امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14713 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون امور شهری و محیط زیست منطقه 22خبرداد؛

آغاز بکار پروژه ترویج پرنده نگری حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس

خبرایران : میرزایی معاون امور شهری و محیط زیست منطقه 22 از آغاز بکار پروژه ترویج پرنده نگری حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس خبر داد.
آغاز بکار پروژه ترویج پرنده نگری حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه22، میرزایی معاون امور شهری و محیط زیست منطقه در این باره گفت: با تلاش معاونت امور شهری منطقه پروژه ترویج پرنده نگری حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس از اواخر سال گذشته و همزمان با تعطیلات نورزی با همکاری راهنمایان تخصصی پرنده نگری گروه پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان آغاز شد.  مشاهده و ثبت گونه هایی نادر از پرندگانی که شاید در کمتر مکانی در شهر تهران و یا بعضا در محلی بجز دریاچه چیتگر قابل مشاهده نیستند از جمله مهمترین دستاوردهای این پروژه در مدت کوتاه از اغاز این پروژه در سطح منطقه بوده است.

وی یادآور شد: مشاهده و سرشماری گونه های نادر از پرندگانی همچون فلامینگو، کاکایی صورتی و کاکایی سرسیاه، پرستوی دریایی تک زرد (بد صدا)، اردک سیاه کاکل، چکچک گوش سیاه، چک سیبری، حواصیل ارغوانی به دریاچه شهدای خلیج فارس در این مدت کوتاه از جمله اقداماتی بوده که در این خصوص انجام شده است.

میرزایی افزود: ورود غیر منتظره۷۷ فلامینگو در روز پایانی سال 94 در سمت شرقی دریاچه شهدای خلیج فارس را می توان سرآغاز مهاجرت پرندگان مختلف به این نقطه از شهر تهران برشمرد. ضمنا برای اولین بار است که با گذشت بیش از دو سال از افتتاح دریاچه چیتگر این تعداد فلامینگو در این منطقه مشاهده شده است.

معاون امور شهری و محیط زیست منطقه 22 در ادامه بیان کرد: در روزهای آغازین سال ۱۳۹۵ و هم زمان با شروع سال نو، بیش از 100 پرستوی دریایی تک زرد در حین مهاجرت به عرض های شمالی در دریاچه شهدای خلیج فارس سکنی گزیدند و همچنین تعداد 22  اردک سیاه کاکل توسط تیم پایش و شناسایی پروژه ترویج پرنده نگری دریاچه شهدای خلیج فارس مشاهده و ثبت شد. همچنین یک عدد چکچک گوش سیاه برای اولین بار در محوطه ی سبز حاشیه ی دریاچه شهدای خلیج فارس مشاهده شد. این گونه که پیش از این گزارشات غیر مستندی از آن موجود بود و نامش در لیست زرد (احتمال حضور) پرندگان حاشیه دریاچه  قرار داشت با این ثبت به لیست سبز دریاچه (گونه های مشاهده شده) اضافه شد و یک جفت چک سیبری نیز مشاهده شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: معاون امور شهری منطقه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه یازدهم فروردین ماه تعدادی حواصیل ارغوانی  درحال پرواز بر روی دریاچه مشاهده شد و با توجه به تجارب گذشته گروه طرلان در این محل، چند هفته آینده زمان مناسبی برای مشاهده این پرنده در حاشیه این دریاچه خواهد بود. بنظر می رسد رفته رفته این دریاچه با توجه به موقعیت و شرایط ویژه خود به محل مناسبی برای استراحت بین راهی پرندگان مهاجر خصوصا اردک ها تبدیل خواهد شد و اواخر زمستان و اوایل پاییز زمان مناسبی برای مشاهده این پرنده در حال عبوراز تهران به سمت عرض های شمالی تر است.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب