امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16317 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده ا ي ابلاغ شد؛

ضوابط تاسيس و بهره برداري شركتهاي حمل و نقل مسافربري بين شهري

خبرایران:ضوابط تاسيس و بهره‌برداري شركت هاي حمل ونقل مسافربري بين‌شهري به فراخور شرايط روز وتوسعه خدمات حمل ونقلي بخش مسافربري، از سوي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تهيه و به ادارات كل حمل ونقل و پايانه‌هاي سراسر كشور ابلاغ شد.
ضوابط تاسيس و بهره برداري شركتهاي حمل و نقل مسافربري بين شهري

به گزارش خبرایران از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، محسن حاجي‌اسماعيلي مديركل دفتر حمل‌‌ونقل مسافر اين سازمان با بيان اين خبر اظهار داشت:
بر اساس قوانين و مقررات موجود ، مرجع صدور پروانه فعاليت شركتهاي حمل و نقل مسافربري بين شهري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي است و متقاضيان اخذ مجوز حمل و نقل بين شهري مسافر مي بايد به اين سازمان مراجعه نمايند.
وي افزود: از آنجائي كه هر چند سال يك بار دستور العمل مربوط به نحوه تاسيس و بهره برداري شركتهاي حمل و نقل بين شهري مسافر به فراخور شرايط  روز و اوضاع و احوال جامعه و به منظور رفاه حال مسافران و تامين شرايط بهينه فعاليت شاغلين بخش و توسعه خدمات حمل و نقلي توسط اين سازمان بازنگري و بروز رساني مي گردد،اخيراً نيز اين اقدام صورت پذيرفته و با برگزاري جلسات متعدد و كارشناسي و نظرخواهي از صنوف و دست اندركاران بخش ، ضوابط مذكور بازنگري گرديده كه به لحاظ نو آوري و فراهم نمودن امكان توسعه و تحول بنيادي در اين بخش از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار مي باشد .
حاجي اسماعيلي تصريح كرد : رويكرد هاي اصلي در تدوين ضوابط مذكور مبتني بر توسعه شبكه شركتهاي مسافربري و برند سازي ، ارتقاءسطح خدمات، افزايش رقابت پذيري ، رفع انحصارات ، رونق فضاي كسب و كار ، حذف مقررات دست و پا گير ، جلب و جذب سرمايه هاي مولد به بخش حمل و نقل ، ارائه خدمات نوين و... بوده است كه از مصاديق آن مي توان به توسعه شبكه شركتهاي مسافربري درقالب شبكه هاي توانمندكه بتوانندخدمات مناسب ومطلوبي رابه مردم ا رائه نمايند ،اشاره نمود .
وي افزود :با افزودن مفهوم جديد نمايندگي به ضوابط موصوف و تسهيل در تاسيس شعب شركتها منبعد شركتهاي مسافربري براي فعاليت مي بايد يكي از روش هاي زير را انتخاب نمايند بدين ترتيب كه ، يا در مقصد شعبه تاسيس نمايند ، يا داراي نمايندگي باشند . نماينده شركت خود يك شركت مستقل است كه بدون تغيير نام خود در اداره ثبت شركتها با شركت اصلي قرارداد منعقد نموده و با تابلو شركت اصلي به فعاليت مي پردازد . اين شركت ( نمايندگي ) بدون ارائه هر گونه وسيله نقليه جداگانه تاسيس مي گردد و صرفا" مي تواند در شبكه سير شركت اصلي به فعاليت بپردازد . به همين ترتيب اگر شركت بخواهد در شهر هاي هم درجه و يا درجه پائين تر ( از نظر كيفي ) شعبه تاسيس نمايد مي تواند بدون ارائه وسايل نقليه جداگانه نسبت به تاسيس شعبه اقدام نمايد . كه با اين كار شركتهاي توانمند مي توانند حوزه فعاليت خود را در اقصا نقاط كشور توسعه داده و نام و برند خود را در كشور گسترش دهند . شركتهاي مستقر در شهر هاي با درجه پائين تر نيز مي توانند بطور مشابهي در شهر هاي بالادست خود شعبه تاسيس نمايند و براي اينكار مي بايد وضعيت خود را با شرايط مقرر در شهري كه شعبه تاسيس مي گردد منطبق نموده و سپس مي توانند به دفعات مكرر و بدون ارائه وسيله نقليه جداگانه در شهر هاي هم ارز شعبه تاسيس نمايند .
حاجي اسماعيلي همچنين اظهار داشت : امكان تاسيس شركتهاي مسافربري درب تا درب سواري كرايه با خودرو هاي توليدي برند هاي معتبر و مدرن نسل جديد كه فعاليت آنان خدمات مناسبي را در اختيار مسافران قرار خواهد داد از جمله موارد فوق مي باشد . اينگونه شركتها بدون الزام به استقرار در پايانه عمومي مي توانند صرفا" با ارائه دفتر كار مناسب در سطح شهر و ارائه وسايل نقليه مورد نياز تاسيس شوند .
مديركل دفتر حمل‌ونقل مسافر يادآور شد :گسترش ارائه خدمات به مردم در مناطق محروم و روستاها و امكان تاسيس شركت و شعب و نمايندگي هاي مسافربري در اين مناطق از ديگر ويژگي هاي دستور العمل ياد شده مي باشد كه به توسعه حمل و نقل مناطق مذكور خواهد انجاميد .
وي خاطرنشان كرد: از جمله نكات با اهميت ضوابط مذكور تغيير نگاه سازمان به پايانه هاي مسافري است كه بر اساس آن ، بهره برداري از سكو ها و پايانه هاي نيمه متمركز تقويت گرديده و با خارج نمودن عرضه و فروش بليت از پايانه هاي مسافري ، شركتهاي مسافربري بتدريج ملزم به ارائه خدمات مطلوب و بازاريابي از طريق  ارائه خدمات بهينه و ايجاد اعتبار خواهند شد و مسافران نيز مي توانند بليت هاي مسافرتي خود را با برنامه ريزي قبلي و از ساير مبادي فروش بليت ( بغير از پايانه ) خريداري نموده و ساختار فعلي پايانه هاي مسافري بتدريج از حالت فعلي كه واجد برخي اشكالات و آشفتگي ها مي باشد به محلي فقط براي سوار و پياده شدن و عمليات مسافربري تبديل مي‌شود كه چهره جديد و متفاوتي از پايانه ها را نسبت به پايانه هاي فعلي ارائه مي‌نمايد.
 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب