار بالایی دارد و راهکارهایی نیز برای آن ارائه کرده است. راهکارهایی مثل "تأیید دو مرحله‌ای" که امکان هک شدن را بسیار کاهش می‌دهد. اما انتشار این خبر موجی از تردید را در بین کاربران به راه انداخت.

طبق گفته کارشناسان امکان هک اطلاعات در زمان ارسال کد تأیید بسیار قوی است. آنها معتقدند روش ارسال پیامک برای فعال‌سازی برنامه‌ها،  امنیت زیادی ندارد و به‌راحتی زمینه را برای هکرها فراهم می‌کند. وقتی کد تأیید به صورت SMS به گوشی کاربر ارسال می‌شود، هکرها می‌توانند از روی دستگاه‌های مختلف به اکانت کاربران دسترسی بیابند و اطلاعاتشان را هک کنند.

نکته اینجاست که پاول دورف، مدیر تلگرام ابتدا قویاً خبر دسترسی به اطلاعات کاربران ایرانی را رد کرد. اما پس از آن در سایت تلگرام مطلبی منتشر کرد و توضیحاتی در اینباره ارائه داد. وی که خود شخصاً برای توضیح وارد عمل شده بود صراحتاً دسترسی به اطلاعات 15 میلیون کاربر ایرانی را انکار نکرد. پاول دورف توضیح داد که  سال گذشته گروهی متشکل از چند فرد مشخص، مشغول بررسی اکانت‌های کاربران بوده‌اند تا تعداد دقیق کاربرانی را که شماره تلفنشان به‌طور رسمی در تلگرام ثبت شده است دربیاورند و آنها اصلاً به اطلاعات کابران کاری نداشتند. طبق گفته مدیر تلگرام این افراد در بررسی‌هایشان به عدد 15 میلیون رسیدند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که به جز این چند نفر فرد دیگری به اکانت کاربران دسترسی نداشته است.

البته برخی در غرب این هک را به گروه هکری به نام  Rocket Kitten نسبت می‌دهند. از نظر آنها این گروه حملات سایبری از نوع APT انجام می‌دهند.

حتی اگر حرف پاول دورف درست باشد این احتمال می‌رود که این گروه در طول بررسی‌ها به اطلاعات کاربران ایرانی دسترسی پیدا کرده باشند که اگر اینگونه باشد همچنان نگرانی‌ کاربران باقی خواهد ماند چون در هر حال اطلاعاتشان در دسترس عده‌ای قرار گرفته است.

راهکار افزایش امنیت پیام‌رسان تلگرام

با توجه به اینکه تلگرام پرطرفدارترین پیام‌رسان حال حاضر است و در ایران حدود 20 میلیون کاربر دارد راهکارهایی وجود دارد که کاربران بتوانند امنیت آن را افزایش دهند. بهترین کاری که می‌توان کرد استفاده از روش 2-Verification است برای این کار  به قسمت تنظیمات رفته و این گزینه‌ها را فعال کنید:
Setting-Privacy and Security-2 Step  Verification

با این تنظیمات پس از دریافت SMS حتما نیاز دارید که یک رمز عبور نیز داشته باشید. چون همانطور که گفته شد فعال کردن برنامه از طریق دریافت SMS به تنهایی امنیت زیادی ندارد و با دریافت رمز عبور تا حد زیادی احتمال ایمن بودن اکانت‌تان افزایش می‌یابد.

راه دوم Setting- Privacy and Security- Active Sessions

با فعال کردن این قسمت هر دستگاهی که به اکانت‌تان متصل است شناسایی می‌شود از جمله رایانه ، تبلت یا گوشی. بنابراین اگر دستگاه ناشناس دیگری را در این قسمت دیدید که به اکانت شما متصل است به این معنی است که کس دیگری غیر از خودتان وارد اکانت شما شده است که می‌توانید آن را حذف (Eliminate) کنید.
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب