امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14720 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه استونی؛

منطقه نیاز به بحران جدید ندارد/ برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست/ چه کسانی نفت داعش و آثار عتیقه عراق و سوریه را می فروشند

خبرایران: وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه موضوع دفاعی ایران قابل مذاکره و معامله نیست و برجامی هم برای مسائل دفاعی در کار نیست، گفت: مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را به طور رسمی اعلام کرده است.
منطقه نیاز به بحران جدید ندارد/ برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست/ چه کسانی نفت داعش و آثار عتیقه عراق و سوریه را می فروشند

به گزارش خبرایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «مارینا کالجوراند» وزیر خارجه استونی که برای اولین بار در طول تاریخ مناسبات دو کشور در این سطح به تهران سفر می‌کند، در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

*برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی در واکنش به اظهارات جان کری و برنامه موشکی ایران و همچنین متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت: اظهارات کری در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه آمریکا آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی صورت نگرفته است. مشخص است هم آقای کری و هم وزارت خارجه آمریکا می‌دانند بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران بحثی است که موضوع مذاکره نیست.

ظریف تصریح کرد: اگر دولت آمریکا واقعا در مورد مباحث دفاعی جدی است باید فروش سلاح‌ها به منطقه که هر روز مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد، کاهش دهد و باید سلاح‌هایی را متوقف کند که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: دولت آمریکا در این زمینه‌ها به خوبی می‌داند که بحث دفاعی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. اتفاقا مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را رسما اعلام کرده است.

ظریف در خصوص ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم اظهار داشت: این اظهارات آنقدر بی اساس و بی پایه است که در دنیا مورد توجه هیچکس قرار نمی‌گیرد.

وزیر خارجه گفت: امروز در منطقه ما تروریسم و افراط به عنوان خطر اصلی که منطقه را تهدید می‌کند اولا زاییده حضور و اشغال عراق توسط ایالات متحده است و این خطری است که ما قبل از حمله به عراق هم پیش‌بینی کرده و رسما اعلام کردیم حمله به عراق و اشغال سرزمین عراق باعث افراط گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد و متاسفانه امروز مردم عراق، مردم منطقه، مردم سوریه و مردم جهان آثار شوم آن سیاست تهاجمی و خطرناک آمریکا در دوران ریاست جمهوری آقای بوش را مشاهده می‌کنند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز خطر داعش و افراط‌گرایی در این منطقه، متاسفانه توسط برخی که به منافع کوتاه مدت نگاه می‌کنند و حتی نگران درازمدت امنیت خود نیستند، دامن زده شده است.

*نفت داعش را چه کسی می‌فروشد؟ آثار عتیقه عراق و سوریه کجا فروش می‌رود؟

وی افزود: امروز کری باید از متحدانشان سوال کند که اسلحه داعش از کجا آمده و از متحدانشان سؤال کند که نفت داعش را چه کسی می‌فروشد. باید از متحدانشان سؤال کند که آثار عتیقه عراق و سوریه که توسط داعش دزدیده می‌شود، کجا فروش می‌رود.

ظریف گفت: اینها سؤالاتی که باید مطرح شود به جای اینکه اتهامات بی اساس و نخ‌نما را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند، نیاز دارند مقداری جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود و دنیا را گرفتار سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلطشان نکنند.

*منطقه ما نیاز به یک بحران جدید ندارد

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران برای حل بحران قره‌باغ طرحی را دارد؟ عنوان کرد: از ابتدای بحران جمهوری اسلامی با طرف‌های درگیر در تماس بوده است. وزیر دفاع ما با وزرای دفاع دو کشور صبحت کرد. من با وزیر خارجه ارمنستان گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو جلسه در رامسر و باکو با وزیر خارجه و رئیس جمهور آذربایجان گفت‌وگو داشتم. رئیس جمهور کشورمان با همتایان آذری و ارمنی گفت‌وگوی تلفنی داشت.

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات براساس حقوق بین‌الملل است و ما از اینکه درگیری‌ها در منطقه ما آغاز نشود و درگیری‌هایی که آغاز شده، متوقف شود همیشه استقبال کردیم و سیاست ما در این زمینه بوده و در مورد آذربایجان، ارمنستان و بحران‌ قره‌باغ همین وضع را با هر دو طرف داشتیم و اعلام کردیم در صورتی که دو طرف علاقه داشته باشند آمادگی داریم از توانمندی‌هایمان برای کمک به حل و فصل این مسئله استفاده کنند.

ظریف افزود: منطقه ما که با افراط گرایی و تروریسم مواجه است که هر روز نمونه‌های آن را مشاهده می‌کنیم و دیروز هم در ترکیه رخ داد، بار دیگر این اقدامات را علیه مردم برادر و کشور دوست، ترکیه محکوم می‌کنیم. این معضلاتی است در منطقه ما که نیاز به همکاری و هماهنگی دارد و حتما منطقه ما نیاز به یک بحران جدید ندارد.

* اولین بار در تاریخ میزبان وزیر خارجه استونی هستیم

به گزارش خبرنگار فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک اعیاد گذشته و پیش رو سال، جدید را به خبرنگاران تبریک گفت.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر خارجه استونی در تهران هستیم و روابط ما نزدیک به صد سال قدمت دارد، گفت: در سال 1921 با این کشور روابط برقرار کیدیم و در سال 1931 میلادی قرارداد مودت بین 2 کشور امضا شد و ما از اولین کشورهایی بودیم که استقلال استونی را بعد از فروپاشی شوروی به رسمیت شناختیم، اما اولین بار است که میزبان مقامات سیاسی این کشور هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امروز در مورد زمینه‌های مختلف همکاری با استونی با وزیر خارجه این کشور صحبت کردیم، ادامه داد: همکاری جمهوری اسلامی و استونی می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد.

وی افزود: امروز 22 دانشجوی ایرانی در استونی داریم و 2 استاد ایرانی نیز در دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌کنند و امکان همکاری‌های بیشتر نیز وجود دارد.

ظریف با بیان اینکه استونی کشور پیشرفته دنیا در زمینه دولت الکترونیک است به زمینه‌های همکاری 2 کشور در این حوزه اشاره و عنوان کرد: در حوزه‌های دیگر چند میلیون دلار حجم تجارت ما با استونی است که امکان گسترش آن در آینده به شدت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌های مختلف روابط را امروز بررسی کردیم و اعتقاد دارم که با رفع تحریم‌ها زمینه برای گسترش همکاری‌ها فراهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خانم وزیر با همکاران مختلف من دیدارهایی خواهند داشت، تصریح کرد: وزیر خارجه استونی ملاقاتی هم با رئیس اتاق بازرگانی خواهد داشت و امیدورام که همکاری‌هایی بین بخش‌های خصوصی نیز صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امروز زمینه را برای یک رابطه گسترده‌تر سیاسی، اقتصادی، پارلمانی، فرهنگی و علمی باز خواهیم کرد.

ظریف با اشاره به اینکه بحث‌هایی نیز در رابطه با مسائل منطقه‌ای داشته‌اند، اظهار داشت: این بحث‌ها را در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب