امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14236 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛

تدوین سند ملی سالمندان جزو وظایف ذاتی بهزیستی است/ دستگاه‌ها به دنبال افزایش قلمروی خود نباشند

خبرایران انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه ارائه خدمات به سالمندان براساس سازوکار تعریف‌شده جزو وظایف ذاتی بهزیستی است، گفت: برخی دستگاه‌ها به دنبال افزایش قلمرو و اختیارات خود هستند.
تدوین سند ملی سالمندان جزو وظایف ذاتی بهزیستی است/ دستگاه‌ها به دنبال افزایش قلمروی خود نباشند

به گزارش خبرایران، انوشیروان محسنی‌بندپی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، اظهار داشت: طبق گزارش‌ها منتشرشده جمعیت سالمندی در سال 1420، به 8.2 درصد می‌رسد و درواقع جمعیت بالای 65 سال در کشور به 12 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: پدیده سالمندی، پدیده‌ای است که در اکثر کشورها به دلیل افزایش امید به زندگی و رعایت بهداشت و همچنین الگوی تغذیه، با آن روبه رو هستند و درواقع در هر کشور با یک گروه بزرگ سالمندی روبه‌رو هستند. به‌طوری‌که در سال 2050 جمعیت سالمندان در دنیا به‌اندازه افراد زیر 14 سال خواهد بود.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: نظام‌های سلامت موفق، نظامی‌هایی بودند که به چند گروه اعم از کودکان و کاهش مرگ‌ومیر آنها، مادران باردار و همچنین سالمندان توجه داشته‌اند و درواقع ارزیابی عملکرد موفقیت و یا عدم موفقیت کشورها، بررسی نظام سلامت در این سه گروه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه در کشور ما در دو بُعد نخست، (کودکان و زنان باردار) اقدامات خوبی انجام شده است، بیان کرد: هم‌اکنون از هر 100 هزار تولد، 19 الی 20 نوزاد فوت می‌کنند، ضمن اینکه در مرگ‌ومیر کودکان زیر یک‌ساله به استانداردهای جهانی دست پیدا کرده‌ایم، اما در بخش سالمندان و رسیدگی به تمام ابعاد زندگی آنها اعم از سلامت و تکریم آنها عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم چندین اولویت در دستورکار برنامه‌نویسان قرار گرفت، بیان داشت: آب، محیط‌زیست، کمبود نقدینگی در صندوق‌های بازنشستگی ازجمله اولویت‌هایی بود که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده بود که سازمان بهزیستی توانست با ارائه اطلاعات به‌موقع توجه برنامه‌نویسان را به حوزه سالمندی جلب کنند و درواقع در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به سالمندان بشود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از رسالت‌های عمده بهزیستی و دبیرخانه شورای ملی سالمندان توجه به نیازهای سالمندان است که باید نگاه علمی و تخصصی به آن داشته باشیم؛ چراکه نیازهای سالمندان امروز با سالمندان گذشته متفاوت است و این افراد هم‌اکنون صاحب علم و تجربه مفید هستند و می‌توانیم از این ظرفیت و پتانسیل برای پیشبرد اهداف‌مان در کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بروز بیماری‌های بسیار و همچنین فقر و تنهایی ازجمله مشکلات اصلی سالمندان محسوب می‌شود، افزود: یکی از استراتژی‌های سازمان بهزیستی تغییر نگاه و روش به حوزه سالمندی است که در این زمینه برنامه‌هایی را آغاز کرده است.

محسنی‌بندپی به برخی از سرفصل‌های برنامه‌های اجراشده از سوی سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی اشاره کرد و گفت: آموزش شیوه زندگی سالم، ارائه خدمات توانبخشی موردنیاز به سالمندان ازجمله برنامه‌هایی است که از سوی سازمان انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ ساختاری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم، گفت: این مشکلات برای کشورهای درحال‌توسعه بوده و تلاش می‌کنیم که موانع و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه توجه به سالمندان و ارائه خدمات به آنها جزو وظایف ذاتی بهزیستی است، بیان کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌ها به دنبال افزایش قلمرو خود هستند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند که سالمندی همانند حوزه توانبخشی با توجه به سازوکارهای تعریف‌شده جزو وظایف ذاتی بهزیستی است و لاغیر.

محسنی‌بندپی در ادامه با اشاره به تدوین دو سند ملی سالمندان توسط وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود این دو سند در اختیار اساتید دانشگاه قرار بگیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی و درنهایت یک سند ملی سالمندان تدوین شود که امیدواریم این کار به‌زودی صورت بگیرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب