امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 141 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بیژن نامدار زنگنه خبرداد؛

اتمام بخش عمده فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 93

خبر ایران: وزیر نفت با بیان آنکه هیچ بهانه پیمانکاران مبنی بر توسعه ندادن پروژه های میدان گازی پارس جنوبی را نمی پذیریم، ابراز امیدواری کرد که بخش عمده فازهای ١٢ و ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی تا پایان سال ٩٣ به اتمام برسد.
اتمام بخش عمده فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 93

  به گزارش خبر ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه هم اکنون روند پیشرفت توسعه پنج فاز اولویت دار میدان گازی پارس جنوبی نسبت به ١٠٠ روز گذشته قابل قبول است، اظهار داشت: از نظر مدیریتی این پروژه در حال حرکت به جهت خوبی است.

وی گفت: در عملیات حفاری در بخشی از فازها عقب ماندگی وجود دارد، اما تلاش می کنیم بهره برداری از این فازها را طبق برنامه کنونی به پایان برسانیم.با بهره برداری از پنج فاز اولویت نخست در پارس جنوبی در سال آینده، وزرات نفت تمرکز خود را روی فازهای دیگر می گذارد.

علی اکبر شعبان پور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این در جلسه مشترک مجریان و پیمانکاران فاز ١٢ با وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون در بخش های دریایی فاز ١٢ باید سرعت کار بیشتر شود تا این فاز در موعد مقرر به بهره برداری برسد، اظهار داشته بود شرکت تاسیسات دریایی تا شهریور ماه سال آینده که بخش دریایی فاز ١٢ به اتمام می رسد باید بیش از ١٢٠٠ نفر در این بخش نیروی فعال داشته باشد تا بخش خشکی بتواند به دنبال بخش دریا راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: این تعداد نیرو باید تنها در پنج فاز اولویت دار نخست پارس جنوبی (١٢، ١٥،١٦،١٧و١٨) از شرکت تاسیسات دریایی فعال باشند.

براساس این گزارش مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در جلسه مشترک وزیر نفت با پیمانکاران فاز ١٧و١٨ نیز با بیان این که تاکنون دو جلسه برای رفع موانع موجود توسعه این فاز با پیمانکاران داشته ایم، گفت: به نظر می رسد برای رفع سایر مشکلات باقی مانده، باید جلسه دیگری قبل از فرارسیدن زمستان داشته باشیم؛ در این جلسات باید راهکارهایی دیده شود تا زمان بهره برداری از بخش دریایی این فاز، از سال ٩٤ به قبل از زمستان سال ٩٣ تغییر کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: براساس آخرین بررسی های انجام شده، ردیف اول پالایشگاه این فاز اواخر خرداد سال آینده استارت آپ خواهد شد، بخش یوتیلیتی پالایشگاه فاز ١٧و ١٨ نیز شامل واحدهای برق، بخار، نیتروژن و سیستم های کنترلی و سایر بخش ها به صورت یکپارچه در همان تاریخ به بهره برداری خواهند رسید.

شعبان پور در جلسه مشترک وزیر نفت با پیمانکاران فاز ١٥و ١٦ پارس جنوبی نیز اعلام کرد: هم اکنون ردیف اول پالایشگاه این فاز با ظرفیت ٦ میلیون مترمکعب در روز به بهره برداری رسیده و بزودی به ١٠ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت. ردیف دوم این فاز نیز در حال راه اندازی است و تلاش می شود برای زمستان امسال آن را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: برای تکمیل چاه های فاز ١٥ هم اکنون یک دکل به سمت این فاز در حال حرکت است.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیر کف خلیج فارس و حدود 105 کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخائر گاز کشور را شامل می شود.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب