امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15248 تاریخ انتشار: شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

این چند کتاب را بخوانیم؛

«بقیه‌الله خیرلکم» پیشنهاد مطالعه به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)

خبرایران: همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی مجموعه کتاب‌های مرتبط با این موضوع را با عنوان «بقیه‌الله خیرلکم» منتشر کرد.
«بقیه‌الله خیرلکم» پیشنهاد مطالعه به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)

به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج)، پوستر معرفی مجموعه کتاب‌های مرتبط با این موضوع را با عنوان «بقیه‌الله خیرلکم» منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر جدید «این چند کتاب» شامل معرفی هشت عنوان از کتاب‌های موجود در خصوص موضوعات مرتبط با حضرت صاحب‌الزمان(عج) در کتابخانه‌های عمومی کشور را برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی و اعضای کتابخانه‌های عمومی منتشر کرده است که در ادامه به اختصار معرفی می‌شوند.

 

از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)/ عباس استاد آقایی / انتشارات یاران مهدی(عج) / 688 صفحه


برای نگارش این کتاب ارزشمند از 201 منبع مختلف استفاده شده است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتاب، رویکرد بدیع منسجم و نظام‌مند به مسئله مهدویت با توجه به فلسفه خلقت و آفرینش است.

این کتاب ابتدا به هدف آفرینش و ظهور جهان می‌پردازد و در ادامه به مباحثی چون، بعثت انبیا (علیهم‌السلام) بر اساس اقرار به ولایت خاتم انبیا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل‌بیتش (علیهم‌السلام) پرداخته و مباحثی با موضوع دشمنان اهل‌بیت، امامت و ولایت (علیهم‌السلام)، جهان در آستانه‌ی ظهور و جهان پس از ظهور را بررسی کرده است.

محتوای کتاب شامل پژوهشی سه فصلی با عناوینِ ظهور جهان، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) راهنمای مسیر تکامل جهان به سوی ظهور و جهان پس از ظهور می‌شود.

مفصل‌ترین بخش این کتاب فصل سوم آن است که به سه بخش «هنگامه‌ی قیام»، «برپایی عدالت در زمان ظهور» و «نتایج شگفت‌انگیز ظهور» تقسیم می‌شود.

برخی دیگر از موضوعات جذاب کتاب عبارت‌اند از:

نقش انبیای اولوالعزم(علیهم‌السلام) در طول تاریخ برای شکل‌گیری پروژه ظهور امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، تأثیر ویژه نزول حضرت مسیح (علیه‌السلام) در فرآیند به ثمر نشستن قیام جهانی امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مهدی موعود (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) در کتاب‌های ادیان پیشین، تحقق اهداف انسان به دست حضرت مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، رجعت به دنیا برای یاری امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، شگفتی‌های زمان ظهور و...

این اثر یکی از جامع‌ترین آثار تألیف شده در موضوع مهدویت است که مطالعه آن به‌ویژه برای کسانی که مباحث مقدماتی مهدویت را پشت سر گذرانده‌اند بسیار سودمند است.

آثار اعتقاد به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) / دکتر هادی قندهاری / انتشارات منیر /  86 صفحه

از سؤالات بسیار مهم در مطالعات مهدوی این است که اصولاً جایگاه این بحث در اعتقادات شیعی کجا است؟

آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور ایشان و توجه و توسل به حضرتش ضرورت دینی دارد و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است؟ اگر نه به چه علت؟

اساساً رابطه ایمان و ولایت اهل‌بیت چیست؟

تفاوت اسلام با ایمان در چه چیز است؟

آیا ایمان به ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام)  در سایر ادیان نیز مطرح بوده؟

تکلیف گناهکارانی که محب اهل (علیهم‌السلام)  بیت هستند چه خواهد شد؟

به این‌ها و بسیاری سؤالات دیگر که شالوده‌ی مبانی اعتقادی مهدویت هستند در این اثر طی 14 فصل به خوبی و  مستند به آیات و روایات معتبر در عین سادگی و روانی و اختصار به صورت جامع و مانع پاسخ داده شده است.

برخی دیگر از  مهم‌ترین مباحث کتاب عبارت‌اند از:

شرط ایمان؛ شرط قبول اعمال؛ ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام)  در عوالم قبل از دنیا؛ برترین راه تقرب به خداوند؛ عمل، لازمه‌ی ولایت و دوستی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)؛ شرط ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برائت از دشمنان؛ تنها محبّت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کافی نیست؛ اولویت ولایت بر دیگر فرایض؛ لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد (علیهم‌السلام) ؛ کسب درجات بالاتر در ولای اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با تقاضای از خداوند.

پدری مهربان برای همه (دانش آموزان درباره‌ی امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) می‌پرسند) / حسن محمودی / انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) / 80 صفحه


در این کتاب مهم‌ترین معارف مهدوی متناسب با فهم کودکان سال‌های پایانی دبستان و راهنمایی به شکل فضای پرسش و پاسخ در کلاس یک مدرسه بیان شده است. این سبک ارائه مطالب بر جذابیت و کشش کتاب برای مخاطب افزوده است. از دیگر نقاط قوت کتاب این است که از حیث اتقان علمی در حد کاملاً قابل قبولی قرار دارد، ضمن آن‌که به پرسش‌های همیشگی‌ای که در ذهن جامعه‌ مخاطب کتاب وجود دارد به خوبی پاسخ داده شده است.

کتاب در هفت فصل نظام‌یافته و برخی از مهم‌ترین سؤالاتی که در هر فصل به آن‌ها پاسخ داده شده است عبارت‌اند از: فصل اول (معنای غیبت چیست؟، آیا امام زمان ما را می‌بیند و از کارهای ما خبر دارد؟ اگر بله به چه دلیل)

فصل دوم (علل غیبت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟ فایده‌ی امام غایب (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) برای ما چیست؟)

فصل سوم (چگونه امام (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را یاری کنیم؟ تأثیر دعای فرج در زندگی ما و برای ما چیست؟ راه خوشحال کردن امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)چیست؟)

فصل چهارم (نقشه دشمن برای امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)چیست؟)

فصل پنجم (وظایف ما در عصر غیبت چیست؟ دوران ظهور و حکومت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)چگونه است؟)

فصل ششم (چه کنیم تا امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) از ما خوشحال شود؟ چه کنیم تا از یاران امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) باشیم، آیا ما می‌توانیم دوران حکومت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)را درک کنیم؟ بعد از امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)چه می‌شود؟ با وجود سلاح‌های پیشرفته‌ی دشمنان چطور امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)پیروز می‌شوند؟)

 




رؤیای نیمه‌شب / مظفّر سالاری / انتشارات کتابستان / 174 صفحه

ایده اصلی شکل‌گیری این رمان، تشرفی حقیقی است که طی آن ابو راجح به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) مشرّف می‌شود و شفا می‌یابد که ماجرای این شفا در جلد 2 کتاب گران‌سنگ العبقری الحسان مرحوم نهاوندی ذکر شده است.

در این کتاب پسری سنّی مذهب به نام هاشم که شغلش زرگری است، شیفته همبازی دوران کودکی خود (دختری به نام ریحانه) می‌‍شود، اما چون ریحانه شیعه است، هاشم هیچ امیدی برای وصال او ندارد.

هاشم و پدربزرگش از دوستان صمیمی ابو راجح، پدر ریحانه هستند. هاشم از علاقه‌ی ریحانه به خود خبر ندارد و ریحانه هم در خواب پسری را دیده که قرار است او همسر آینده‌اش شود.

حاکم شهر حلّه نیز با شیعیان دشمنی دارد و آن‌ها را آزار می‎دهد. روزی مسرور که او هم به ریحانه علاقه دارد برای رسیدن به خواسته‌هایش به دارالحکومه می‌رود و به ابو راجح و خانواده‌اش تهمت‌های ناروایی می‌زند ولی هاشم از این قضیه خبردار می‌شود و ابو راجح را که به دستور حاکم قرار بود اعدام شود و تا سرحد مرگ هم شکنجه شده بوده را با کمک همسر و دختر حاکم نجات می‎دهد.

زمانی که ابو راجح از آثار شکنجه‌ی بسیار در شرف مرگ بود ...

این کتاب قلم بسیار جذاب و زیبایی دارد و نویسنده با توصیف‎های ملموس و دل‎نشینش، عشق پاک و صادقانه‌ای را روایت کرده و داستان لذّت‎بخشی را آفریده است.

شش ماه پایانی: تقویم حوادث شش ماه پیش از ظهور / مجتبی السّاده و ترجمه: محمود مطهری‌نیا / انتشارات موعود عصر(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) / 280 صفحه


کتاب شش ماه پایانی، ترجمهی کتاب «الفجر المقدس المهدی علیه‌السلام و ارهاصات الیوم الموعود» است. نویسنده با مطالعه و تحقیق در منابع و تفحص در روایات، موفق به ارائه‌ اثری شده که در آن وقایع و حوادث شش ماه آخرین از سال ظهور امام مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را قابل بررسی و مطالعه کرده است.

این کتاب هرگز وقتی برای ظهور امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) مشخص نکرده است. اما جمله‌ی خوانندگان را متذکر حوادث مهم و جدی آخرین سالی می‌کند که امید می‌رود واقعه‌ شریف ظهور در آن اتفاق افتد.

برای استخراج مجموعه‌ی این رویدادهای پی‌درپی، نویسنده به آن دسته از احادیث تمسک جسته که به تاریخ خاصی اعم از روز،‌ ماه یا سال اشاره داشته‌اند که همه‌ی علائم حتمیه را نیز در خود گنجانده است.

عنوان برخی از فصل‌های کتاب عبارت‌اند از:

شگفتی‌های دوران پیش از ظهور؛ تقویم حوادث سال ظهور؛ شرایط ظهور؛ مفهوم بداء و رابطه‌ی آن با نشانه‌های ظهور و...

درمجموع می‌توان گفت از بین تعداد زیاد آثاری که در خصوص علائم ظهور تألیف شده است، این کتاب یکی از بهترین منابع است.

شهاب ثاقب / علیرضا رمضانیان / انتشارات نقش نگین / 344 صفحه

این کتاب یکی از بهترین آثار منتشر شده در عرصه‌ آسیب‌شناسی مباحث مهدویت است. مهم‌ترین هدف نگارشش نیز آسیب زدایی تحریف مفاهیم و آموزه‌های مهدویت و بررسی برخی آسیب‌هایی است که پیش از ظهور و در دوران غیبت رخ می‌دهد، زیرا آسیب‌های وارد بر فرهنگ مهدویت موجب سستی اعتقاد مردم نسبت به اصل وجود امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و گاهی سبب گرایش به افراد یا مجموعه‌های منحرف می‌شود.

کتاب در 18 بخش نظام یافته که برخی از مهمترین مباحث آن عبارتند از:

معرفت و شناخت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، برداشت‌های انحرافی از مقوله‌ انتظار فرج،‌ افراط و تفریط در ارائه چهره‌ مهر و قهر امام (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، طرح مباحث غیرضروری (مانند محل اقامت و زن و فرزند داشتن امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف))، شتاب‌زدگی و تعجیل، دور شمردن وقت ظهور، تعیین زمان ظهور، تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص، ملاقات گرایی، مدعیان دروغین مهدویت و نیابت، آرزوگرایان بی‌عمل، جشن‌ها و دعاها،‌ عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)  و...

برخی از سؤالاتی که کتاب به آن پاسخ می‌دهد عبارت‌اند از:

فرق علائم و شرایط ظهور در چیست؟

احتمالات قیام حضرت با شمشیر چگونه قابل تحلیل است؟

منظور از ظهور صغرا و کبرا چیست؟

بداء چیست و چه رابطه‌ای با تقدم و تأخر در امر ظهور دارد؟

ریشه‌های تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص چه چیز است و این امر چه آفاتی در پی دارد؟

مصلح جهانی از دیدگاه شیعه و اهل سنت / سیدهادی خسروشاهی / انتشارات بوستان کتاب / 324 صفحه

این اثر حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌های علمی استاد سیدهادی خسروشاهی است که ضمن سفرهای گوناگون وی به کشورها و ملاقات با دانشمندان اهل سنت، برجسته‌ترین آرای آنان را درباره «مصلح جهانی» با قلمی روان، پیش‌روی خواننده گذاشته و شبهه‌ها را با منطق و استدلال، پاسخ گفته است.
کتاب شامل پنج فصل است:

«مصلح بزرگ و جهانی»، عنوان نخستین فصل این کتاب است که به مساله «فوتوریسم» یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی و مصلح بزرگ جهانی می‌پردازد.

عنوان فصل دوم کتاب «مصلح جهانی، مهدی موعود(عج الله تعالی فرجه الشریف)» نام دارد. که به بیان برخی از معارف اسلام در خصوص مصلح جهانی و منجی آخرالزمان اختصاص یافته.

فصل سوم به بیان «دیدگاه اهل سنت درباره مهدی منتظر(عج الله تعالی فرجه الشریف)» می‌پردازد که از مهمترین فصول کتاب است.

«توضیح درباره احادیث مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)» عنوان فصل چهارم این اثر است که به پاره‌ای از پرسش‌های منکران مهدویت در میان اهل سنت، براساس منابع اهل سنت پاسخ داده است.

عنوان پایانی این کتاب، «احیاگر جهانی یا مهدی منتظر(عج الله تعالی فرجه الشریف)» نوشته «استاد سیدابوالاعلی مودودی» است که در این چاپ به کتاب اضافه شده و به مباحثی نظیر؛ امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)، نشانه‌های مهدی و جایگاه او در دین می‌پردازد.

مکیال المکارم / آیت‌الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی / انتشارات مسجد مقدس جمکران / دوره 2 جلدی

این اثر یکی از فاخرترین آثار در میان منابع مرجع در حوزه مهدویت و از مهم‌ترین ملزومات مطالعاتی برای هر منتظر است.

این کتاب در دو حوزه‌ی مبانی اعتقادی ویژه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و وظایف منتظران یکی از بهترین منابع مهدوی است. در مباحثی نظیر وجه تسمیه کنیه‌های حضرت و یا شباهت‌های ویژه حضرت به هر یک از انبیا و ائمه و به ویژه وظایف منتظران، اگر نگوییم بهترین و جامع‌ترین کتاب است بی‌شک یکی از بهترین‌ها و کامل‌ترین‌هاست.

این کتاب بر طبق آنچه از سوی نویسنده بزرگوارش در مقدمه ذکر شده است به دستور و عنایت شخص حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تألیف شده است و نام کتاب هم (مکیال المکارم) که به معنای پیمانه‌های بزرگواری و کرامت است نیز خود حضرت برای کتاب برگزیده‌اند.

در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است.

ترجمه این کتاب در دو جلد منتشر شده است و در هشت باب نظام یافته است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته‌اند.

شناختن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اثبات امامت ایشان، قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، لزوم دعای ما برای امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نتایج دعا برای فرج، بهترین اوقات دعا، چگونگی دعا برای فرج و تکالیف منتظران عنوان‌ باب‌های این کتاب است.

این کتاب از جمله منابع مفید و ضروری برای هر شیعه‌ی منتظر محسوب می‌شود که مطالعه‌ی آن را بسیاری از علمای بزرگ معاصر توصیه کرده‌اند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب