امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14487 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبرداد؛

بهره‌برداری از باغ كتاب تهران ارديبهشت سال آینده/ برپایی کارگاه تصویرگری ۴۶۴شهید جانباخته منا در میدان امام حسین (ع)/افزایش 60 درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

خبرایران: محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برای سال ۹۵ افزاش ۶۰ درصدی بودجه را داریم که البته انتظار ما خیلی بیشتر از این‌ها بود.
بهره‌برداری از باغ كتاب تهران ارديبهشت سال آینده/ برپایی کارگاه تصویرگری ۴۶۴شهید جانباخته منا در میدان امام حسین (ع)/افزایش 60 درصدی بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز دوشنبه ۲۴اسفند 1394 با حضور«دکتر محمود صلاحی« رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ،«امیرعبدالحسینی» معاون هنری این سازمان، «مهدی محمدی»  مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، «علی‌اصغر خسروی» مدیرکل حوزه ریاست و رئیس فرهنگسرای ابن‌سینا و حوزه فرهنگ و هنر  و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار و دراین نشست خبری صلاحی با اشاره به گزارش عملکرد متفاوت سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۴، از آماده‌سازی این گزارش برای فروردین ۹۵و ارسال آن به رسانه‌ها خبر داد و گفت: در این گزارش به صورت شفاف و با آمار برنامه‌ها و مخاطبان، مهم‌ترین برنامه‌های سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال ۹۵به اطلاع اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواهد رسید.

رئیس سازمان فرهنگی هنری گفت: در سال ۹۴، ۲۸۵کتابخانه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به ۸۲کتابخانه سازمان فرهنگی هنری الحاق شد و امروز ۳۶۷کتابخانه به طور متمرکز زیرنظر سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: باغ کتاب در حال آماده‌سازی است و اوایل اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد. در باغ کتاب فروشگاه مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی شده که در کنار چهار سالن، به فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهد پرداخت. از جمله سالن نمایش برای اجرای تئاترهایی با مضمون کتاب، تالار علم برای رونمایی از کتاب‌ها و سالن بازی‌های کودکان. همه آماده بهره‌برداری هستند.

به گفته صلاحی مجموعه باغ کتاب با ۶۵هزار مترمربع فضای مسقف می‌تواند محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و فروش کتاب‌های ناشران مختلف باشد.

رئیس هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: موسسه نشر شهر مسئولیت بهره‌برداری از این مجموعه را برعهده گرفته است و در تلاش هستیم تا قبل از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب، فاز اول نمایشگاه دائمی باغ کتاب تهران در مجموعه عباس آباد را افتتاح کنیم. محمود صلاحی با اشاره به فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری در حوزه گردشگری گفت: موسسه تهران‌گشت فعالیت ویژه خود در حوزه گردشگری را در مجموعه تپه‌های عباس آباد آغاز خواهد کرد که البته در نوروز ۹۵برنامه‌هایی برای کسانی که می‌خواهند تهرانگردی کنند، پیش‌بینی شده و با ثبت‌نام در سایت و پرداخت هزینه‌ای ناچیز، شهروندان تهرانی و مسافرانی که به پایتخت می‌آیند می‌توانند از نقاط گردشگری همچون دریاچه شهدای خلیج‌فارس و پل طبیعت استفاده کنند.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های حوزه کتاب در سال ۹۴فرهنگسرای کتاب بود که در مساحت ۱۲۰۰مترمربع در مصلی تهران محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب برپا شد و ۴۰هنرمند برجسته در آن برای مردم کتابخوانی کردند و جوانان را به کتابخوانی تشویق کردند.

مشاور شهردار تهران همچنین از برگزاری نمایشگاه و جشنواره یاد یار مهربان به شکل متفاوت خبر داد و گفت: هر سال کتاب‌هایی به انتخاب سازمان فرهنگی هنری به مدارس اهدا می‌شد اما در این دوره، انتخاب را به خود دانش آموزان واگذار کردیم و هر دانش‌آموز می‌تواند ۲۰هزار تومان کتاب خریداری کند و در مسابقات و بخش‌های جنبی جشنواره شرکت کند. صلاحی اضافه کرد: ۱۳۰هزار دانش آموز پایه‌های هفتم و هشتم، یعنی ۱۳و ۱۴ساله‌ها در این پویش شرکت کردند و تا پایان خرداد ماه برگزیدگان مشخص خواهند شد که جوایز نفیسی برای آن‌ها درنظر گرفتیم. ضمن اینکه تمام ۱۳۰هزار دانش آموز شرکت‌کننده برای یکسال، به رایگان عضو کتابخانه‌های شهرداری تهران شدند و نفرات بر‌تر هم کارت استفاده رایگان از سینماهای شهرداری تهران را دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: رونمایی از قرآن به خط بریل، مشارکت گسترده در برنامه‌های هفته کتاب، برگزاری جشنواره‌های مجازی کتابخوانی و کتابخوانی صوتی و تشکیل بانک کتاب‌های صوتی و یکپارچه سازی کتابخانه‌های زیرمجموعه شهرداری تهران از مهم‌ترین اتفاقات حوزه کتاب در سازمان فرهنگی هنری بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: بهار فاطمی ویژه برنامه ایام فاطمیه که در آغازین روزهای سال ۹۴برگزار شد، برگزاری ویژه‌برنامه ارتحال امام راحل، ضیافت آسمان و فرهنگسرای قدس در ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه «رافت کریمانه» و فرهنگسرای زیارت و شب موسیقی ماه خراسانی در دهه کرامت؛ هم عهدی با شهدا و ضیافت ستارگان در هفته دفاع مقدس؛ ویژه برنامه نوگلان حسینی، شب شعر بر آستان اشک، ویژه برنامه «جلوه سوگ»، نذری اربعین و پیاده روی اربعین در تهران و در ایام محرم و ماه صفر؛ ویژه برنامه «ایران ما، انقلاب ما» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب در مناسبت‌های مختلف اجرا شدند.

وی افزود: ویژه برنامه «نهال هم‌عهدی» که در ادامه ویژه‌برنامه «هم‌عهدی با شهدا» اجرا شد که یکی دیگر از برنامه‌های متفاوت سازمان به شمار می‌رود. امیدوار هستیم برنامه‌های هم‌عهدی با شهدا در سال ۹۵به شکل گسترده‌تر ادامه پیدا کند و بوستان هم‌عهدی افتتاح شود.

صلاحی ادامه داد: برپایی کارگاه تصویرگری ۴۶۴شهید جانباخته منا در میدان امام حسین (ع) توسط بیش از ۴۰۰هنرمند، نمایشگاه پوستر مرواریدهای خاکی روایت هنرمندان با بازگشت ۲۷۰شهید که در نگارگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) به نمایش درآمد. برپایی پنجمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران که در نگارخانه لاله برگزار شد که بیش از پنجاه درصد از آثار ارائه شده طی یک هفته به فروش رسید.

وی افزود: دو نمایشگاه پوستر لخ مایفسکی و اشتفان بوندی هنرمندان لهستانی و سوئیسی در موزه امام علی‌(ع) و مسابقه طراحی شخصیت کارتونی ایرانی اسلامی برگزار شد و ماهنامه ایران کارتون بعد از ۶سال وقفه، مجدداً انتشار خود را از سر گرفت. رئیس هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری همچنین با اشاره به تاسیس باشگاه نخبگان فرهنگی هنری در این سازمان گفت: در برنامه نوگلان حسینی ۲۷۰نفر شرکت کردند که به همراه مسابقات بچه‌های محراب و مسابقات تسنیم و سراج، برگزیدگانش در باشگاه نخبگان عضو شدند.

به گفته مشاور شهردار تهران، برگزاری همایش ارتقای محصولات فرهنگی، برگزاری مسابقه تهران کاپ برای اولین بار در فرهنگسرای رسانه و جشنواره گل و گلاب در فرهنگسرای اشراق از برنامه‌های مهم سازمان فرهنگی هنری در سال گذشته بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری افزود: از جمله برنامه‌های دیگر هنری چهارشنبه‌های هنر بود که در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود و با هنرمندان با هماهنگی معاونت هنری دیدار می‌کنیم و صحبت‌ها، پیشنهاد‌ها ارائه می‌شود و اگر هنرمندی طرحی داشته باشد برای اجرایی شدن آن اقدام می‌کنیم؛ از جمله پیشنهاد علی جهاندار برای اجرای ردیف‌های آوازی. همچنین برنامه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تولد ماه است که هر ماه برای تجلیل از چهره‌های فرهنگی هنری در موزه امام علی (ع) جشن تولدی برای بزرگداشت هنرمندان برگزار می‌کنیم.

صلاحی درباره ویژه برنامه‌های نمایشی سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۴گفت: دومین سوگواره نمایشی خمسه در شش بخش صحنه‌ای، خیابانی، آیینی، تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی در ۱۴سالن پایتخت برگزار شد. ۷۰نمایشنامه برای اجرا نام نویسی کردند و ۳۲اثر برای اجرای برنامه انتخاب شدند. ۸نمایش صحنه‌ای، ۴نمایش در بخش شهدای مدافع حرم و ۶نمایش ویژه برای اجرای هنرمندان پیشکسوت از بخش‌هاي مورد توجه دومین سوگواره خمسه بود.

وی افزود: چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر با حضور ۱۰۲۴نفر در ۷۳گروه نمایشی و ۱۶۴اجرا در ۱۵سالن سطح پایتخت یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فرهنگی هنری در حوزه هنرهای نمایشی بود که سال آینده هم برگزار خواهد شد.

صلاحی ادامه داد: دوسالانه جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در سال ۹۴رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت و با حضور ۵۰میهمان خارجی از ۲۶کشور مختلف و با شرکت ۱۰۹فیلم در بخش مسابقه ایران و ۶۱فیلم در بخش بین‌الملل برگزار شد. حضور ۱۵۶فیلم شهروندی در بخش محله جشنواره و ۲۰عنوان طرح اولیه فیلم‌نامه سینمایی از دیگر دستاوردهای این جشنواره بود. برگزاری اختتامیه بخش تئا‌تر کنگره ۲هزار شهید هنرمند با عنوان «ملکوتیان صحنه» در ایوان شمس نیز از دیگر برنامه‌های شاخص سازمان در حوزه نمایشی بود.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه به حضور موفق سازمان فرهنگی هنری در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سازمان اشاره کرد و گفت: پردیس سینما گالری ملت به کاخ مردمی جشنواره تبدیل شد و فیلم سینمایی «گیتا» که در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش در آمد با مشارکت ۵۱درصدی سازمان فرهنگی هنری تولید شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب