امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15060 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در نخستين نشست کتاب‌خوان تخصصي اقتصاد مقاومتی؛

اقتصاددانان بر مبانی، اهداف و راهکارهاي اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند /اقتصاد مقاومتی باید ساده شود

خبرایران: اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، اهداف و راهکارها» بعدازظهر سه‌شنبه (۱۴ اردیبهشت) در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
اقتصاددانان بر مبانی، اهداف و راهکارهاي اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند /اقتصاد مقاومتی باید ساده شود

به گزارش خبرایران، اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی اقتصاد مقاومتي با موضوع «مبانی، اهداف و راهکارها» در راستای نامگذاری سال ۱۳۹۵ به‌نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوي مقام معظم رهبري در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد که در آن دکتر مصطفي سلطانی، دکتر طه رمضانی و دکتر ياسر سلیمانی بر لزوم بررسي و ارائه راهكارهاي مؤثر در خصوص اين موضوع پراهمیت تأکید کردند و به معرفی کتاب‌های خود پرداختند.

اقتصاد مقاومتی باید ساده شود

کتاب «مبانی مدل در اقتصاد مقاومتی» یکی از اولین کتاب‌های تألیف شده در خصوص اقتصاد مقاومتی است و به زعم بسیاری از دانشجویان و استادان رشته اقتصاد با زبان ساده خود بهترین راه ورود برای کسانی است که بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی می‌خواهند در رابطه با این موضوع اطلاعات کسب کنند.

دکتر مصطفی سلطانی نویسنده کتاب اولین ارائه كننده اين نشست با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی پیامی برای بشریت دارد، در واقع اقتصاد مقاومتی را نوعی تقابل میان اهل توحید و غیر توحید دانست.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از سال 1386 با رويكردي اقتصادي و بسيار هوشمندانه جامعه را به سمت يك حركت بزرگ سوق داد، از طرفي چالش‌هاي موجود در حوزه اقتصاد همه را درگير كرده است از اين رو تهيه كتابي در اين موضوع ضروري بود.

دکتر سلطانی با تأکید بر این نکته که سعی کرده‌ام زبان کتاب با حفظ محتوا ساده و اشاره‌وار باشد و به شعور مخاطب احترام بگذارم، گفت:‌ من در این کتاب تا حد ممکن میان‌تیترها و سرفصل‌های کوتاهی را مطرح کرده و از زیاده‌گویی پرهیز کرده‌ام. و این به علت دیدن نگارش‌های مختلفی است که در این زمینه چاپ شده بود. برای تألیف کتاب، خود را جای مخاطب متوسط گذاشتم و دیدم باید زبان کتاب تا حد ممکن خلاصه‌وار و مصداقی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی موضوع اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری طرح شد، جریان معارض و مقابل انقلاب تلاش کرد موضوع آن را سطحی و پیش پا افتاده تلقی کند. علاوه بر این مخاطب امروز دسترسی به رسانه‌های متعددی دارد، آگاه‌تر شده و هوشمندانه‌ مطالب مورد علاقه‌اش را انتخاب می‌کند، برای همین باید دقت زیادی در این زمینه انجام می‌دادم و به مخاطب احترام می‌گذاشتم.

دکتر سلطانی در پایان تصریح کرد: اشارات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛‌ اقدام و عمل» نشان از اهمیت پرداختن به آن است و این نشست‌ها در تبیین منویات رهبری میان قشر دانشگاهی تأثیر بسزایی دارد.

اقتصاد مقاومتی کار جوانان کشور است

دکتر طه رمضانی نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتي درآمدي بر مباني، سياست‌ها و برنامه و عمل» دومین ارائه كننده نشست كتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، اهداف و راهکارها» بود. او در پاسخ به سؤال مجری برنامه که آیا برای فهرست‌بندی و سیرنگاری منظم این کتاب برنامه از پیش تعیین شده داشتید، گفت: بله، این به منشأ پیدایش کتاب بر می‌گردد. چرا که بعد از مطرح شدن موضوع اقتصادِ مقاومتی در سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری این ضروت احساس شد که اقتصاد مقاومتی یک سیر آموزشی نظام‌مند پیدا کند و مخاطبان به ماهیت اقتصاد مقاومتی پی ببرند.

وی ادامه داد:‌ اصل این کار توسط دکتر عبدالملکی انجام شد. ایشان ابتدا بحث اقتصاد مقاومتی را طی یک دوره مجازی تدریس کردند و بعد با تدوین آن، این کتاب را شکل گرفت. این کتاب سیر آموزشی خوبی دارد و حتی می‌تواند در قالب دو واحد درسی دانشگاهی یا در دوره های پودمانی مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب داشتن مبدأ و مقصد مشخص است. اگر بپذیریم اقتصاد مقاومتی مبدأ و مقصدی دارد و موانعی هم سر راهش قرار گرفته باید بپذیریم که این مسیر باید در شرایط خاصی طی شود. به این معنی که به وضعیت فعلی اقتصاد ایران اشاره شود و آن را به عنوان مبدأ بحث انتخاب کنیم. علاوه بر این اقتصاد اسلامی را که مقصد ماست در این کتاب مشخص کردیم و از آنجا که دکتر عبدالملکی هم تسلط خوبی در اقتصاد اسلامی دارد مسیر درستی را مطرح کردند.

نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتي درآمدي بر مباني، سياست‌ها و برنامه و عمل» ادامه داد: شرایطی که ما در آن به سر می‌بریم شرایط جنگ اقتصادی است و خصومت‌های داخلی و خارجی زیادی در مقابل کشورمان قرار دارد.

دکتر رمضانی با اشاره به اینکه در این کتاب به نقش‌های مختلف مردم چه به عنوان مصرف کننده و تولید کننده و چه به عنوان سیاست‌گذاران دولتی اشاره شده است، تصریح کرد: دانشجویانی که در رشته اقتصاد مقاومتی تحصیل می‌کنند و کسانی که این موضوع را دنبال می‌کنند، یک سؤال دارند و آن اینکه اقتصادی که امروز در حال تدریس است چه تفاوتی با اقتصاد مقاومتی دارد؟

این استاد دانشگاه در پاسخ سؤال خود گفت:‌ این بحث یک مقدمه لازم دارد. اقتصادی که در کشور ما مطرح می‌شود یکی از چند دَه مکتبی است که در دنیا وجود دارد. هر کدام از این مکاتب برای خودشان حرف‌هایی دارند و خوب است دانشجویان ما نیم‌نگاهی هم به این موضوعات داشته باشند. وقتی درباره اقتصاد مقاومتی بحث می‌شود نباید فکر کرد که این مبحث می‌خواهد در برابر یک جریان اصلی قرار بگیرد بلکه می‌تواند مانند مکاتب دیگر مطرح شود و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: با تمام احترامی که برای بزرگسالان کشور قائلم، اما معتقدم اقتصاد مقاومتی اصولاً کار جوانان کشور است. مقاومت کاری است که یک جوان به خوبی از عهده آن بر می‌آید.

نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتي درآمدي بر مباني، سياست‌ها و برنامه و عمل» با اشاره به اینکه اگر سه عنصر قیام، قوام و استقامت را از ویژگی‌های مقاومت بدانیم، متوجه خواهیم شد که مقاومت مختص جوانان است، گفت: بزرگترها می‌توانند کار را راهبری کنند اما قوه اصلی را جوانان دارند و آینده اقتصادی‌ را آنان رقم می‌زنند. پس توصیه مي‌كنم که جوانان کشور باید با اقتصاد مقاومتی آشنا شوند. وقتی گفته می‌شود باید اقتصاد مقاومتی در کشور حاکم شود، اقتصاد خانواده و  رفتار یک فرد هم باید مقاومتی شود. اگر می‌گوییم اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گرا است یک خانواده هم باید همین گونه باشد. یعنی تولید یک خانواده بیش از مصرفش باشد. یک فرد هم باید همین‌طور باشد.

وي در پایان تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی قابلیت تسری به بسیاری از وجوه زندگی را داراست و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم.

مقاوم‌سازی در اقتصاد مقاومتی یک مفهوم عقلی است

دکتر ياسر سلیمانی آخرین ارائه كننده در اين نشست بود. او پیش از معرفی کتاب «جستارهايي در اقتصاد مقاومتي، مقاوم سازي اقتصادي در ادبيات متعارف» گفت: کتاب جستارهایی در اقتصاد مقاومتی یکی از 5 جلد کتابی است که با موضوع اقتصاد مقاومتی نوشته شده است و بیش از 550 منبع لاتین دارد و کتابی مبتنی بر ادبیات اقتصاد تاب‌آوری است.

وی ادامه داد: پیشینه‌ای که باعث تألیف این کتاب‌ها شد دغدغه‌ای بود که مقام معظم رهبری از سال 89 مطرح کردند. پیش از این ما بیشتر در مسئله تحریم بحث می‌کردیم و راهبرد طولانی مدت در سیاست‌های اقتصادی‌مان نداشتیم.

دکتر سلیمانی تصریح کرد: قوام و مقاوم‌سازی هم در اقتصاد مقاومتی بیشتر از یک مفهوم نقلی یک مفهوم عقلی است و تمام اقتصادهای دنیا تمایل دارند که ساختار مقاومی داشته باشند و به سمت تعالی و قوام پیش بروند. در ادبیات علمی می‌بینیم که حدود 8 ـ 7 مفهوم وجود دارند که دقیقاً همین مفهوم مقاومت را دنبال می‌کنند.

او در ادامه گفت: ما یک الگوی مفهومی برای استخراج اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم. به صورت عام باید چند نکته را در یک چرخه درست درنظر بگیریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ رکن اول در بررسی اقتصاد مقاومتی توجه به قرآن و سنت و رکن بعدی دانش بشری است.

وی ادامه داد:‌ رکن دیگر شرایط زمانی اقتصاد ایران و منویات اندیشمندان اسلامی یا منویات رهبران انقلاب اسلامی است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانیم چشم‌انداز درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. کاری که در این مجموعه 5 جلدی انجام شده است.

نشست کتاب‌خوان تخصصي «اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، اهداف و راهكارها» نخستين نشست از پنج نشست‌ كتاب‌خوان تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همكاري دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب