امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16532 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کورش زارعی در نشست خبری اعلام کرد؛

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج بهمن ماه برگزارمی شود/ نقشه مسیر راه جشنواره تئاتر بسیج مشخص و ساختار فعلی آن تعریف شد/ 910 طرح نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد

خبرایران: دبیرجشنواره سراسری تئاتر بسیج گفت: دردوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج ، نمایش‌های تولید شده قبل از آنکه به جشنواره‌ سراسری راه یابند در استان‌های خود به صحنه می‌روند و سپس با ارسال فیلم آثار به دبیرخانه جشنواره آثار برتر برای راه یابی به جشنواره، انتخاب و معرفی خواهند شد
دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج بهمن ماه برگزارمی شود/ نقشه مسیر راه جشنواره تئاتر بسیج مشخص و ساختار فعلی آن تعریف شد/ 910 طرح نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج» صبح امروز چهارشنبه 6 مردادماه 1395 با حضور«دکترغلامرضا منتظری» رئیس سازمان بسیج هنرمندان،«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر جشنواره  ،«امیر نصیربیگی» مدیرامور انجمن و تشکل‌های هنری سازمان بسیج هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار و دراین نشست خبری «دکتر غلامرضا منتظری» رئیس سازمان بسیج هنرمندان اظهارداشت: شعار راهبردی این سازمان، نقش‌آفرینی در ترویج موازنه‌ی فرهنگ و ادبی کشور است. به این معنا که هنرمندان بسیجی کشور، موازنه‌ی فرهنگی و ادبی را در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی سوق دهند. رویکرد دیگر سازمان بسیج هنرمندان، توجه به مسئله محوری نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

 

دکتر منتظری: کادرسازی و تربیت نیرو با تکیه بر نیروی نسل جوان ازاهداف سازمان بسیج هنرمندان است

دکترمنتظری تصریح کرد: ما بر این باوریم که رهنمودهای معظم له جهت اطلاع نیست بلکه از مسائل اساسی کشور است و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی موظف‌اند اسباب پاسخگویی به این مسئله را فراهم کنند و هنر تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث سیاست تولید محوری است. اینکه جشنواره را برای جشنواره شود مطلوب و شایسته نیست، بلکه اتلاف وقت است.

وی ابرازداشت: باید پرسید آیا آثاری در خروجی جشنواره‌ها وجود دارند که بتوانند پاسخگوی بخشی از نیازهای اساسی فرهنگی جامعه باشند؟ در غیر این صورت برگزاری جشنواره خسارت و حیف و میل بیت‌المال است و کادرسازی و تربیت نیرو با تکیه بر نیروی نسل جوان از دیگر اهداف سازمان بسیج هنرمندان است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که اگر می‌خواهید هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند به هنرمندان جوان و مومن تکیه کنید.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان اضافه کرد: در جشنواره سراسری تئاتر بسیج، از آغاز تا فرجام این راهبرد مد نظر است. تلاش شده تا از زمان تولد یک اندیشه و شکل‌گیری یک طرح تا تبدیل شدن آن به یک نمایش‌نامه، آموزش‌های لازم پیش از تولید داده شود. بعد از پایان جشنواره نیز دوره‌های تخصصی با تکیه بر استعدادهایی که در جشنواره شناسایی شده‌اند برگزار می‌شوند. چراکه این وظیفه ماست که اسباب بالندگی و رشد استعدادهای جوان را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد بعدی در برگزاری این جشنواره، توجه به نوآوری و خلاقیت و پرهیز از کارهای کلیشه‌ای است. وقت آن است تا قدمی نوین در این حوزه برداشته شود. خوشبختانه ارسال بیش از 900 طرح به دبیرخانه‌ی جشنواره با موضوعات جدید، نویدبخش تولید آثار نمایشی ارزشمند را می‌دهد. متاسفانه ما با فقر نمایش‌نامه روبه‌رو هستیم و این جشنواره فرصتی را فراهم می‌آورد تا در این زمینه آثار خوب و در خوری به نگارش درآیند.

دکترمنتظری با اشاره به اینکه «سبک زندگی» و «پایداری و مقاومت» محورهای اصلی تمام جشنواره‌های بسیج هنرمندان بوده، عنوان داشت: هنر باید یک ابزار نیرومند برای ارائه تصویری روشن از شایسته زیستن باشد. از این رو موضوع سبک زندگی را در تمام جشنواره‌های بسیج هنرمندان و از جمله جشنواره‌ سراسری تئاتر بسیج دنبال می‌کنیم. انقلاب اسلامی ایران اُم‌القری کشورهای اسلامی است و تا رسیدن به ساحل نجات و ظهور دولت مهدوی بحران‌های متعددی پیش رو داریم؛ لذا باید پایداری و مقاومت را سرلوحه خود قرار دهیم و روحه حماسی را همیشه در کالبد جامعه پویا نگه داریم.

وی در پایان سخنان خود به استفاده‌ بهینه از استعدادهای کشف شده در جشنواره‌ها اشاره و گفت: اختتامیه نباید پایان راه یک جشنواره باشد. از این رو یکی از اهداف جشنواره سراسری تئاتر بسیج، توجه به رشد و بالندگی استعدادهای کشف شده است. از سوی دیگر معتقدیم باید اجراهای عمومی آثار جشنواره را بر اساس عدالت‌ محوری به تمام ایران تسری دهیم تا همه در این حرکت فرهنگی سهیم باشند.

 

زارعی:  در دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بسیج از پذیرش نمایش‌نامه‌ کامل خودداری کردیم

کوروش زارعی دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتربسیج درادامه‌ این نشست نیزدرادامه این نشست خبری از تغییر ساختار دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال قبل از انتشار فراخوان سراسری، همایشی را برگزار کردیم و نظرات مسئولان انجمن‌های نمایش بسیج هنرمندان کشور را جویا شدیم. بعد از ارزیابی این نظرات، با تشکیل یک شورایی به دغدغه‌های هنرمندان در برگزاری این جشنواره پرداخته شد.

وی ادامه داد: در نهایت نقشه مسیر راه جشنواره تئاتر بسیج مشخص و ساختار فعلی آن تعریف شد. در ادامه نیز فراخوان تدوین و به تمام انجمن‌های نمایش بسیج استان‌ها ارسال شد و در دوازدهمین دوره از جشنواره سراسری تئاتر بسیج از پذیرش نمایش‌نامه‌ کامل خودداری کردیم و از نویسندگان خواستیم تا در ابتدا طرح‌های نمایشی خود را ارسال کنند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: ما به دنبال کادرسازی برای هنر بسیج هستیم و بنا بر همین رویکرد، تولید محوری و تربیت نویسنده، بازیگر و کارگردان در این جشنواره اهمیت بالایی دارد و 910 طرح نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده و در این میان، هنرمندان بسیجی استان اصفهان با 110 طرح پیشتاز هستند. استان‌های همدان، گیلان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: بر اساس تعداد ارسال آثار و کیفیت طرح‌های ارسال شده استان‌ها را به 4 گروه الف، ب، ج و د تقسیم کردیم در نهایت 10 نمایش برای بخش صحنه‌ای و 8 نمایش برای بخش خیابانی به جشنواره‌ی سراسری راه پیدا خواهند کرد و طرح‌ها در ابتدا بازخوانی می‌شوند و آن‌هایی که پتانسیل و ظرفیت تبدیل شدن به یک اثر دراماتیک در راستای اهداف سازمان بسیج هنرمندان را دارند، انتخاب می‌شوند. بعد از منطقه‌بندی استان‌های کشور، «استاد نویسنده‌های مشاور» را به نویسندگان طرح‌ها معرفی می‌کنیم تا قدم به قدم در تکمیل طرح و تبدیل آن به نمایش‌نامه، نویسندگان جوان را همراهی کنند تا هم به لحاظ ساختار و هم از نظر محتوایی آثاری همسو با منویات سازمان بسیج هنرمندان تولید شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج افزود: در کنار این برنامه، کارگاه‌های آموزشی حضوری نیز برگزار خواهند شد. لازم به ذکر است نویسندگانی که طرح‌هایشان در مرحله اول پذیرفته شده، کمک هزینه‌های 500 هزار تومانی دریافت می‌کنند و البته مبلغ 6 میلیون تومان به عنوان جایزه‌ به سه برگزیده‌ اول بخش نمایش‌نامه‌نویسی در جشنواره‌ سراسری تئاتر بسیج تعلق خواهد گرفت.

وی یادآورشد: بعد از پایان نگارش نمایش‌نامه، یک کارگردان حرفه‌ای در کنار گروه حضور خواهد داشت تا به لحاظ کارگردانی و اجرایی هم مشاوره‌ها صورت گیرد. بدین ترتیب در اجرا هم از نظر کیفی و فنی به نمایش‌های قابل توجهی دست پیدا کنیم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارگردانی و بازیگری از دیگر برنامه‌هایی که برای ارتقاء بُعد کیفی جشنواره در نظر گرفته شده است.

زارعی ادامه داد: در این دوره از جشنواره، نمایش‌های تولید شده قبل از آنکه به جشنواره‌ سراسری راه یابند در استان‌های خود به صحنه می‌روند و سپس با ارسال فیلم آثار به دبیرخانه جشنواره آثار برتر برای راه یابی به جشنواره، انتخاب و معرفی خواهند شد و زمان برگزاری جشنواره نیزپایان بهمن سال جاری است و این جشنواره جایگاه و جولانگاه جوانان است. تمام تلاش ما بر این است که روح و فرهنگ بسیج در آثار متبلور باشد. این همان رویکردی است که باعث می‌شود این جشنواره از جشنواره‌های مشابه نظیر تئاتر مقاومت جدا شود.

 

نصیربیگی: گروه‌های تئاتر شهرستانی انجمن‌های بسیج در 380 شهرستان تشکیل شده‌اند

امیر نصیربیگی مدیر امور انجمن و تشکل‌های هنری سازمان بسیج هنرمندان؛ نیزدر بخش پایانی این نشست اظهاد داشت: راه‌اندازی 32 انجمن استانی، حکایت از توانمندی انجمن نمایش سازمان بسیج دارد. به تبع این اقدام، گروه‌های تئاتر شهرستانی انجمن‌های بسیج در 380 شهرستان تشکیل شده‌اند. این تعداد گروه‌ نمایشی، شبکه‌ منسجمی از تئاتر بسیج را در سراسر کشور بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج، پا را از شیوه‌های مرسوم جشنواره‌ها فراتر گذاشتیم چراکه معتقدیم باید قالب شکنی شود تا بتوان اهداف متعالی‌تر را تجربه کرد. امسال این جشنواره، تجربه جدیدی است که می‌تواند توفیقات خوبی برای تئاتر بسیج به همراه بیاورد. با توجه به  گستره‌ بسیجیان هنرمند در سراسر کشور امید است این جشنواره پاسخگوی بخشی از نیازهای ایشان باشد.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب