امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1652 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ابراهیم حاتمی‌کیا؛

پایان‌بندی چمران نوعی آغاز است / «چ» منطبق بر واقعیت‌هاست/ از سینمای دفاع مقدس نرفته بودم که برگردم

خبرایران: حاتمی‌کیا امروز در نشست خبری فیلم «چ» با بیان اینکه این فیلم براساس واقعیت‌ها ساخته شده، گفت: در این فیلم سعی کرده‌ام زاویه دید خودم را داشته باشم، البته این سلیقه به معنای تحریف آنچه که اتفاق افتاده نیست.
پایان‌بندی چمران نوعی آغاز است / «چ» منطبق بر واقعیت‌هاست/ از سینمای دفاع مقدس نرفته بودم که برگردم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرایران، جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«چ» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان، سعید راد و مریلا زارعی، بابک حمیدیان و مهدی سلطانی بازیگران فیلم، حسین جعفریان فیلمبردارو فردین خلعتبری آهنگساز امروز، 14 بهمن‌ماه، در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه حاتمی‌کیا، درباره چگونگی ساخت این فیلم گفت: ایده ساخت «چ» سال 80 شکل گرفت اما به شکل فعال از سه سال پیش تولید این کار آغاز شد؛ کاری که به عقیده من سه برابر یک فیلم سینمایی انرژی از من گرفت. گواه این ادعا نیز فیلمبرداری شش ماهه این اثر است.

 

وی افزود: این فیلم درباره چمران‌ها، فلاح‌ها و مردم کردستان است؛ درباره اتفاقات فیلم هم باید بگویم آنچه به روی پرده ثبت شده، منطبق بر واقعیت است. تنها ما سعی کرده‌ایم که رویداد مورد نظر را با افزودن درام جذاب‌تر کنیم. هر چند ممکن است در شکل روایی فیلم برخی‌ها نقدهایی داشته باشند که من به شخصا آماده شنیدن آنها هستم ولی همین اندازه بگویم که روی کار تحقیقات فراوانی انجام شده است.

 

حاتمی‌کیا اظهار کرد: من در این فیلم سعی کرده‌ام زاویه دید خودم را داشته باشم، البته این سلیقه به معنای تحریف آنچه که اتفاق افتاده نیست، بلکه تنها شکل روایت درام است که مطابق سلیقه شخصی‌ام بیان شده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم «چ» بازگشتش به سینمای دفاع مقدس است، گفت: این گفته مرا خیلی آزار می‌دهد که حاتمی‌کیا با ساخت این فیلم به سینمای دفاع مقدس بازگشته است زیرا من از این گونه سینمایی نرفته بودم که حالا بخواهم بازگشتی داشته باشم؛ تنها برای چند سال به دیگر دغدغه‌های زندگی‌ام پرداخته بودم و ممکن است در آینده نیز دیگر مسائلی که در جامعه مطرح است را تحت یک کار سینمایی جلوی دوربین ببرم.

 

این کارگردان درباره پایان‌بندی فیلم  گفت: پایان‌بندی چمران نوعی آغاز است چون اگر می‌خواستم پایان‌بندی را در صحنه‌های جنگ داشته باشم برخی از ابعاد شخصیتی وی نادیده گرفته می‌شود، لذا با اشاره کوچکی خواستم به زندگی شخصی و عواطف چمران هم پرداخته باشم؛ انسانی که چهار فرزند و همسری آمریکایی داشت که ما درباره آنها کمتر شنیده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه صحنه سقوط هواپیما یکی از مشکل‌ترین قسمت‌های فیلم بود، گفت: برای این سکانس خیلی تلاش کردیم و انرژی بسیاری از ما گرفته شد به نحوی که به عوامل فیلم گفتم اگر این سکانس خوب از کار در بیاید سرآغاز یک اتفاق خوب در سینمای ما خواهد بود و خیلی خوشحال هستم که این خواسته به همت نیروهای داخلی حاصل شد.

 

وی در پایان سخنان خود گفت: چمران روزی چمران شد که همانند ابراهیم به قربانگاه رفت، بنابراین نشان دادن فرزندان و همسر چمران اشاره به این امر است.

 

سعید راد، بازیگر این فیلم نیز اظهار کرد: بابت اینکه در کار حاتمی‌کیا حضور داشتم خیلی خوشحال هستم و زمانی که وی از من دعوت کرد، بسیار خرسند شدم و حتی پیشنهاد بازی در این فیلم من را که قرار بود در فیلم «دست تنها» کیمیایی حضور داشته باشم، دچار تردید کرد ولی وقتی با خود کیمیایی مشورت کردم، تأکید کرد که فرصت کار با حاتمی‌کیا را از دست ندهم.

 

وی افزود: این فیلم باشکوه را باید ستود، چون با امکاناتی که در اختیار سینمای ایران است در آوردن چنین تصاویری تحسین‌برانگیز است.

 

در ادامه جلسه حمیدیان و زارعی دو بازیگر فیلم که به‌شدت احساساتی شده بودند، از حضور در این فیلم ابراز رضایت و خوشحالی کردند.

 

در پایان هم مهدی سلطانی، دیگر بازیگر فیلم «چه»، این فیلم را یک اثر عظیم خواند و تأکید کرد: شخصیت من در این فیلم کاملا مستند است، زیرا کُردی که در این فیلم مقابل چمران بود یکی از هم ‌دانشگاهیای چمران در آمریکا بود که بعد از انقلاب به خاطر تفاوت نگرش، دو مسیر متفاوت را برای مبارزه انتخاب کرده‌ بودند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب