خبرایران: رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:هر رشتهای که در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین میشود 4 شغل را پوشش میدهد و از آنجایی که تاکنون 800 رشته در این دانشگاه تدوین شده است 320 شغل توسط این دانشگاه پوشش داده شده است.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد ازظهر امروز 25 اسفندماه 1394 با حضور«دکترمحمدعلی اخباری» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی و اصحاب رسانه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار و دراین نشست خبری«دکتر محمدعلی اخباری» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهارداشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه نسل سوم و بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی کشور در حال فعالیت است و طبق آخرین آمار گزارش شده حدود 360 هزار دانشجو در دورههای کاردانی و کارشناسی مهندسی فناوری در دانشگاه علمی کاربردی در حال تحصیل هستند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در پذیرش مهرماه این دورهها 112 هزار نفر در دوره کاردانی و 71 هزار نفر در دوره کارشناسی تاکنون ثبت نام نمودهاند و دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاه نظام مهارتی از نظر تقاضامحور بودن است و دورههای این دانشگاه براساس نیاز روز بازار کار برگزار میشود. دانشگاه علمی کاربردی بر مبنای آنالیز شغلی، رشتهها را تدوین می کند و تاکنون 800 رشته در این دانشگاه بر همین مبنا تدوین شدهاند.
وی از پوشش 320 شغل توسط این دانشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: هر رشتهای که در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین میشود 4 شغل را پوشش میدهد و از آنجایی که تاکنون 800 رشته در این دانشگاه تدوین شده است 320 شغل توسط این دانشگاه پوشش داده شده است.
دکتر اخباری با اشاره به بحث تجاری سازی علم تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در بحث تجاری سازی علم و خوشههای فناوری از سال 94 ،فعالیت خوبی داشته است. در نخستین جشنواره اختراعات که سال گذشته برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد 140 طرح به مرحله داوری رسید که از این تعداد 24 طرح به مرحله تجاری سازی راه یافت.
وی با بیان اینکه تلاش دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت تکنیسین و کارشناس است افزود: 60 درصد رشتههای این دانشگاه مهارتی و 40 درصد رشتهها در نظام نظری هستند. بر همین مبنا دانشجویان این دانشگاه دارای 480 ساعت کارورزی و 32 ساعت کاربینی هستند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه 76 درصد دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند گفت: پیشبینی شده است در برنامه ششم توسعه پنج ساله کشور میزان دانش آموختگان شاغل دانشگاه علمی کاربردی تا 85 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به تصویب سند راهبردی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 94 توسط هیات امنای این دانشگاه گفت: تصویب این سند به دانشگاه کمک می کند در جهت پیشبرد اهداف خود قدم بردارد.
اخباری از توسعه دیپلماسی علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و اظهار کرد: در سال 94 بر مبنای سیاست وزارت علوم تعامل دانشگاه جامع علمی کاربردی با کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه گسترش یافت. دانشگاه جامع علمی کاربردی توانست از تخصص اساتید دانشگاههای آلمان و اتریش بهره بگیرد و با 20 دانشگاه برتر آلمان درجهت افزایش تجربه و برگزاری دورههایی برای مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط مدرسان این دانشگاه وارد تعامل شدیم.
وی با تاکید بر اینکه اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعاملات بین المللی، کشورهای منطقه است افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی با کشور افغانستان و اقلیم کردستان تفاهمنامههایی را در جهت افزایش تعاملات بین المللی امضا کرده است. همچنین تفاهمات اولیه برای گسترش تعامل با کشور عراق نیز به امضا رسیده است که قرار است طی سفر وزیر آموزش عالی این کشور به ایران این تفاهمات نهایی شود.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با بیان اینکه مدرسین این دانشگاه از دو جهت صلاحیت عمومی و تدریس مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: کدهای مدرسینی که صلاحیت لازم را نداشته باشند غیرفعال میشود و افرادی که کد مدرسی آنها فعال است باید در دورههای مهارتی و آزمون شرکت کنند و چنانچه نتوانند نمره لازم را کسب کنند کد آنها نیز غیرفعال میشود.
وی در ادامه با اشاره به رتبهبندی واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مرحله خودآزمایی رتبهبندی واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی به پایان رسیده و اکنون در اواخر مرحله راستی آزمایی این واحدها قرار داریم. برای رتبه بندی واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی 225 شاخص تعیین شده است که هر شاخص دارای وزنی بوده که پس از انجام راستی آزمایی به هر شاخص توسط نرم افزار وزن داده شده و رتبه بندی براساس آن انجام میشود و نتایج رتبه بندی تا اواخر فروردین ماه اعلام شده و پذیرش مهرماه این دانشگاه براساس نتایج رتبه بندی انجام میشود.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی درپایان گفت: جهت گیری این دانشگاه مشاغل غیر دولتی است و تاکنون حدود 130 هنر از هنرهای بومی استانها که در حال از بین رفتن بود شناسایی شده و امیدواریم با راهاندازی دورههایی اقداماتی در راستای مشاغل غیردولتی انجام دهیم.