امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15252 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هندوستان در مراسم امضاء توافقنامه چابهار:

پیام توافقنامه چابهار؛ همکاری مشترک، باورمندی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت منطقه است

خبرایران: روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند، با اشاره به اهمیت راهبردی موافقتنامه سه جانبه چابهار، پیام آن را همکاریهای مشترک، باورمندی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت ، امنیت و ثبات منطقه دانستند.
پیام توافقنامه چابهار؛ همکاری مشترک، باورمندی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت منطقه است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در مراسم امضاء موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، موسوم به توافقنامه چابهار، امروز را روزی تاریخی در توسعه روابط سه کشور دانست و اظهارداشت:امروز از طرف تهران، دهلی نو و کابل این پیام به منطقه و جهان منتقل می‌شود که پیشرفت‌ و توسعه کشورهای منطقه در سایه همکاری‌های مشترک و استفاده از فرصت‌های منطقه‌‌ای شتاب بیشتری می گیرد.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: نماد این همکاری سه‌جانبه کلمه چابهار است که بهاری برای هر سه کشور است و ما در سایه سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می‌توانیم، هندوستان را از مسیری مطمئن به افغانستان، آسیای میانه و قفقاز پیوند دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از طریق موافقتنامه و سندی که امروز به امضاء رسید، پیامی برای کارآفرینان سه کشور و سایر کشورها، منتقل می‌شود که آنها می‌توانند بر مبنای این دالان جدید بین‌المللی، برنامه‌های خود را تنظیم کنند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه سندی سیاسی و منطقه‌ای است و پیام آن این است که کشورهای منطقه، باید از فرصت‌های منطقه‌ای برای منطقه استفاده کنند.

دکتر روحانی افزود: در این توافقنامه سه جانبه فضا برای حضور و فعالیت کشورهای دیگر باز است و آنها می‌توانند، در آینده به این سند ملحق شوند.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: توافق امروز علیه هیچ کشوری نخواهد بود، بلکه به نفع صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در جلسه سه جانبه‌ای که پیش از امضاء این سند، برگزار گردید، تصمیم گرفتیم که هر کشور وزیری را برای پیگیری این توافقنامه تعیین کنند و از طرف ایران و هند، وزرای راه، مأمور این کار شدند و افغانستان نیز قرار شد به زودی مسئول مربوطه را معرفی کند تا با برگزاری جلسات منظم، موضوع را تا انتها پیگیری کنند.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: سوم خرداد برای مردم ایران، یک روز تاریخی و مبارک است و با امضاء این سند، همچنین می‌تواند، روز همکاری سه کشور و روز چابهار معرفی شود.

"نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هندوستان نیز در این مراسم با خواندن شعری از حافظ، تصریح کرد: روزهای جدایی و شب‌های فراق به پایان رسیده و دوستی ما برای همیشه ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر هند افزود: امروز همگان شاهد رقم خوردن تاریخ نه تنها برای ملت‌های سه کشور بلکه برای همه ملت‌های منطقه هستند.

دامورداس مودی با بیان اینکه برقراری پیوند و ارتباط از نیازهای اساسی بشریت است،‌ گفت: امروز ما بر آنیم که این نیاز را برآورده کنیم و بخاطر میزبانی این رویداد بی‌نظیر و عظیم از از جناب آقای روحانی بسیار سپاسگزار هستیم.

نخست وزیر هندوستان با بیان اینکه برنامه مشارکت اقتصادی از تأکیدات دهلی نو محسوب می‌شود، گفت: امروز بخاطر این هدف مشترک در کنار هم قرار گرفته و همچنان کنار یکدیگر خواهیم ایستاد و ایجاد راه‌های جدید و امن و رسیدن به موفقیت در این راستا از اهداف ماست.

وی با بیان اینکه ایران و هندوستان از قرن‌ها پیش به واسطه هنر، فرهنگ، اندیشه  و آداب و رسوم با یکدیگر پیوند خورده‌اند، اظهار داشت: ما حتی در دوره‌های آشفته‌های تاریخ، هیچگاه پیوند خود را از دست نداده‌ایم و دیدار امروز آغاز فصل جدیدی بر مشارکت‌ و همکاری‌هایمان خواهد بود.

نخست وزیر هندوستان تصریح کرد: قرارداد راه‌اندازی کریدور سه جانبه چابهار می‌تواند، مسیر این منطقه را تغییر دهد و بنیان‌نهادن مسیر جدیدی در این منطقه است، این کریدور همچنین می‌تواند موانع جریان اقتصادی در سراسر منطقه را از بین ببرد.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این مراسم با تأکید بر تعهد کشورش نسبت به قرارداد سه جانبه چابهار، گفت: قاره آسیا به لحاظ اقتصادی در حال تغییر و تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اقتصادی است و تأمین رفاه مردم در این شرایط نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است.

رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان تأکید کرد: جغرافیا سرنوشت نیست و اراده جغرافیا را تغییر می‌دهد و امروز اراده ما از چابهار شروع شده اما افق آن، یک توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

اشرف غنی تأکید کرد: صادرات بعضی‌ در منطقه تروریسم است و صادرات ما سه کشور، باورمندی و همکاری مشترک و استفاده از فرصت‌های موجود در مسیر رفاه مردم و ثبات در منطقه می‌باشد و پیام ما این است که همه کشورهای منطقه باید در این نوع همکاری مشارکت کنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب