امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14707 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نفت اعلام کرد؛

آماده تحویل گاز به هندی‌ها برای تولید پتروشیمی و صنایع انرژی‌بر هستیم/ سرمایه‌گذاری در بخش پالایشی هند را بررسی می‌کنیم

خبرایران: وزیر نفت در دیدار با همتای هندی خود گفت: آماده تحویل گاز به هندی‌ها برای تولید پتروشیمی و صنایع انرژی‌بر هستیم.
آماده تحویل گاز به هندی‌ها برای تولید پتروشیمی و صنایع انرژی‌بر هستیم/ سرمایه‌گذاری در بخش پالایشی هند را بررسی می‌کنیم

به گزارش خبرایران، بیژن زنگنه امروز در نشست مشترک تجاری بازرگانان ایران و هند که با حضور وزیر انرژی هند در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار شد، گفت:‌ با وزیر انرژی هند یادداشت تفاهم امضاء کردیم و امیدواریم شرکـت‌های ایرانی و هندی همدیگر را برای توسعه سرمایه‌گذاری هند در ایران در آینده نزدیک پیدا کنند.

وی افزود: علاوه بر خرید نفت نفت ایران توسط هند به دنبال سرمایه‌‌گذاری بلندمدت هستیم.

وزیر نفت گفت: در صنعت پتروشیمی طرف هندی علاقه‌مند به دریافت گاز بود که ما هم به آنها گفتیم که آماده تحویل گاز به آنها در چابهار یا هر نقطه‌ای دیگری که بخواهند هستند که از آن برای تولید متانول یا تبدیل به اولفین یا برای صنایع انرژی‌بر مانند آلومینیوم هستیم و البته اعلام کرده‌ایم که فرمول قیمت گاز و تخفیف‌های برای بلندمدت مشخص شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: مهم‌ترین پروژه در حوزه نفت که اگر سامان یابد پایه روابط درازمدت در حوزه انرژی خواهد بود توسعه میدان گازی فرزاد «ب» است که امکان تولید 3 میلیارد فوت مکعب در روز گاز را دارد و ما فعلاً با دوستان هندی برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز مذاکره می‌کنیم و قرار است گاز آن توسط طرف هندی چه برای مصرف در هند و چه برای صادرات بازاریابی شود.

زنگنه اظهار امیدواری کرد، تا پایان سال مذاکرات به نتیجه برسد که سرمایه‌گذاری کلانی نیز نیاز خواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به علاقه‌مندی ایران برای سرمایه‌گذاری در هند گفت: به عنوان یک روش بازاریابی نفت خام و برای تثبیت بازارهای صادراتی خوب است که ما در بخش پالایش هند به عنوان یک مصرف‌کننده بزرگ نفت سرمایه‌گذاری کنیم. اگرچه الان ما از نظر منابع مالی مشکلاتی داریم و بیشتر سرمایه‌‌پذیر هستیم تا سرمایه‌فرست.

وی ادامه داد: بعضی شرکت‌های نفت و گاز هندی از نظر مهندسی در کلاس جهانی هستند که به این دوستان پیشنهاد کردم در ایران شرکت ثبت کنید و از نیروهای ایرانی استفاده کنید؛ درباره ساخت تجهیزات هم پیشنهاد مشابهی به آنها برای مشارکت با سرمایه‌گذاران ایرانی دادم و گفتم که بازار آسیای میانه و خلیج فارس بازار مناسبی برای ما و شما خواهد بود.

زنگنه با اصلاح سخنان وزیر انرژی هند که گفته بود ایران صاحب دومین ذخایر گاز جهان است، گفت: ما صاحب اولین ذخایر گاز دنیا هستیم و تنها کشوری در این منطقه هستیم که می‌توانیم به مصارف گوناگون و برای صادرات گاز اختصاص بدهیم، چون بقیه کشورهای منطقه یا برای گاز خود تعهد داده‌اند یا کمبود گاز دارند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب