امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14409 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد؛

عرضه سوخت را در نقاط مرزی برای جلوگیری از قاچاق سوخت افزایش دادیم/ مصرف نفت و گاز در بخش حمل و نقل حدود ۸ میلیون لیتر کاهش یافت/۱۰۰ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث است

خبرایران: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:هم اکنون ۱۰۰ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث است که در اولین قدم مهلت یک ماهه‌ای به این خودروها داده می‌شود که خودروی خود را بیمه کنند
عرضه سوخت را در نقاط مرزی برای جلوگیری از قاچاق سوخت افزایش دادیم/ مصرف نفت و گاز در بخش حمل و نقل حدود ۸ میلیون لیتر کاهش یافت/۱۰۰ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی»با حضور «مهندس سید ناصر سجادی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و اصحاب رسانه صبح امروزسه شنبه ۱۸اسفند ماه ۹۴ درسالن جلسات ساختمان مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزارو دراین نشست خبری «مهندس سید ناصر سجادی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عرضه نفت و گاز براساس پیمایش اشاره کرد و اظهارداشت: با آغاز این پروژه در مهرماه، مصرف نفت و گاز در بخش حمل و نقل حدود ۸ میلیون لیتر کاهش یافت که البته این کار نیز در بستر سامانه هوشمند سوخت صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد:  دولت مصوبه‌ای دارد که به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث سوخت ندهد،براساس مذاکراتی که با شرکت بیمه کرده‌ایم هم اکنون ۱۰۰ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث است که در اولین قدم مهلت یک ماهه‌ای به این خودروها داده می‌شود که خودروی خود را بیمه کنند و اگر این کار صورت نگرفت محدودیت‌های سوخت‌گیری برای این خودروها در نظر گرفته خواهد شد.

وی عنوان داشت: در حال حاضر قیمت جهانی بنزین حدود ۱۲۰۰ تومان است،اگر قیمت نفت و قیمت دلار افزایش پیدا کند مجدداً قیمت فعلی بنزین کارایی خود را در کنترل مصرف از دست می‌دهد و ما توصیه‌مان این است که قیمت بنزین را ثابت نگه نداریم و متناسب با تورمی که در جامعه وجود دارد این قیمت افزایش یابد.

مهندس سجادی، افزود: در خصوص افزایش ۵ درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی که گویا در مجلس مورد طرح قرار گرفته من نیز از روزنامه‌ها مطلع شدم و تا زمانی که ابلاغی در این خصوص صورت نگیرد قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.

وی با اشاره به اهم فعالیت‌هایی که در سال ۹۵ انجام خواهند داد، گفت: در سال آینده اولین کار ما بحث برندسازی جایگاه های سوخت است که کارهایی در این زمینه آغاز شده است و در اصفهان نیز قرار است هفته آینده ۲۰ جایگاه که برای یک برند خاص است افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: از کارهای دیگر که در سال ۹۵ انجام می شود تبدیل سوخت مایع مصرف کنندگان بزرگ به گاز طبیعی است که از کنار این تغییرات صادرات فراورده های نفتی افزایش می یابد.

مهندس سجادی تصریح کرد: اما کار دیگر افزایش جایگاه‌های مرزی عرضه سوخت است که این کاز می تواند مانع از قاچاق سوخت شود.

 وی با بیان اینکه، عرضه سوخت به ایرلاین‌ها به صورت نقدی انجام می‌گیرد، گفت: برخی ایرلاین‌ها وثیقه‌هایی را گذاشته‌اند تا فروش اعتباری یک ماهه سوخت برای آنها انجام شود اما یک سری که بدحساب بودند فقط می‌توانند نقدی اقدام به خرید سوخت کنند و برای بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها تقسیط انجام شده اما چک برخی از این شرکت‌های هواپیمایی برگشت شده که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در خصوص کارمزد جایگاه‌های سوخت گفت: کارمزد جایگاه‌های عرضه بنزین در سال جاری ۳۵ درصد افزایش داشته و از ابتدای اسفند پرداخت معوقات این جایگاه‌ها آغاز شده و تا هفته گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد این معوقات پرداخت شده و پرداخت ادامه آن در حال انجام است.

 مهندس سجادی، با اشاره به اینکه در یازدهمین ماه گذشته در سال جاری مصرف بنزین در کشور در حدود ۷۰ میلیون لیتر بوده است،‌گفت: مصرف بنزین در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است و اگر شاهد رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور نیستیم علتش تک نرخی بودن قیمت بنزین در کشور است؛ زیرا مردم دیگر التهاب افزایش سوخت‌گیری همانند دوره‌ا‌ی که بنزین سهمیه‌ای وجود داشت، ندارند.

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه در یازدهمین ماه گذشته مصرف نفت گاز ۱۸ درصد و مصرف نفت سفید ۱۰ درصد کاهش یافته و همچنین مصرف نفت کوره با کاهش ۳۶ درصدی روبرو بوده گفت: به عنوان مثال در مصرف نفت گاز که سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف می‌شد امسال مصرف در این فراورده به ۸۲ و نیم میلیون لیتر رسیده است.

 مهندس سجادی، با اشاره به اینکه امسال به طور متوسط روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل صادر کردیم، گفت: یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۵ افزایش صادرات گازونیل و نفت کوره است.

 وی با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید، ‌گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه حداقل تا ۱۰ سال صادرکننده بنزین خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به میزان واردات بنزین در سال جاری گفت: به طور متوسط روزانه۹ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است، سال گذشته حجم واردات ما ۴ و نیم میلیون لیتر بوده که افزایش واردات به دلیل ذخیره‌ سازی فراورده استراتژیگ است.

 مهندس سجادی، با اشاره به صادرات سوخت هواپیما و بانکرینگ گفت: در زمینه سوخت هواپیما به طور متوسط ۱۵ هزار تن از این سوخت به کشور افغانستان صادر شده است و در زمینه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها نیز توانستیم در ۱۱ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ میلیون لیتر نفت کوره به کشتی‌هایی که برای سوخت‌گیری به آب‌های ایران می‌آمدند سوخت دهیم.

وی با اشاره به سیاست فروش مرزی انواع سوخت، گفت: برای جلوگیری از قاچاق سوخت سعی کردیم در سال جاری عرضه سوخت را در نقاط مرزی افزایش دهیم و در سال ۹۵ نیز سعی داریم این برنامه را ادامه داده و حتی جایگاه‌های مرزی را افزایش دهیم.

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به مصرف سی ان جی در سال جاری گفت: به طور متوسط روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب سی ان جی در کشور مصرف شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشت.

مهندس سجادی، با اشاره به فلسفه سامانه هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: ما با راه‌اندازی این سامانه در سال ۸۶ جلوی افزایش مصرف بنزین را گرفتیم و حتی توانستیم مصرف بنزین را کنترل کنیم،اما امروز نیازمند استفاده این سامانه در بخش نفت گاز هستیم که بتوانیم جلوی افزایش قاچاق نفت گاز را گرفته و قیمت آن را اصلاح کنیم.

 وی با اشاره به استفاده از کارت سوخت در خصوص عرضه بنزین گفت: ما تابع دولتیم و هنوز هیچ درخواستی مبنی بر عدم استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین به ما ابلاغ نشده است. بنابراین سوخت‌رسانی با کارت ادامه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: سیاست‌های قیمتی یکی از راهکارهای کنترل مصرف است و اگر در طولانی‌مدت قیمت بنزین ثابت بماند احتمال افزایش مصرف و قاچاق وجود دارد به همین دلیل ممکن است با تغییر قیمت جهانی نفت و یا تغییرات تورم که هر سال شاهدش هستیم قیمت بنزین افزایش پیدا کند اما در این خصوص نیز هنوز تصمیمی گرفته نشده . بنابراین قیمت بنزین در سال آینده نیز مانند امسال همان هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 مهندس سجادی در پایان با اشاره به اینکه اگر قیمت نفت و یا حتی قیمت دلار افزایش یابد، گفت: در این صورت حتی استفاده از کارت سوخت نیز ممکن است از سر گرفته شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب