امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14056 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیت الله علیرضا اعرافی اعلام کرد؛

مصرف‎کنندگی در عرصه علوم انسانی به تهاجم فرهنگی منجر مي‎شود

خبرایران: آیت الله علیرضا اعرافی كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان و امام جمعه قم گفت اگر در زمینه علوم انسانی تولید نداشته باشیم، باید مصرف کننده باشیم و معنای مصرف‏کنندگی مرگ و انحطاط است ضمن آن که مصرف‎کنندگی در عرصه علوم انسانی به تهاجم فرهنگی که مد نظر دشمن است کمک می‎کند و راه را برای نفوذ عمقی آن فراهم می‏کند.
مصرف‎کنندگی در عرصه علوم انسانی به تهاجم فرهنگی منجر مي‎شود

آیت الله علیرضا اعرافی كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان و رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه گفت تولید علم و نظریه کار نخبگانی است که در حوزه و دانشگاه تحصیل و تدریس می کنند و مشغول امور تحقیقاتی و پژوهشی هستند.

وی تولید علم را گذشتن از مرزهای متعارف تحصیل و تدریس خواند و افزود: این گستره، پژوهشکدهای است که به عمق دانش می‏تواند دسترسی پیدا کند، دارای ابداع و ابتکار باشد و البته در این سبک که تولید نامیده میشود، مراتبی نیز وجود دارد. ضمن آن که طبیعی است رسیدن به آن قلهای که در آن ابداع و ابتکار و درنوردیدن مرزهای دانش متعارف باشد، نیاز به مقدماتی دارد.

اين عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه این مقدمات در هر رشته‏ای در جایگاه تحصیلات عالی محقق میشود و حوزه و دانشگاه به تناسب تخصصهای خود باید وارد این زمینه و عرصهها شوند گفت: طبعا نهادهایی همچون آموزش و پرورش یا نهادهای عمومی مانند رسانهها، میتوانند به عنوان کمک و زمینه‏سازی و پشتیبانی برای رسیدن به تولید علم و نظریه، نقش آفرین باشند اما عامل و نهاد مستقیم در این عرصه، حوزه و دانشگاه است.

 وی با اشاره به این که مقدمات در زمینه تولید علم و نظریه نیز انواع و اقسامی دارد و بخشی از آن و در واقع مقدمه مهم، فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه علوم انسانی و سایر علوم است، تصریح کرد: این فرهنگ با فرهنگ پرسشگری و تحقیق و نوآوری باید در نهاد خانواده پایهریزی شود و سپس در آموزش و پرورش رشد و تعالی پیدا کند.

این نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی با اظهار تاسف از اینکه در نظام تعلیم و تربیت ما که پایههای آن در خانه ریخته میشود و در آموزش و پرورش ادامه پیدا میکند، کمتر مبتنی بر تحقیق و نوآوری بوده و غالبا نظام حفظی و نمره و آزمون مبتنی بر محفوظات استوار شده، گفت: این آسیب دیرپایی است که در نظام آموزش و پرورش ما وجود دارد؛ البته در سند آموزش و پرورشی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، چند راهبرد جدی آن، تاکید بر تغییر نظام آموزش و پرورش از حافظه محوری و محفوظات مداری به سمت تحقیق و پژوهش و نوآوری است.

اين كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان با بیان اینکه نهاد خانواده و نظام آموزش و پرورش و نهاد فرهنگی عمومی این عامل مهم را در دست داشته و ترویج روحیه تحقیق و پژوهش را در اختیار دارند، ابراز کرد: از سوی دیگر نظام اداری و برنامه‏ریزی کشور در رشد یا ایستایی تحقیق و پژوهش موثر است. اگر دستگاه‏های سیاست‏گذار، برنامهریز و فعال در عرصه‏های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تصمیمات خود را بر پایه تولید علم و تحقیق استوار کنند به طور طبیعی زمینه‏ای فراهم می‌شود تا حوزه و دانشگاه و نخبگان نیز به سمت تحقیق و پژوهش گرایش پیدا کرده و حرکت کنند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که نظام اداری، سیاسی و اجتماعی ما هم بر این مساله اثر دارند، اذعان کرد: این بخشی از زمینههای تولید علم است که به طور عمومی اگر در جامعه هم نظام آموزش و پرورش و فرهنگی و از سوی دیگر نظام اداری و سیاسی و اجتماعی ما بر پایه تحقیق و پژوهش استوار شوند، عرصهای فراهم میشود که جامعه دانشگاهی و حوزوی و نخبگانی به سوی تحقیق و پژوهش تمایل پیدا کنند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی طبعا ما رنج بیشتری میبریم، بیان کرد: به دلیل آن که تحقیق در این حوزه از پیچیدگی و دشواری بیشتری برخوردار است؛ تئوریها و اندیشههای حوزه علوم اجتماعی، لایههای پیچیدهای دارد و در یک خط افقی روشن حرکت نمیکنند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با تاکید بر این که  این حوزه از پیچیدگی بیشتر برخوردار است، اذعان کرد: این در حالی است که سرمایهگذاری ما در حوزه علوم اجتماعی کمتر است. ضمن آن که علوم اجتماعی بخشی از آن فرهنگی بوده و با مبانی فلسفی و ارزشهای متفاوت عجین شده و در آمیخته است.

وی اضافه کرد: بازشناسی این حوزههای فرهنگی و مبانی فلسفی موثر در علوم اجتماعی نیز کار را پیچیدهتر میکند در حالی که در این حوزه در بیشتر اوقات استعدادهای متوسطتری داریم و از آن طرف سرمایه‏گذاری لازم نیز انجام نمی‏شود بنابراین همه این مسائل یاد شده در برنامهریزیها باید لحاظ شود و زمینه‏ای فراهم شود تا حوزه و دانشگاه به تولید علم و آفرینش اندیشهها و ابتکار در این حوزهها نزدیک شوند.

آیت الله اعرافی همچنین در پاسخ به این سوال که عدم تولید علم و نظریه در عرصه علوم انسانی چه پیامدهای منفی در پی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: جامعه‏ای که مصرف‏گرا باشد آن جامعه عقب مانده خواهد بود به ویژه اگر این مصرف‏گرایی در مبانی معرفت‏شناسی و معیشتی جامعه باشد.

برنده نخستین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با بیان این که علم نیز به ویژه علوم انسانی، جزو مبانی معرفت شناختی و معیشتی جامعه است، یادآور شد: اگر در این زمینه تولید نداشته باشیم، باید مصرف کننده باشیم و معنای مصرف‏کنندگی مرگ است و انحطاط، ضمن آن که مصرفکنندگی در عرصه علوم انسانی به تهاجم فرهنگی که مد نظر دشمن است، کمک میکند و راه را برای نفوذ عمقی آن فراهم می‏کند.

امام جمعه شهر مقدس قم در پایان گفت: تحول در علوم انسانی و تولید علم و نظریه در این گستره، از اهمیت حیاتی و فوق‏العاده مهمی برخوردار است که نباید نادیده گرفته شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب