امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14250 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر حسین نجم‌آبادی اعلام کرد؛

برگزاری همایش بین‌المللی و نهمین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران/ ارسال۱۵۰ مقاله و ۳۸ پوستر به دبیرخانه کنگره/ عامل بیشتر بیماری ها ژن مغلوب درازدواج های خویشاوندی

خبرایران: رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: درحال حاضرعامل بیشتر بیماری ها یک ژن مغلوب است که ازازدواج های خویشاوندی ناشی می شود.
برگزاری همایش بین‌المللی و نهمین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران/ ارسال۱۵۰ مقاله و ۳۸ پوستر به دبیرخانه کنگره/ عامل بیشتر بیماری ها ژن مغلوب درازدواج های خویشاوندی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی و نهمین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران، صبح امروزیکشنبه ۹اسفند ماه ۹۴ با حضور«دکتر حسین نجم‌آبادی»رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، «دکترکیمیا کهریزی» معاون مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزارو دراین نشست خبری«دکتر حسین نجم‌آبادی» رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی اظهارداشت: نخستین همایش بین‌المللی ونهمین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی، ازجمله اهداف مهم برگزاری این همایش است و افزایش علم و توان علمی محققین و دانشجویان کشور نیز از دیگر اهداف برگزاری این همایش است، اظهار داشت: شرکت در این کنگره ۱۵ امتیاز بازآموزی داشته و تاکنون ۱۵۰ مقاله و ۳۸ پوستر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: انجمن نورژنتیک ایران با همکاری سازمان بهزیستی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اقدام به برگزاری این کنگره کرده است، گفت: مهمانانی صاحب‌نظر از کشورهای فرانسه و آلمان در این کنگره حضور خواهند داشت.

دکترنجم‌آبادی ادامه داد: کاربرد ژنتیک نوین در پزشکی، ژنتیک اختلالات شناختی و ژنتیک اختلالات روان‌شناختی در این کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. همچنین در کنار برگزاری این همایش کارگاه‌های مناسب در همین زمینه برای دانشجویان و علاقه‌مندان نیز برپا می‌شود.

وی افزود: علم ژنتیک با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است، برگزاری چنین کنگره‌هایی در افزایش توان علمی دانشجویان و محققین و دستیابی به اطلاعات نوین علمی حائز اهمیت است.

دکتر نجم‌آبادی گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ تولد جدید در جهان رخ می دهد و همچنین ۲ تا سه درصد جمعیت کشورهای اروپایی کودکانی هستند که با معلولیت به دنیا می آیند.

وی عنوان داشت: درحال حاضر عامل بیشتر بیماری ها یک ژن مغلوب است که از ازدواج های خویشاوندی ناشی می شود، در صورت تشخیص اینگونه بیماری ها قبل از بارداری یا قبل از تولد نوزاد، می توان با تجویز داروهای دوران جنینی و همچنین انجام آزمایش و غربالگری در هفته ۱۰ تا ۱۷ بارداری امکان تولد کودکان با اختلالات مادرزادی و برخی از بیماری ها را کاهش داد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: پیش بینی می شود طی ۳ تا ۴ سال آینده بتوان در ایران از والدینی که قرار است صاحب فرزند شوند آزمایش خون گرفته وDNA آنها استخراج و کل ژنوم مشترک آنان مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بیماری ها را قبل از تولد تشخیص داد و درحال حاضر آنالیز و بررسی ژنوم انسان در دنیا هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار هزینه دارد،در این بررسی های می توان علت بیماری ژنتیکی فرد را مشخص کرده و روش های درمان را برای آنان در پیش گرفت.

وی در پایان گفت: بهترین زمان تشخیص و پیشگیری از تولد فرزندان معلول در خانواده ها قبل از بارداری است، قبل از بارداری خانواده ها و والدین می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک و همچنین آزمایشگاه های ژنتیک از تولد فرزند معلول پیشگیری کنند.

دکتر کیمیا کهریزی معاون مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: میزان اختلالات مادرزادی در جهان بین ۲ تا ۳درصد است؛ اما در ایران این رقم به علت ازدواج های فامیلی ۲ برابر بیشتر است.

معاون مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی ابرازداشت: برای بروز بیماری نهفته ژنتیکی نیاز به ۲ ژن معلول است که با ازدواج های فامیلی این احتمال بیشتر می شود و در برخی نقاط کشور میزان احتمال آن تا ۷۰ درصد افزایش می یابد و دور از انتظار نیست که ایران به علت ازدواج های فامیلی سهم بیشتری از بیمارهای نهفته ژنتیکی نسبت به اروپا را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بیشتر کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بعد از به دنیا آمدن یک کودک معلول از بارداری بعدی جلوگیری نمی شود و تولد کودک معلول را به عوامل مختلفی مانند استرس، پارازیت و دارو نسبت می دهند، در حالی که در کشورهای پیشرفته به دقت علت معلولیت را مشخص می کنند.

دکتر کهریزی ادامه داد: هم اکنون میزان بروز اختلالات ژنتیکی در موارد ازدواج های فامیلی درجه سه مانند دخترخاله و پسرخاله دو برابر شده است و به ۴ تا ۶ درصد می رسد؛ در حالی که این میزان در زوج های غیر خویشاوند، ۲ تا ۳ درصد است.

وی در پایان گفت: بیماری هایی مانند ناشنوایی یا کم توانی ذهنی در جمعیت ما شایع است و مخزن ژنی آن در جمعیت وجود دارد که احتمال بروز این بیماری ها تا ۶ درصد در ازدواج های فامیلی افزایش می یابد.

بنابراین گزارش، نخستین همایش بین‌المللی و نهمین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران از ۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه جاری با حضور مهمانانی از کشورهای آلمان و فرانسه در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب