امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15325 تاریخ انتشار: شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر کبریایی‌زاده در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی:

زنان، کودکان و نوزادان مه‌ترین گروه‌های در معرض مصرف مکمل‌ها هستند/به زودی بزرگترین نمایشگاه صنعت دارو و اولین نمایشگاه پس از برجام برگزار می کنیم

خبرایران: رییس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که در معرض مصرف مکمل‌ها هستند زنان، کودکان و نوزادان هستند.
زنان، کودکان و نوزادان مه‌ترین گروه‌های در معرض مصرف مکمل‌ها هستند/به زودی بزرگترین نمایشگاه صنعت دارو و اولین نمایشگاه پس از برجام برگزار می کنیم

به گزارش خبرایران، مراسم افتتاحیه چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با محور زن و مادر و کودک، شنبه 8 خرداد 95 با حضور دکتر سیدمحمد ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، دکتر عباس کبریایی‌زاده رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و دکتر سیدعلی کشاورز مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار و دراین مراسم دکتر امیرحسین جمشیدی اظهار کرد: برای بنده حضور در این همایش‌ها تبدیل به عادت شده است و دغدغه‌هایی که در شرکت‌کنندگان شاهد هستم به نحوی دغدغه سازمان غذا و دارو نیز هست. امیدوارم این فرهنگ‌سازی به خوبی ادامه پیدا کند و این همایش‌ها متوقف نشود.

وی ادامه داد: تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان این همایش که با برنامه‌ریزی دقیقی برگزاری این همایش را دنبال می‌کنند. آن چیزی که در سازمان غذا و دارو مورد توجه ماست و در اولویت قرار دارد بحث تجویز منطقی مکمل‌ها است. در مورد مکمل‌ها باید ها و نبایدهای فراوانی وجود دارد که باید به درستی آن‌ها را شناسایی کرد. این شیوه تفکر غلط است که فکر می‌کنیم زیاد مصرف کردن مکمل‌ها هیچ ضرری ندارد. باید مردم را نسیت به خطرات احتمالی مصرف غیرمنطقی مکمل‌ها آگاه کنیم.

دکتر جمشیدی گفت: از تبلیغات اغواگرانه در حوزه مکمل‌ها باید حذر شود. از نقاط قوت این همایش می توان به این اشاره کرد که هر دوره از همایش فقط به مسایل کلی نمی‌پردازد. همواره به موضوعاتی می پردازد که بسیار حایز اهمیت است. برای نمونه بحث مکمل‌های ورزشی یکی از موضوعاتی بود که در سومین همایش مورد توجه قرار گرفت. مسلم است که تیم علمی این همایش به خوبی توانسته‌اند  چالش‌ها را شناسایی کنند که این دوره از برگزاری را هم به زنان، مادران و کودکان اختصاص داده‌اند.

وی اعلام کرد: ما در حال حاضر 1960 فرآورده مکمل تغذیه ای مجوزدار داریم که 1201 فرآورده داخلی هستند. و 759 فرآورده به صورت وارداتی تامین می‌شوند. این تعداد مکمل وارداتی توسط 180 شرکت وارد می شود. تعداد این فرآورده‌ها سال به سال در حال افزایش است. آمارنامه‌ای هم توسط سندیکای تولیدکننندگان ارائه شده است که امیدواریم آمارنامه واردات مکمل ها نیز توسط سندیکای واردکنندگان مکمل‌ها ارائه شود تا به جمع‌بندی بهتری در حوزه مکمل‌ها دست پیدا کنیم.

کبریایی‌زاده: ضرورت سالم‌سازی مکمل‌های زنان، مادران و کودکان

دکتر کبریایی‌زاده بیان کرد: در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری را در حوزه مصرف مکمل‌ها شاهد بودیم به نحوی که سندیکایی را برای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی را از سال 86 ایجاد کردیم. سندیکای تولیدکنندگان، سرمایه گذاران داخل را برای  سرمایه‌گذاری در حوزه مکمل‌ها تشویق می‌کنیم و امیدواریم آثارش را در شاخص‌های سلامت شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در طول دو همایش اول رویکرد ما بر این بود که سیاست‌های وزارت بهداشت و دیگر سیاست‌گذاران را به نحوی هدایت کنیم که منجر به ارتقای شاخص‌های سلامت شود. همچنین در همایش سوم به سمتی رفتیم که بیشترین تمرکز را بر ارتقای شاخص‌های سلامت ورزشکاران قرار دادیم. دلیلی که این تمرکز صورت گرفت بر این بود که متاسفانه ما نابسمانی های فراوانی را در زنجیره تامین مکمل‌های ورزشی شاهد بودیم و اقدام موثری برای سالم‌سازی مکمل‌های ورزشی صورت نمی‌گرفت. البته وزارت بهداشت اقداماتی را برای سالم سازی انجام داده اما چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که تامین مکمل‌های ورزشی به صورت امن شکل نمی‌گیرد.

کبریایی‌زاده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که در معرض مصرف مکمل‌ها هستند زنان، کودکان و نوزادان هستند. خانم ها در دوران مختلف سنی نیازهایشان به مکمل‌ها تغییر می کند. بنابراین لازم و ضروری است که سالم‌سازی مکمل‌های کودکان و زنان به عنوان گروه هایی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند را مورد توجه قرار دهیم. از همین رو چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی به این قشر از جامعه پرداخته است.

رییس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بیان کرد: دبیر علمی همایش دکتر کشاورز ترتیب سخنرانی ها را به نحوی قرار داده‌اند که در نهایت بتوانیم به جمع‌بندی در مورد مکمل‌های زنان برسیم. در طول برگزاری همایش سخنرانان عمده مباحثی که درباره سلامت‌سازی مکمل‌ها برای زنان و کودکان انجام می‌شود را ارائه خواهیم داد. تشکر می‌کنم از همه اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری تشکر می‌کنم. از شرکت رسایش هم بسیار متشکر هستم که با برنامه‌ریزی خوب انجام می‌دهند.

ما به زودی رویداد بزرگی را برگزار خواهیم کرد. بزرگترین نمایشگاه صنعت دارو و اولین نمایشگاه پس از برجام است که رویکرد ما در آن ، تجاری نیست بلکه صنعت دارو صنعتی در خدمت ارتقای سلامت جامعه است.

کشاورز: نیازمند حمایت دولت در حوزه مکمل‌ها هستیم

دکتر کشاورز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بیان کرد: اینکه چرا مکمل‌ها لازم هستند یکی از اهداف این کنگره هست. همچنین شورای علمی این همایش قصد دارد به ضرورت مصرف مکمل‌ها در دوره‌های مختلفی که زنان تجربه می‌کنند بپردازد.

دبیر علمی چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم به واسطه این همایش‌ها شاخص‌های سلامت را در جامعه ارتقا دهیم، نیازمند حمایت دولت و سازمان‌های متولی هستیم. فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف منطقی مکمل‌ها نیازمند کمکی همه‌جانبه است که امیدواریم بتوانیم با یک مدیریت یک‌پارچه مکمل‌ها را به درستی معرفی کنیم و مردم و پزشکان را نسبت به این حوزه آگاه کنیم.

وی افزود: طبیعتا بحث اصلی این همایش زن، مادر و کودک است. زنان به واسطه دوران مختلف و متفاوتی که تجربه می‌کنند باید مکمل‌های مختلفی را مصرف کنند. در دوره بارداری و پس از دوران بارداری نیز مکمل‌های خاصی مورد مصرف قرار می‌گیرد. سخنرانی‌هایی که در این همایش داریم در مورد ضرورت مصرف مکمل‌ها در دوره‌های مختلفی است که زنان تجربه می‌کنند و امیدواریم که به خوبی بتوانیم مباحث مختلف و مهم را در حوزه مکمل‌ها مطرح کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب