امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1655 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر علی حیدری خبرداد؛

بودجه صندوق 100 میلیارد ریال است / ثبت جهانی 36 اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران/ حمایت از 2260 طرح

خبرایران: دکتر علی حیدری رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: تاکنون این صندوق با 5800 مورد طرح پژوهشی که تقاضای حمایت داشتند، مواجه شده و از این میان 2260 طرح مورد حمایت قرار گرفته ضمن اینکه از 36 اختراعی که توسط صندوق ثبت جهانی شده، 11 تای آن به مرحله تجاری سازی رسیده است.
بودجه صندوق 100 میلیارد ریال است / ثبت جهانی 36 اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران/ حمایت از 2260 طرح

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست مطبوعاتی «دکتر علی حیدری» رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور امروز با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

حیدری در ابتدای این نشست با بیان اینکه رشد علمی کشور بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله سرعت بیشتری گرفت، گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور هم اکنون دهمین سال فعالیت خود را سپری می کند و تحولاتی که در طول این 10 سال در حوزه علم و فناوری کشور صورت گرفته، بر عملکرد صندوق و اثربخشی آن نیزتاثیر داشته است. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در طی این 10 سال مسیر رشد و تعالی را به صورت مستمر طی کرده و تغییرات مدیریتی تاثیری بر عملکرد آن نداشته است. در 3 سال گذشته هم که من در خدمت پژوهشگران عزیز بودم، مسیر گذشته را ادامه دادیم.

 

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه تمام فرآیند تصمیم گیری در این سازمان توسط دانشگاهیان انجام می شود، خاطرنشان کرد: از زمان شکل گیری معاونت علمی ریاست جمهوری، توجه ما به بحث فناوری بیشتر شده است. در طول 5 سال گذشته صندوق نقش مهمی در حمایت معاونت علمی از شرکت های دانش بنیان داشته است. تمرکز صندوق در حال حاضر روی فعال کردن ظرفیت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور است.

 

حیدری تحرک بخشی در حوزه تقاضا برای علم و فناوری، تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان و همکاری های بین دستگاهی را از رویکردهای تازه معاونت جدید علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: در حقیقت تجاری سازی وظیفه معاونت علمی و دستگاه های زیرمجموعه آن است و شناسایی ایده های برتر، شناسایی فعالیت های پژوهشی خوش آتیه و حمایت از دستاوردهای علمی ویژه وظیفه صندوق است.

 

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه اظهار داشت: تاکنون صندوق با 5800 مورد طرح پژوهشی که تقاضای حمایت داشتند، مواجه شده که از این میان 2260 طرح در کل حوزه های مربوط به وزارت علوم و وزارت بهداشت مورد حمایت قرار گرفته است. از مجموع کل طرح های حمایت شده، بیش از 55 درصد مربوط به 3 سال اخیر است. اگر آمار سال 90 را با 91 مقایسه کنیم از یک رشد 2 برابری در این زمینه حکایت می کند. چنانچه این مقایسه در آمار سال های 89 و 90 هم صورت بگیرد باز شاهد همین رشد 2 برابری هستیم که البته دلیل این امر افزایش بودجه صندوق بوده است.

 

حیدری مجموع مبلغ طرح های مصوب در طول فعالیت 10 ساله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را حدود 450 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بودجه صندوق 100 میلیارد ریال است که البته در سال گذشته به واسطه مشکلات اقتصادی کشور، تنها 46 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

 

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور متوسط حمایت این صندوق از هر طرح در بخش پژوهش را زیر 20 میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: میزان حمایت ما از هر طرح وابسته به آن طرح است و عدد مشخصی نیست. در واقع تخصیص منابع بر اساس نیازهای هر طرح یا ایده انجام می شود.دوره عمر یک طرح پژوهشی 3 سال است. در سال اول 20 درصد تخصیص منابع به آن تعلق می گیرد و مابقی در سال های دوم و سوم اعطا می شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دنیا به طور متوسط از هر 100 ایده، 5 ایده به مرحله محصول می رسد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته از 25 اختراعی که با حمایت صندوق ثبت بین المللی شده، 8 اختراع به مرحله تجاری سازی رسیده است. هم اکنون نیز 36 اختراع را ثبت جهانی کردیم که 11 تای آن تجاری سازی شده است.

 

حیدری با تاکید بر اینکه سازمان ما سازمان تخصیص منابع است، متذکر شد: در زنجیره علم و فناوری کشور، وظیفه ما شناسایی ایده ها و تخصیص منابع و رساندن آن به جایی است که دستگاه های دیگر از آن حمایت کنند. صندوق توسعه و شکوفایی یک سازمان تخصیص منابع برای شرکت های دانش بنیان است و ما وظیفه تخصیص منابع به پژوهشگر که یک فرد است را داریم. در حقیقت ما یک ورودی به صندوق نوآوری و شکوفایی می دهیم منتهی ورودی که از دانشگاه خارج می شود.

 

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه هم اکنون کل فرآیند صندوق از صفر تا 100 به صورت الکترونیکی است، اظهار داشت: تاکنون بیش از 110 طرح پسادکترا از دانشگاه ها و مراکز آموزشی مختلف به ما ارایه شده که از این میان 45 طرح مورد تایید کارگروه های ما قرار گرفته است و عمده آن در حوزه علوم تجربی است.

 

حیدری به بحث تامین منابع برای ثبت اختراع هم اشاره کرد و گفت: هزینه های ثبت اختراع به طور متوسط حدود 20 میلیون تومان است. ما یک سری سیاست های تشویقی داریم که 50 درصد هزینه را در ابتدا می دهیم و 50 درصد را هم مخترع می پردازد. اگر اختراع ثبت شود، 30 درصد تشویق ثبت به او می دهیم و اگر به مرحله تجاری سازی برسد 20 درصد دیگر را هم به عنوان تشویق تجاری سازی می پردازیم. از سال 2003 تا 2012، 80 اختراع توسط ایرانی ها چه ساکن داخل کشور یا ساکن خارج از کشور، ثبت شده که از این میان صندوق 25 اختراع را ثبت کرده است.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب