امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16648 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش آیین رونمایی از وب سایت تخصصی وی‍ژه نابینایان و کم بینایان؛

تقدیر دبیرکل نهاد از همت و انگیزه والای کتابداران نابینا

خبرایران :علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از اشتیاق و پیگیری کتابداران بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور، به عنوان انگیزه اصلی در راه‌اندازی سامانه وی‍ژه نابینایان با سرعت و همت بیشتر یاد کرد.
تقدیر دبیرکل نهاد از همت و انگیزه والای کتابداران نابینا

به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین رونمایی از نسخه آزمایشی وب‌سایت تخصصی نابینایان و کم بینایان کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ صبح امروز (12 مرداد ماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، جمعی از معاونین و مدیران این مجموعه و تعدادی از کتابداران نابینای کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران برگزار شد.

اشتیاق کتابداران نابینا انگیزه اصلی در تسریع راه اندازی وب سایت نابینایان

در این مراسم علیرضا مختارپور، ‌دبیرکل نهاد با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت روز عصای سفید در مهر ماه 1394 و وعده تولید و توزیع کتب بریل و راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی ویژه نابینایان، اظهار داشت: بیشترین شادی من از اینست که وعده‌ای به تحقق رسیده است؛ بنا به نیاز جامعه ما،‌ به ویژه در حوزه فرهنگ، مسئولین در دستگاه‌های مختلف با نیت تحقق، وعده‌های زیادی می‌دهند، که البته ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم؛ اما گاهی مشکلات اجرایی، مالی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی مانع از تحقق آنها می‌شود؛ امروز خرسندم که طی کمتر از یک سال،‌ در این زمینه گامی رو به جلو،‌ برداشته شد؛ این فعالیت تنها مربوط به دوره جدید نهاد نیست و تمامی اقدامات اعم از تولید و گویا‌سازی منابع و نیز تولید نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ای سامان در دوره‌های پیشین آغاز و در این دوره به ثمر نشست؛ ان‌شاءالله خداوند به تمامی کسانی که در طی این مسیر نقشی داشته‌اند، اجر دهد.

وی از اشتیاق و پیگیری کتابداران بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های کشور، به عنوان عاملی محرک در طی مسیر راه‌اندازی این سامانه با سرعت و همت بیشتر یاد کرد.

مختارپور با تقدیر از تمامی همکاران در اداره کل فناوری اطلاعات و امور کتابخانه‌ها برای طراحی و پیاده‌سازی این سامانه، بر ضرورت بررسی و ارزیابی آن توسط کارشناسان، کاربران، کتابداران در دوره استفاده آزمایشی، به منظور بهینه‌سازی این سامانه تأکید کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به قابلیت نرم‌افزار سامان در ارائه گزارش‌های دقیق از میزان امانت کتاب به تفکیک کتابخانه‌ها، تصریح کرد: انتشار کتاب تنها هدفی میان مدت و مرحله‌ای در چرخه تولید کتاب محسوب می‌شود؛ هدف غایی از تولید و انتشار کتاب و نیز وجود کتابخانه‌ها، استفاده از متون و منابع به منظور ارتقاء سطح کیفی زندگی فردی و اجتماعی است. در کشور ما سالانه تعداد قابل توجهی کتاب منتشر می‌شود؛‌ سال گذشته حدود 80 هزار عنوان کتاب وارد بازار نشر شد؛ اما لزوماً تمامی این آثار با اقبال عمومی مواجه نمی‌شود.

وی با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی مدیرکل منابع نهاد پیرامون 100 عنوان کتاب پرمخاطب سال 1394، بیان کرد: شبکه سامان با ارائه اطلاعاتی از نحوه استفاده از منابع، میزان امانت یک کتاب را نشان می‌دهد؛ در سال جاری نهاد به کمک شبکه سامان، این اطلاعات را به ناشران عرضه خواهد کرد؛ به این ترتیب ناشرانی که آثار آنان در سال 94 از سوی نهاد خریداری شد، از نحوه استفاده از کتاب‌هایشان در جامعه، آگاه خواهند شد؛ با دسترسی به آمار میزان استفاده از یک کتاب،‌ امکان بررسی علل اقبال یا عدم اقبال یک اثر در جامه فراهم می‌شود. بنابراین صرف اینکه ناشر کتابی تولید و وزارت ارشاد، امور مساجد، نهاد، شهرداری و... آن را خریداری و در کتابخانه‌ها توزیع کنند، پایان کار نیست؛ میزان خوانده شدن یک اثر حائز اهمیت است، که نرم‌افزار سامان به این موضوع کمک خواهد کرد.

مختارپور در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر مجدد از همکاران بخش‌های نابینایان در کتابخانه‌های سراسر کشور، اظهار داشت: بسیار خرسندم که با اشتیاق و انتظار خود، فرصت خدمت را برای بنده و همکارانم ایجاد کرده‌اید؛ راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی ویژه نابینایان و کم بینایان گامی به پیش بود؛ امید است باقی مطالبات همکاران نیز در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب