امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15727 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مختارپور اعلام کرد؛

متأسفانه ما از نظر ترویج گفتمان کتابخوانی دچار ضعف هستیم/ درجوامع کتابخوان بحث کتاب سکه رایج کشور در رسانه‌ها است/ دربیش از 45 سریال پربیننده غربی به نویسندگی، کتاب‌خوانی و کتابخانه اشاره شده است

خبرایران: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورگفت: متأسفانه باید بگویم ما از نظر ترویج گفتمان کتابخوانی دچار ضعف هستیم و تا این گفتمان را رایج نکنیم خیلی از مشکلات فرهنگی حل نخواهد شد.
متأسفانه ما از نظر ترویج گفتمان کتابخوانی دچار ضعف هستیم/ درجوامع کتابخوان بحث کتاب سکه رایج کشور در رسانه‌ها است/ دربیش از 45 سریال پربیننده غربی به نویسندگی، کتاب‌خوانی و کتابخانه اشاره شده است

به گزارش خبرایران ، نشست کتاب‌خوان با همکاری انجمن قلم ایران که عصر روز یک‌شنبه 30 خرداد ماه و با حضور اعضای انجمن قلم ایران برگزار شد، 7 تن از نویسندگان برجسته کشور ضمن معرفی کتاب‌های خود،‌ آنها را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. در انتهای نشست نیز رئیس انجمن قلم ایران و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دقایقی را برای حاضران سخنرانی کردند.

مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز خوشحالی از اینکه در جمع نویسندگان متعهد کشور قرار دارد، گفت: وظیفه خودم می‌دانم از آقای سرشار تشکر کنم. ایشان حق بزرگی به گردن ادبیات داستانی متعهد کشور دارند. هم به دلیل پرورش نسلی از نویسندگان برجسته امروز که ایشان تربیت کردند و هم به دلیل حفظ انجمنی که در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و با مشکلات مختلفی روبرو بوده است.

مختارپور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه غیر از بالا بودن تیراژ کتاب و عضویت و امانت‌گیری کتاب از کتابخانه‌های عمومی در یک جامعه که نشان بالا بودن سطح مطالعه در آن کشور است گفت: باید به یک ویژه دیگر هم در جوامع کتابخوان اشاره کنم. در جوامع کتابخوان بحث کتاب سکه رایج کشور در رسانه‌ها است. همین امروز در کشورهای غربی و اروپایی سریال تلویزیونی به نام کتابداران پخش می‌شود.

او ادامه داد: از 50 سریال مشهور غربی که در 10 سال گذشته در کشور ما، جوانان ما با زیرنویس دیدند، در بیش از 45 سریال حتما اشاره به نویسندگی، کتاب‌خوانی و کتابخانه بوده است. این نشانه‌ها در کشور ما نیست و یا کمتر دیده می‌شود. بعد از گذشت این همه سال از عمر سینما و تلویزیون در کشور، تنها یک مجموعه تلویزیونی قدیمی و یک فیلم سینمایی در مورد کتابخوانی داریم که مربوط به 25 سال پیش است.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از مسئولان جمهوری اسلامی غیر از مقام معظم رهبری تقریباً هیچ مسئولی در سخنرانی‌های خودش به کتاب اشاره نمی‌کند. اما رهبر انقلاب گاهی در یک سخنرانی به 3 کتاب اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، شب گذشته در دیدار با اساتید به کتابم «خوشه‌های خشم» اشاره کردند که نشان از توجه ایشان به کتاب است. متأسفانه باید بگویم ما از نظر ترویج گفتمان کتابخوانی دچار ضعف هستیم و تا این گفتمان را رایج نکنیم خیلی از مشکلات فرهنگی حل نخواهد شد.

مختارپور با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان این است که گفتمان کتاب در کشور رایج شود، گفت: امروز نشست‌های کتاب‌خوان در کشور تبدیل به نشست‌های کتابخانه‌ای میان اعضا و کتابدار شده است. نشست‌هایی که بین 6 تا 15 نفر از اعضا و کتابداران برگزار می‌شود و حرفی از کتاب به میان می‌آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر این نکته که نهاد از ادبیات متعهد حمایت خواهد کرد گفت: نهاد کتابخانه‌ها وظیفه خود می‌داند و تا جایی که بتواند سعی می‌کند که این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهد و امیدوارم اگر ماه رمضان سال آینده توفیق داشتیم و این جمع دوباره تشکیل شد، بتوانیم کارنامه‌ای روشن از نتایج همکاری نهاد با انجمن قلم ایران ارائه کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش با تأکید بر اینکه ماه رمضان، ماه خودسازی است، گفت: در کتاب‌های ادعیه و مفاتیح اشاره شده است که یکی از اعمال مستحب در شب قدر خواندن کتاب‌های مفید دینی است. این مسئله نشان از اهمیت و جایگاه کتاب در فرهنگ دینی ما دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب