امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1416 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان صداوسیما؛

بخش عظیمی از دستاوردهای رسانه ملی خودکفایی است/به دنبال راه اندازی شبکه های دیگر در تهران هستیم

خبرایران، : رئیس سازمان صداوسیما گفت: بخش قابل توجهی از دستاوردهای رسانه ملی در حوزه فنی و خودکفایی است.
بخش عظیمی از دستاوردهای رسانه ملی خودکفایی است/به دنبال راه اندازی شبکه های دیگر در تهران هستیم
به گزارش خبرایران، سید عزت الله ضرغامی، رئیس رسانه ملی در بازدید از نمایشگاه صنعت خودکفایی رسانه و رونمایی از 11 محصول برتر این حوزه گفت: با همکاری صمیمانه صنعت‌گران و شرکت‌های دانش‌بنیان و اولویت‌بندی اعتبارات محدود سازمان در این حوزه بخش زیادی از نیازهای کشور در زمینه تجهیزات فنی به ویژه در سطح فناوری‌های بالا مرتفع شده است.

ضرغامی پیشرفت‌های خودکفایی در سال‌های اخیر را مرهون قابلیت‌های فراوان علمی و انگیزشی در میان نخبگان کشور دانست و گفت: در آینده بسیاری از این تجهیزات پیشرفته به ویژه فرستنده‌های دیجیتال به دیگر کشورها صادر خواهد شد.

 ضرغامی همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از 11 محصول برتر خودکفایی صنعت رسانه در پاسخ به سوالی در این زمینه که چقدر صادرات صنایع جدید رسانه ای به دیگر کشورها جدیت دارد، اظهار داشت: برخی از کشورها از ما درخواست کردند تا این محصولات را به آنها بفروشیم با این حال ما برای شروع تولید احتیاج به سرمایه گذاری اولیه داریم و این موضوع ضروری است تا بتوانیم بسته های تولیدی را ارسال کنیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک این موضوع به نتیجه برسد.

رئیس سازمان رسانه ملی افزود: کشورهای مختلف منطقه از جمله متقاضیان این محصولات هستند و آخرین جایی که من با مسئولان آن صحبت کردم کشور عمان بود.

ضرغامی با بیان اینکه طبق طراحی و اولویت بندی به تولید این صنایع رسیده‌اند، تصریح کرد: همکاران ما با بودجه محدود در این حوزه خودکفا شده اند و با توجه به قیمت پایینی که بسیاری از تجهیزات دارد، کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان خریداری آن هستند و ما با برنامه‌ریزی روی صادرات می‌توانیم محصولاتی به قیمت پایین‌تر از کشورهای سازنده مشابه و با کیفیت خوب و اداره فنی مناسب، به کشورهای متقاضی بفروشیم.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات بیشتری برای صدا و سیما فراهم شود هر روز فناوری‌های جدید با قابلیت‌های خاص ایجاد خواهد شد و ما در صدا و سیما با تکیه بر شرکت‌های گوناگون می‌توانیم شاهد افتخارات دیگری باشیم.

رئیس صدا و سیما با اشاره به دوران جنگ ادامه داد: آن زمان نیز ما در صنایع خودکفایی و پیشرفت‌های زیادی کردیم از جمله فعالیتهای موشکی از یک موشک مینی کاتیوشا 107 میلی متر که 9 کیلومتر برد داشت با آغاز اولین مرحله صنایع خودکفایی به موشکهای هدایت شونده 2000 کیلومتر رسیدیم که به صورت بومی توسط فرزندان همین ملت ساخته شد و امروز دنیا روی ما حساب می کند. توانمندی علمی بالا در حوزه صنایع موشکی می تواند به دلیل فرصتهایی باشد که به کارشناسان این رشته اختصاص داده شد.

وی درباره دفاع از سخنان رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره جام جم اظهار کرد: حرفهایی که گفته شده من از تعامل با رئیس جمهور دریافت کردم که ایشان به آزادی بیان اعتقاد دارد و اینکه افراد چه برداشتهایی از این موضوع داشته اند و آن را چگونه انعکاس داده اند موضوعی است که متاسفانه فرصت پیگیری اش را نداشتم.

ضرغامی در خصوص تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه تولیدات پیشین توضیح داد: روز به روز هم کیفیت عملکردهای تجهیزات افزایش پیدا کرده است. کیفیت فنی برای ضبط برای ارسال تصویر در این حوزه فوق العاده مهم است و خوشبختانه با سیستم های اصلاحی و افزایش کیفیتی که همکاران در شرکت‌های حوزه دانش بنیان داشته اند به نظر می رسد مساله کیفیت مورد توجه همه است و در کنار آن کارهای جدیدی نیز انجام شده که قبلا نبوده است.

رئیس رسانه ملی اذعان کرد: با توجه به نیازهایی که در کشور احساس می شود اولویت ما راه اندازی شبکه های دیگر در تهران است. ما می توانیم در پایتخت چند شبکه دیگر راه اندازی کنیم منتهی مساله جدی ارسال این سیگنال به استانهاست. ما با تلاش توانستیم شبکه هایی در سراسر کشور راه بیاندازیم. در واقع ما دو تی اس 8 شبکه ای داشتیم که 16 شبکه را در استانها پوشش می داد 8 شبکه با فشرده سازی به 10 شبکه افزایش پیدا کرد و این آخرین ظرفیت پهنای باند دستگاههای فرستنده و گیرنده است.

وی ادامه داد: ما در استانها در شرایط فعلی بیش از 20 شبکه نداریم و برنامه شبکه نسیم هم در شبکه استانی استانهای مختلف پخش می‌شود و شبکه‌های جدید در استانها فرستنده جدید می‌خواهد.

ضرغامی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در اولویت‌بندی بودجه‌ها به صدا و سیما توجه کنند، متذکر شد: اولین حق مردم این است که صدا و تصویر خودشان را داشته باشند و وظیفه ما این است که این درخواست را به نقاط مرزی و روستاهای دور نیز برسانیم. در خصوص شبکه‌های جدید ما با دستگاه‌هایی از جمله وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی وارد گفتگو و مذاکره شده ایم وهمچنین دیگر دستگاه‌هایی که می توانند در تولید محتوا و پذیرش بخشی از بودجه ها به ما کمک کنند. البته کمک آنها محدود و بار اصلی بر دوش صدا و سیماست.

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسشی در خصوص ممنوع الکار بودن هنرمندان در این سازمان اظهار کرد: صدا و سیما با گستره وسیعی با هنرمندان کار می کند و دهها هزار مجری، تهیه‌کننده و عوامل تولید در سطح شبکه های تهران و استانها و برون مرزی با ما همکاری می کنند. ممکن است هنرمندی در مقطعی پر کار یا کم کار باشد یا نوع همکاری خود را تغییر دهد در کارهای تشویقی 30 صنف در کنار یکدیگر هستند و در سازمان دهها شغل وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به نیازها و اولویت‌ها ممکن است نوع استفاده از افراد متفاوت باشد همانطور که معاون سیما گفته است ما ممنوع التصویر نداریم. در ضمن ممنوع الکار هم غلط است زیرا به کلمه عربی کلمه فارسی اضافه نمی‌شود.

ضرغامی همچنین در مورد فعالیت شبکه‌های فارسی زبان تصریح کرد: سیاستی که نظام رسانه ای سلطه در طول سالهای گذشته داشته احداث شبکه های ماهواره ای است و تمرکز کار آنها برای مقابله با انقلاب اسلامی و ملت ایران، بدون تردید همین شبکه ها است. زبان فارسی با توجه به تعداد ایرانیها و دیگر فارسی زبانان جهان بسیار محدودتر از آن است که 150 شبکه فارسی زبان راه اندازی شود این موضوع نشان‌دهنده اهمیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است. راه اندازی شبکه ها و مزیت هایی که بیگانگان فکر می کنند برای ملت ایران اهمیت دارد بی فایده است و مردم صرفا پس از برطرف شدن کنجکاویشان یا مورد توجه قرار دادن یک سریال یا فیلم در این شبکه ها آنها را از خاطر می برند اما ارتباط رسانه ملی با مردم بسیط و محکم تر است و مردم خودشان را در تلویزیون و رادیو می بینند. بنابراین این شبکه‌ها خطری برای جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی آید. گرچه بهتر است مسئولان اعتبارات کافی را فراهم کنند تا به ویژه در حوزه آثار نمایشی بتوانیم از این ظرفیت برای مردم استفاده کنیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب