امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1505 تاریخ انتشار: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر بهداشت:

تصویر دقیقی از ایمنی فرآورده های غذایی در کشور وجود ندارد

خبرایران: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: تصویر دقیقی از ایمنی فرآورده های غذایی در کشور وجود ندارد.
تصویر دقیقی از ایمنی فرآورده های غذایی در کشور وجود ندارد
به گزارش خبر ایران، رسول دیناروند عصر جمعه در جمع صنعتگران حوزه غذا در شیراز افزود: در حال حاضر هیچ کس ادعاهای غیر مبتنی بر شواهد در خصوص ایمنی فرآورده های غذایی تولید داخل و یا وارداتی را رد و یا اثبات نمی کند.

وی ادامه داد: هر روز در رسانه ها ادعاهای متعددی در خصوص سلامتی انواع محصولات غذایی از جمله برنج، سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی مطرح می شود و این ادعاها به حدی زیاد شده که حس پیگیری و حساسیت مردم را در این خصوص کاهش داده و آنها را خسته و بی تفاوت کرده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه نظارت و کنترل کیفیت مواد غذایی در کشور گفت: موازی کارها و عدم هماهنگی دستگاههای دولتی در بحث نظارت و سخت گیری های بی حساب به صنعتگر و تولید کننده مواد غذایی از جمله مشکلات محسوس این حوزه است.

دیناروند ادامه داد: کشور ما از جمله معدود کشورهایی است که صنعتگر برای گرفتن مجوز فعالیت واحد صنعتی با بیشترین دخالت ها و موانع روبرو می شود و برای ورود به بازار نیز باید از موانع متعددی عبور کند.

وی گفت: متاسفانه این سخت گیری ها تا مرحله صدور مجوز فعالیت واحد صنعتی و راهیابی محصولات تولیدی به بازار است و پس از آن به حال خود رها می شوند.

رییس سازمان غذا و داروی کشور افزود: صنعتگر باید بتواند با سرعت بیشتری مجوزهای تولید مواد غذایی مورد نظر را دریافت کرده و سختگیری های بعد از مرحله ورود به بازار نیز صرفا جهت رفاه حال مردم صورت گیرد.

دیناروند اظهار کرد: امروز در کنترل و نظارت بر محصولات غذایی از روش های خارج از رده و منسوخ استفاده می کنیم و همچنان به روش های قدیمی وفادار مانده ایم.

او اضافه کرد: بی توجهی به روش های اصولی نظارت بر مواد غذایی باعث موازی کاری های دستگاه های دولتی متعدد از جمله سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی این موضوع شده است.

وی گفت: اولویت گذاری و استفاده از روش های نوآورانه در زمینه نظارت بر محصولات غذایی می تواند سلامت مردم را تضمین نماید.

دیناروند اظهار کرد: وزارت بهداشت در سال آینده یک تصویر دقیق از سلامت کالاهای وارداتی و نیز محصولات تولید داخل مهیا ساخته و تکلیف محصولاتی که بار اصلی تامین پروتئین و کالری مردم بر دوش آنهاست را روشن خواهد کرد.

وی، رسیدن به یک تصویر دقیق از کیفیت و امنیت محصولات مواد غذایی را از برنامه های مهم وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: با راه اندازی پورتال غذا و ثبت شناسنامه انواع محصولات غذایی در این پورتال، مردم می توانند نتایج تمام پیگیری ها و آزمایش های صورت گرفته در خصوص انواع محصولات غذایی را مشاهده کرده و با بررسی آن به یک جمع بندی واحد دست یابند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز با اشاره به ضرورت حل مشکلات حوزه صنعت غذا گفت: نبود استراتژی های مدون و مشخص در صنعت غذا این بخش را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.

فریدون فرقانی افزود: برای مدیریت حوزه غذا در کشور باید رابطه میان دولت و بخش خصوصی تقویت شود.

وی ادامه داد: استفاده از دیدگاه های مشورتی و دلسوزانه بخش خصوصی می تواند روند امیدوار کننده ای را در صنعت غذای کشور ایجاد کرده و به پویایی این صنعت منجر شود. ک/2
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب