امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16416 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بیابانی خشک که طی 16 سال به شهر آسمانخراش‌ها تبدیل شد+عکس

این روزها عکسی در رسانه‌های مجازی دست به دست شده که نشان می‌دهد همه آن‌چه از شهری مدرن با برج‌های سربه‌فلک‌کشیده به نام دبی، در ذهن‌مان نقش بسته، همگی محصول 16سال اخیر بوده است.
بیابانی خشک که طی 16 سال به شهر آسمانخراش‌ها تبدیل شد+عکس

به گزارش خبرایران، اخیراً عکسی در رسانه‌های مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد همه آن‌چه از شهری مدرن با برج‌های سربه‌فلک‌کشیده به نام دبی، در ذهن‌مان نقش بسته، همگی محصول شانزده سال اخیر بوده است؛ عکسی که دو پاره است: پاره اول مربوط به سال ۲۰۰۰ که بیابانی را نشان می‌دهد و پاره دوم که دبی کنونی است با کلی آسمانخراش. همین عکس بهانه‌ای بود تا نگاهی بکنیم به روند شهرسازی در دبی و به چند برج مهم این شهر.بی‌شک درباره دبی مطالب زیادی خوانده‌اید. تنها شهری که به سرعت در دنیا ترقی کرده و هر روز شاهد سازه‌های جدید با نمای داخلی و خارجی لوکس آنها هستیم. اما آیا تاکنون به چگونگی ترقی و پیشرفت این شهر عربی فکر کرده‌اید؟ درست است که بحران اقتصادی از پیشرفت‌های بیشتر اقتصادی در دبی جلوگیری کرد و انجام طرح‌ها وپروژه‌های این شهر رابه تعویق انداخت، اما این بحران نتوانست از تحقق اهداف و آرمان‌های این امارت کوچک ممانعت کند. ساخت و ساز در دبی رشد بیشتری داشته و علت آن نیروی کار ارزانی است که از آسیا در آنجا کار می‌کنند. دبی به درآمد نفتی متکی نیست و معتقد است که درآمدهای نفتی از سال ۲۰۱۵ به بعد دیگر از کار خواهند افتاد.

شرکت دبی هولدینگ در سال ۲۰۰۴ به منظور سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مختلف در جهت ایجاد زیرساخت‌های توسعه در دبی تاسیس گردید و ظرف سالیان گذشته موفق به انجام اقدامات بسیار وسیع گردیده است .هریک از شركت‌های تابعه که توسط این شركت مادر تاسیس شده‌اند در یک یا چند حوزه از حوزه‌های توسعه به فعالیت تخصصی پرداخته و هدف نهایی آنها تبدیل دبی به یک قطب جهانی در زمینه تجارت – تفریحات – بازرگانی از یک سو و دستیابی خود آن شركت‌ها به سطح رهبری در منطقه خاورمیانه بوده است. تغییرات دبی در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا کنون، مشابه پیشرفت‌های شانگ‌های چین در طول بیست سال اخیر است.
در تاریخ سیاسی و اقتصادی دبی، دهه ۹۰ میلادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ساخت و ساز بسیاری از مهمترین مراکز اقتصادی و گردشگری از این زمان آغاز شده است. در همین رابطه عکس‌هایی از سال ۲۰۰۰ تاکنون وجود دارد که چهره متفاوتی از شهری که امروز شناخته می‌شود، نشان می‌دهد. گفتنی است عکاس این عکس‌ها نامعلوم است. با هم به بررسی سازه‌های معماری در طول این شانزده سال و چهره متفاوت دبی می‌پردازیم:

 




تصویر اول متعلق به خیابان اصلی دبی در سال ۲۰۰۰ است اما همانطور که می‌بینید سه سال پس از آن همین خیابان به نمونه‌ای بزرگتر با برج‌ها و هتل‌های متعدد تبدیل شده است.

 


با مقایسه تصاویر زیر می‌توانید به پیشرفت همین خیابان در سال ۲۰۰۷ پی برد. ببینید که همین خیابان چگونه با هتل‌ها و سازه‌های بلند اطراف احاطه شده و سیستم نورپردازی در سرتاسر خیابان به زیبایی تمام اعمال شده است.

 


اسکله دبی که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده، نمادی از بزرگترین پیشرفت معماری در کل دنیا محسوب می‌شده است.

 


همین اسکله پنج سال بعد با تلاش شمار بسیاری از کارگران آسیایی با جزایری به شکل درخت نخل احاطه شده است. این جزایر دست ساز که بزرگترین و بی‌نظیرترین جزایر ساخته دست بشر در تمام دنیا هستند، شامل دوهزار ویلا، چهل هتل لوکس، مراکز خرید و تئاتر هستند. گفته می‌شود این جزاری گنجایش حدود پانصدهزار نفر را دارند.

 


نمونه بعد، ساخت برج‌العرب بود که اولین هتل هفت ستاره و بلندترین برج دنیا لقب گرفته است. این برج به شکل بادبان قایق ساخته شده و همچون جزیره‌ای مصنوعی بر روی ساحل قرار دارد.

 


در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار بزرگترین هتل زیر دریایی در دبی ساخته شد و این یکی از بی نظیرترین تحولات مدرن در این شهر به حساب می‌رود. نمای اصلی این سازه با الهام از سبک معماری آلمان طراحی شده است.

 


برج دبی که ساخت آن در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ به اتمام رسید، تا سال ۲۰۱۱ عنوان بلندترین برج دنیا را با ارتفاع ۸۰۰ متر به خود اختصاص داده بود.

 


در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، نمای اصلی شهر دبی به کل تغییر کرده است و همه زمین‌های اطراف برج دبی با خانه‌ها و آپارتمان‌های لوکس که معماری مدرن آنها کاملا مشهود بوده، به این شهر اضافه شده‌اند.
پس از این تحولات، نوبت به طراحی برج نورانی رسید که در مجاورت اسکله دبی ساخته شده است. گفته می‌شود ارتفاع این برج سه برابر برج خلیفه است. ساحل اورلاندو که حدود پنجاه و هشت هزار کارگر برای ساخت آن در سال ۲۰۱۰ به کار گماشته شدند به همراه ورزشگاه بزرگ دبی از سایر ویژگی‌های مدرن و بیانگر معماری کلاسیک دبی به حساب می‌آیند. مرکز خرید بزرگ دبی که احداث آن در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسیده، اوج پیشرفت تجاری در این شهر به حساب می‌رود. ناگفته نماند که سایت مخصوص اسکی در زمستان که تقریبا در هیچ کجای دنیا نمایی به این زیبایی ندارد، تنها در دبی مشهود است. بسیاری از معماران مشهور دنیا در حال بررسی پروژه‌هایی برای احداث سازه‌های بی نظیر در این منطقه نسبتا کوچک هستند و به نظر می‌رسد آوازه شهرت و مردن گرایی در دبی روی غلتک پیشرفت افتاده است!

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب