امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16339 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

زادآوری پرندگان بومی و مهاجر در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس

خبرایران : شهردار منطقه 22 گفت: موقعیت جغرافیایی دریاچه شهدای خلیج فارس، تنوع زیستگاه های منطقه و امنیت آن، موجب شده هرساله گونه های بیشتر و متنوع تری به دریاچه مهاجرت نمایند و زادآوری گونه های بومی و مهاجر در آن به عامل مهمی تبدیل شده که بر ارزش زیست محیطی آن افزوده است.
زادآوری پرندگان بومی و مهاجر در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه 22، مولایی شهردار منطقه با اعلام این خبر عنوان کرد: طی بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان گروه پرنده شناسی و پرنده نگری و مشاهدات گروه، برخی گونه های زادآور دریاچه ی شهدای خلیج فارس، امسال شامل گنجشک خانگی، سار، مینا، زاغی، کلاغ ابلق، دمجنبانک ابلق، کبوتر چاهی از گونه های بومی و پرستو و چکچک گوش سیاه از گونه های مهاجر می باشد، که درمیان آن ها زادآوری موفق چکچک گوش سیاه، که امسال برای اولین بار در دریاچه مشاهده شد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مولایی با بیان اینکه شمار پرندگان زادآور دریاچه ی شهدای خلیج فارس محدود به گونه های نام برده نمی شود، اظهار کرد:کارشناسان گروه پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان بر اساس مشاهداتشان احتمال می دهند گونه های دیگری از جمله سلیم طوقی کوچک، زنبورخوار، سبزه قبا، چکاوک کاکلی، هدهد و بلبل خرما و قمری خانگی در محوطه و یا همسایگی دریاچه شهدای خلیج فارس زادآوری داشته باشند.

وی یادآور شد: فصل زادآوری به سبب رفتار های تولید مثلی پرندگان، پوشش های زیباتر و تنوع پوشش پرندگان (پوشش جوجه هایی که تازه از لانه خارج شده اند، نابالغ ها و بالغ ها) برای پرنده نگرها از جذابیت خاصی برخوردار است. اما به خاطر افزایش حساسیت پرندگان در این زمان و نقش مهم زادآوری در بقای گونه ها، پرنده نگری در این فصل باید با اصول ومحدودیت هایی انجام شود تا تاثیرات منفی احتمالی آن به حداقل برسد. برای این منظور علاقمندان می توانند برای تجربه ی پرنده نگری اصولی با برنامه های کلبه ی پرنده نگری واقع در ضلع شمالی دریاچه همراه شوند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب