امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1469 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

جعفر سرقینی خبرداد؛

دولت یازدهم روان سازی معادن را با اتکای به بخش خصوصی در برنامه دارد

خبرایران : جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قبل از تصویب قانون معدن در سال 1377 بخش خصوصی در حاشیه بود، اما قانون مذکور تسهیل کننده فعالیت آنها بود و امروز دولت یازدهم روان سازی بخش معدن وصنایع معدنی را با اتکای به بخش خصوصی در برنامه دارد.
دولت یازدهم روان سازی معادن را با اتکای به بخش خصوصی در برنامه دارد

به گزارش خبرایران، جعفر سرقینی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه روز چهارشنبه اظهار داشت: امروز از مجموع 7500 معدن در سطح کشور تعداد 5600 معدن فعال است و بقیه غیرفعال که در هر دوره وجود حدود 20 تا 25 درصد معدن راکد طبیعی است.از ابتدای سال جاری تاکنون 70 پروانه بهره برداری از معدن به دلیل غیرفعال بودن، باطل شده است.

وی میزان مواد معدنی استخراجی از معادن فعال کشور را حدود 370 تا 380 میلیون تن ذکر کرد و افزود: 60 درصد معادن مذکور مربوط به مصالح ساختمانی است.

سرقینی در ارتباط با نقش تحریم در فعالیت معادن، گفت: کمترین اثرگذاری تحریم را در حوزه معادن و صنایع معدنی شاهد هستیم، اما در حقیقت در بخش صادرات هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی در ارتباط با وضعیت واردات در بخش صنایع معدنی، گفت: طی 10 سال گذشته سالانه شاهد واردات هشت تا 10 میلیون تن محصولات فولادی بودیم و چنانچه نیاز کشور تامین شود، منابع صرف اقلامی می شود که ضرورت واردات آن وجود دارد.

سرقینی یادآور شد: اکنون کشورهای منطقه خاورمیانه در مجموع سالانه 30 میلیون تن محصولات فولادی وارد می کنند که فولادسازان کشور می توانند حداقل 30 درصد این بازار را از آن خود سازند.

وی گفت: سال گذشته 46 میلیون تن اقلام معدن و صنایع معدنی به ارزش هفت میلیارد و 570 میلیون دلار صادر شد که کاشی و سرامیک، شیشه، چدن، آهن و فولاد، مصنوعات آلومینیومی، مس، سرب و روی از جمله کالاهای صادراتی این بخش بودند.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی به پنج درصد برسد که در این بخش قابلیت های زیادی وجود دارد.

سرقینی افزود: اختصاص عوارض 10 درصدی از صادرات سنگ آهن در فهرست منابع درآمدی گمرک برای سال 1393 پیش بینی شده که لایحه بودجه اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

وی از آزادی واردات ماشین آلات نو و دست دوم با دوره پنج ساله خبر داد و گفت: واردات ماشین آلاتی که 10 سال از عمر تولید آن سپری شده با مجوز این وزارتخانه بلامانع است.

سرقینی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواستی را تسلیم وزیر امور اقتصادی و دارایی کرده که شرکتهای ملی فولاد ایران و تهیه و تولید مواد معدنی با توجه به نقش آنها در توسعه فولادسازی ها و مواد معدنی از شمول واگذاری ها به بخش خصوصی، خارج شوند.

وی در رابطه با نقش سازمان نظام مهندسی معدن ایران طی فعالیت 10 ساله آن، گفت: اکثر معادن امروز تحت نظارت اعضای این سازمان فعالیت می کنند و طرحهای معدنی نیز با نظر این تشکیلات تصویب و به مورد اجرا گذاشته می شود.امروز 125 هزار نفر به شکل مستقیم در معادن فعالیت دارند و حدود 650 هزار نفر در صنایع معدنی به کار مشغول هستند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب