امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14913 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

عبادالله فتح اللهی خبرداد؛

بسته تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی تدوین می شود

خبرایران : اولین جلسه کمیته توسعه فرهنگی و اجتماعی ستاد باز آفرینی پایدار کلانشهر تهران در سال 1395 با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی و اعضای این کمیته با محوریت ملاحظات تدوین بسته تشویقی اجتماعی، فرهنگی نوسازی برگزار شد.
بسته تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی تدوین می شود

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی در جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مبنا و اهداف شکل گیری ستاد بازآفرینی، خاطرنشان کرد: فرسودگی مقوله ای فرابخشی و فراسازمانی است، فلذا دولت و شهرداری با تجربه ی بیش از 10 سال در این مقوله به ضرورت تشکیل ستادی متشکل از کلیه نهادها و دستگاه های اجرایی حاکمیتی، دولتی و مدیریت شهری ذی مدخل در این موضوع جهت رفع نیازها و جبران فقر سرانه ها در بافت های فرسوده ی شهری پی برده اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: مأموریت های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در قالب 4 کمیته دنبال می گردد که در تمامی این کمیته ها چگونگی استفاده و بهره گیری از امکانات، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود به نفع ارتقای سطح زندگی ساکنان بافت های فرسوده مورد بررسی قرار می گیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از تدوین بسته ی تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی خبر داد و تصریح کرد: این بسته ی تشویقی بیشتر مبتنی بر پتانسیل ها و امکانات شهرداری تهران در حوزه ی معاونت فرهنگی و اجتماعی رقم می خورد و مقرر شده تا در کنار بسته ی اصلی تشویقی نوسازی که به مباحث وام، اعطای تسهیلات و یارانه ها می پردازد، پس از نهایی شدن به ساکنان بافت های فرسوده در صورت رعایت استانداردهای نوسازی اعطا گردد.

فتح اللهی خاطرنشان کرد: بسته ی تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی با هدف تکریم شخصیت و حفظ کرامت انسانی ساکنان بافت های فرسوده تدوین شده و تلاش دارد با احیاء و تقویت هویت اجتماعی شهروندانی که در نهضت نوسازی شرکت می کنند، از ضعف ها، و آسیب های اجتماعی موجود در این بافت ها بکاهد.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر تهران با بیان این که دادن زمین و ساخت درمانگاه در بافت های فرسوده نمی تواند به تنهایی مشکلات شهروندان ساکن در بافت های فرسوده را حل کند، تأکید کرد: این شهروندان از لحاظ بهره مندی از امکانات درمانی مشکلات خاص خود را دارا هستند و آنچه دولت به عنوان بیمه درمانی همگانی در نظر گرفته است، نمی تواند به تنهایی پاسخگوی حل مسائل و مشکلات آنان باشد.

به گفته ی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، تسهیلات و مشوق های  بیمه ی تکمیلی، بیمه ی سلامت، بهره مندی و استفاده از اماکن ورزشی شهرداری تهران، استفاده از تخفیفات فروشگاه های شهروند، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره بخشی از بندهایی است که در بسته ی تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی تدوین شده است.

فتح اللهی در ادامه از اعضای کمیته ی اجتماعی و فرهنگی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران خواست تا با سخاوتمندی هر چه بیشتر، مجموعه مدیریت شهری را در اعطای امکانات و تسهیلات اجتماعی، فرهنگی و رفاهی به شهروندان ساکن در بافت های فرسوده یاری رسانند.

 

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که ریزدانگی، اصلی ترین و مهم ترین مؤلفه ی فرسودگی است، عنوان کرد: وقتی قطعه ای ریزدانه باشد به تبع آن معبر ریز می شود، ساخت و سازها بصورت استاندارد انجام نمی شود و بستر لازم برای شکل گیری و بروز آسیب ها و معضلات اجتماعی مهیا می گردد.

وی افزود: هدف جدی سازمان نوسازی ایجاد مشوق های کارآمد برای وارد کردن داوطلبانه شهروندان و مالکان بافت های فرسوده به فرآیند نوسازی و هدایت ساخت و سازها به سمت استانداردهای طرح جامع و تفصیلی و اصلاح قطعه بندی ها و رساندن آنها به کف حداقل 150 متر مربع است.

فتح اللهی با تأکید بر این که آوردن شهروندان در ریل استاندارد شهرسازی نیاز به عزم جدی حاکمیتی دارد، عنوان کرد: بسته تشویقی اجتماعی و فرهنگی نوسازی می بایست اهرمی برای تهییج اجتماعی، ارتقای فرهنگی و نهایتاً کمک به نوسازی استاندارد و نرمال در شهر تهران باشد و برای رفع دغدغه ها، آسیب ها و معضلات اجتماعی بافت های فرسوده اهتمام نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره بر اهمیت تبدیل نوسازی به دغدغه ای عمومی، بر ضرورت اطلاع رسانی در این خصوص تأکید کرد. 

در ادامه ی این جلسه پیسنهادات و نظرات اعضای این کمیته در رابطه با دستور جلسه و بندهای بسته ی اجتماعی و فرهنگی نوسازی عنوان شد و مورد بحث و تبادل نظر کارشناسی قرار گرفت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب