امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15347 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام امرودی در اختتامیه حقوق شهروندی چهارمین جشنواره مشکات:

شهروندان مشارکت کننده در مشکات باید مروج فرهنگ قانونمداری و نظم شهری شوند/ حقوق دینی و شهروندی مردم در یک راستاست

خبرایران: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: جشنواره مشکات باید با استفاده از توانمندی های یک میلیون شهروند مشارکت کننده امسال، به عنوان سفیران آموزش و مروج فرهنگ قانونمداری و اخلاق مداری در راستای نهادینه سازی اخلاق های صحیح شهروندی در حوزه پیشگیری از ترافیک، کاهش تولید و تفکیک زباله، رانندگی صحیح در مجموعه شهر گام بردارد.
شهروندان مشارکت کننده در مشکات باید مروج فرهنگ قانونمداری و نظم شهری شوند/ حقوق دینی و شهروندی مردم در یک راستاست

به گزارش خبرایران از روابط عمومی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اختتامیه محور حقوق شهروندي چهارمین دوره جشنواره مشکات" با حضور حجت الاسلام والمسلمین امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، جمعی از  شهرداران، معاونین اجتماعی و مدیران آموزش های شهروندی مناطق 22گانه، مديران عامل سازمان های شهرداری و دبیران تخصصی مشکات به همراه تجلیل از برگزیدگان شهری این محور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این همایش، پیاده سازی سه مفهوم حقوق، تکالیف و رفتار شهروندی را یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری دانست و افزود: ما به دنبال شهری هستیم که شهروندان بتوانند در کنار هم، سالم و با نشاط و در محیطی اسلامی، انقلابی، ایرانی و پویا با آرامش زندگی کنند.

وی تصریح کرد: ما در شهرداری تهران حقوق شهروندی را  بر اساس حقوق دینی در رأس کار خود قرار داده ایم و معتقدیم چنانچه بتوانیم حقوق دینی مردم را رعایت کنیم در راستای تحقق حقوق شهروندی گام برداشته ایم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: براساس مطالعات انجام شده، رفتارهای اجتماعی مردم را می توان براساس رفتارهای ترافیکی آنها سنجید، بنابراین اگر بخواهند در مورد ما قضاوت کنند به رفتارهای ترافیکی ما نگاه خواهند کرد.

وی با اشاره به وضعیت تولید زباله در تهران افزود: علاوه بر میزان و حجم بالای زباله های تولیدی در تهران، جنس این زباله ها قابل تفکیک و بازیافت نیست که بین 300 تا 500 سال طول می کشد که این زباله ها به طبیعت بازگردند. در واقع با این اتفاق زندگی را برای آیندگان تلخ و هزینه بر خواهیم کرد. بنابراین نیازمند اصلاح رفتار شهروندی هستیم.

امرودی با بیان اینکه بخش عمده اخلاق شهروندی و زندگی اجتماعی ما ریشه در دین دارد و در دامنه شرعی تعریف می شود، افزود: بسیاری از رفتارهای نادرست ما در زندگی اجتماعی هم در دنیا و در دایره اخلاق  ناپسند است و هم هم در آخرت مصداق عینی حق الناس و خلاف شرع است.

وی تاکید کرد: شایسته نیست در شهری مانند تهران شاهد حجم انبوهی از زباله و شیرآبه که به محیط زیست آسیب می‌زند، باشیم و همه ما برای ساختن شهر خوب یاد تلاش کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: آلودگی هوا که منجر به کاهش عمر مردم می شود و افراد با عدم رانندگی در خط سفید و رفتارهای ناصحیح ترافیکی ناخواسته در این مسیر حرکت می کنند.

 

80 درصد از معضلات ترافیکی در این شهر با رعایت خط سفید برطرف می شود

وی با تاکید برضرورت ارتقاء فرهنگ ترافیک در شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود متاسفانه 30 درصد از تصادفات به دلیل بی نظمی در رانندگی اتفاق می افتد و افزون بر80 درصد از عوامل آلودگی تهران مربوط به ترافیک است . از سوی دیگر 80 درصد از معضلات ترافیکی در این شهر با رعایت خط سفید برطرف می شود.

امرودی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شرکت بیش از یک میلیون شهروند در جشنواره چهارم مشکات افزود: این میزان مشارکت مردمی نشان می دهد تعداد شهروندانی که طالب اجرای اخلاق، نظم و قانون در کلانشهر تهران هستند؛ زیاد است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به مطالعه‌ای که نتیجه آن در یکی از کتاب‌های حوزه فرهنگ منتشر شده، اظهار کرد: تنها 5 درصد مردم قانون شکن هستند اما 90 درصد مردم استعداد زیرپا گذاشتن قوانین را دارند و باید آنقدر تلاش کنیم تا به روزی برسیم که صددرصد مردم ما به قانون احترام گذاشته و مقررات را رعایت کنند و جشنواره مشکات باید در این راستا گام بردارد.

به گفته امرودی، اگر جشنواره مشکات همین یک میلیون مشارکت کننده را به عنوان سفیران آموزش و مروج فرهنگ قانونمداری و اخلاق مداری برای نهادینه سازی اخلاق های صحیح شهروندی در حوزه پیشگیری از ترافیک، کاهش تولید و تفکیک زباله، رانندگی صحیح در مجموعه شهر بکار بگیرد تحول عمیق و قابل توجهی را در این زمینه در کلانشهر تهران شاهد خواهیم بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهر از سوی شهروندان ساخته می شود؛ تصریح کرد: اگر می خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم باید در ابتدا خود را بسازیم و به دیگران نیز آموزش دهیم تا رفتارهای خوب در جامعه نهادینه شود.

 

شهرداری تهران زیرساخت های تبدیل تهران به شهر آموزش دهنده را ایجاد کرده است

همچنین در این مراسم، ابوالفضل رفیع‌ مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران اظهار داشت:‌ کودکان و نوجوانان محور اصلی مخاطبان جشنواره مشکات هستند. این جشنواره اهداف مختلفی را در دستور کار دارد و دوره‌ هایی که برگزار شده دستاوردهای علمی ارزشمندی داشته است.

وی افزود:هرجایی که حضور شهروندان پرشور و پررنگتر باشد درواقع نوید بخش یک اتفاق خوب است.در این جشنواره هم ارتباط ما با شهروندان به خوبی برگزار شد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: علم و دانش باید به رشد، تعالی، کیفیت، انسانیت و اخلاق افراد با محوریت شیوه و اخلاق اسلامی کمک کند. چون اخلاق در باور های دینی ما  جایگاه بالایی دارد و مشکات برآن است تا اخلاق و رفتار شهروندان را ارتقاء دهد.

وی ادامه داد: ایدآل ما این است که همه شهروندان با حقوق و تکالیف شهروندی به عنوان دو کلیدواژه مهم آشنا باشند و هدف ما در واقع ایجاد یک شهر ایدآل برای شهروندان است .همانطور که در سند توسعه 1404 ذکر شده شهر ایدآل باید زیرساخت های کاملی داشته باشد.

رفیع تاکید کرد: ما باید تهران را تبدیل به یک شهر آموزشی کنیم که بحث حقوق و تکلیف شهروندی را به هم یاد بدهند و در هنگام استفاده از امکانات شهری به قواعد و مقررات عمل کنند و حقوق هم را پایمال نکنند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اعلام اینکه قریب به 70 درصد سراهای محلات ما آموزشی است، افزود: ما در شهر تهران زیرساخت ها را برای ایجاد شهر آموزشی داریم و انشاالله از سال بعد با تأیید آموزش و پرورش ایجاد آموزش های شهروندی را در مدارس را شاهد خواهیم بود.

در پایان این مراسم با اهدای تندیس و لوح تقدیر از شهرداران، معاونین اجتماعی و مدیران آموزشهای شهوندی مناطق 22گانه شهر تهرن، دبیران تخصصی سازمان های مشارکت کننده در محور حقوق شهروندی مشکات و رابطین برتر شرکتها تجلیل شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب