امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15261 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوي اداره‌كل فرهنگي نهاد اعلام شد؛

فراخوان جشنواره «طراحي لباس كتابدار» نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور

خبرایران: اداره‌كل فرهنگي نهاد كتاب‌خانه‌هاي عمومي كشور با انتشار فراخواني، شرايط شركت در جشنواره «طراحي لباس كتابدار» را تشريح كرد.
فراخوان جشنواره «طراحي لباس كتابدار» نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور
به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با همكاري كارگروه مد و لباس معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هدف ايجاد هماهنگي در پوشش كتابداران جشنواره «طراحي لباس كتابدار» را برگزار مي‌كند.
نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به همين منظور با انتشار فراخواني از كليه طراحان و توليدگنندگان لباس دعوت به عمل آورده تا طرح‌هاي پيشنهادي خود را در دو بخشِ لباس بانوان كتابدار (ويژه 6 ماهه اول و دوم سال) و لباس آقايان كتابدار (ويژه 6 ماهه اول و دوم سال) حداكثر تا روز سي و يكم تيرماه سالجاري به دبيرخانه اين جشنواره واقع در اداره‌كل فرهنگي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور يا رايانامه  farhangi@iranpl.irارسال كنند.  
در بخش ديگري از اين فراخوان با اشاره به شرايط عمومي شركت در جشنواره «طراحي لباس كتابدار» خاطرنشان شده است: شركت براي كليه طراحان و فعالان اين حوزه، اعم از طراحان لباس مشاغل، طراحان لباس اجتماع و... آزاد است و هر طراح مي‌تواند حداكثر با 5 اثر، بدون تكرار در مسابقه شركت كنند.
اين فراخوان در ادامه با اشاره به سايز لباس‌هاي طراحي شده و مباني نظري طرح‌ها آورده است: استاندارد سايز لباس‌ها بايد بر مبناي سايزهاي (38 تا 40 : زنانه و 48 تا 50: مردانه) باشد. همچنين ارائه مباني نظري طرح‌هاي ارائه شده در كليه بخش‌ها نيز در حداقل 100 كلمه الزامي است.
فراخوان جشنواره طراحي لباس كتابدار در خصوص نحوه ارسال آثار و اعلام نتايج نيز بيان كرده است: طرح‌هاي اوليه (اجراي دستي يا رايانه‌اي) مي‌بايست به صورت رنگي در قطع A3 به همراه ارائه لباس تكميل شده و ملحقات (شامل: پوشش سر، شلوار، ...) آن به دبيرخانه جشنواره ارسال شود. ثبت در سيستم شيما و اخذ كد رهگيري از طريق سايت www.iranmode.com نيز گام بعدي متقاضيان شركت در اين جشنواره مي‌باشد. همچنين نتايج در هر مرحله از طريق پايگاه اطلاع‌رساني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به نشاني www.iranpl.ir و در زمان اعلام شده به اطلاع شركت كنندگان خواهد رسيد.
اين فراخوان در ادامه ويژگي‌هايي همچون: نوآوری طرح، زیبایی و چشم‌نوازی اثر، تناسب پارچه و طرح، رعایت اصول علمی در طراحی لباس متناسب با کاربرد، ترکیب‌بندی مناسب در رنگ، استفاده از دانش فنی در حوزه الگو و دوخت، کیفیت و تناسب تزئینات، استفاده از مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی، راحتی و کاربرد لباس در ارتباط با حرفه مورد نظر، استفاده از مواد اولیه با توجه به شرایط کار و حفظ ظاهر لباس، بهره‌گیری خلاقانه از سمبل و نشانه شغل مورد نظر در طراحی، بهره‌گیری از اصول روانشناختی متناسب با نوع کار و محیط کار، رعايت معيارها و مؤلفه‌هاي پوشش اسلامي را به عنوان شرايط اختصاصي متقاضيان شركت در جشنواره «طراحي لباس كتابدار» عنوان كرده است.
طبق اعلام نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور؛ پس از داوري آثار رسيده در نيمه نخست مردادماه، از برگزيدگان در مراسم اختتاميه‌اي كه در شهريور 95 برگزار خواهد شد تقدير خواهد شد كه نفر اول: لوح افتخار جشنواره به همراه مبلغ 20 ميليون ريال، نفر دوم: لوح افتخار جشنواره به همراه مبلغ 15 ميليون ريال و نفر سوم نيز:‌ لوح افتخار جشنواره به همراه مبلغ 10 ميليون ريال دريافت خواهند كرد.
انتخاب طرح برگزيده به ‌عنوان لباس واحد براي كتابداران كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور، اعطاي مالكيت معنوي و نشان شيما (شناسه يكپارچه مد و لباس ايراني) و توليد انبوه طرح‌هاي برگزيده با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي توليدكنندگان داخلي از جمله مزاياي شركت در اين جشنواره محسوب مي‌شوند.
 
گفتني است بهره‌مندي كاركنان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشوراز لباس يكسان و برخورداري از مؤلفه‌هاي فرهنگي و اقليمي و متناسب با شرايط و نوع فعاليت‌هاي روزانه اداري از يك سو و حمايت و بهره‌گیری از توانمندي‌هاي از طراحان و تولیدکنندگان  داخلي که با رویکرد لباس مشاغل مشغول در كشور به ایده‌پردازی و خلق اثر مي‌پردازند، از جمله اهداف و زمينه‌هاي شكل‌گيري جشنواره «طراحي لباس كتابدار» نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب