امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14019 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر احمدجلیلی اعلام کرد؛

ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه بهمن ماه سالجاری برگزارمی شود/ باید در جامعه از بیماران روانی انگ زدایی شود/ انسان قابل تفکیک به جسم یا روان نیست/۳۰ درصد از افراد جامعه مشکلات روانی دارند

خبرایران: رئیس انجمن روانپزشکی ایران گفت: به طور کلی ۳۰ درصد از افراد جامعه را افرادی تشکیل می‌دهند که مشکلات روانی دارند بدین ترتیب باید تصویر درستی از بیماری‌های روانی به مردم شناسانده شود.
ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه بهمن ماه سالجاری برگزارمی شود/ باید در جامعه از بیماران روانی انگ زدایی شود/ انسان قابل تفکیک به جسم یا روان نیست/۳۰ درصد از افراد جامعه مشکلات روانی دارند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، صبح امروز شنبه ۲۴ بهمن ماه ۹۴، با حضور«دکتر احمد جلیلی» رئیس انجمن روانپزشکی ایران،«دکتر محمدرضا محمدی» دبیر علمی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، «دکتر مریم ایازی» دبیر اجرایی کرسی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو)درآموزش سلامت واصحاب رسانه درسالن جلسات انجمن روانپزشکی ایران برگزارودراین نشست خبری«دکتراحمدجلیلی»رئیس انجمن روانپزشکی ایران اظهارداشت: در جامعه باید از بیماران روانی انگ زدایی شود و ارائه نشانی نادرست از مشکلات روانی در رسانه ها و سینما یک دغدغه است و انجمن روانپزشکان سعی می کند با رسانه ها در ارتباط باشد تا تصویری درست از بیماران روانی را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: اینکه آنچه از یک بیمار روانی در ذهن مردم جا گرفته کسانی هستند که دچار اختلالات بسیار شدید هستند، نباید همه بیماران روان را به این چشم نگاه کرد، در صورتیکه بیماران شدید روانی فقط بخش بسیار اندکی از این بیماران را تشکیل می دهند.

دکترجلیلی افزود: انسان قابل تفکیک به جسم یا روان نیست و مسائل روان و جسم انسان بر روی هم تاثیر می گذارند و با هم در ارتباط تنگاتنگ هستند و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بهداشت عمومی بدون بهداشت روانی امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: آنچه از بیمار روانی در ذهن مردم است افرادی ژولیده و سردرگم در کوچه و خیابان است که در گذشته آنها را دیوانه و امروز روان پریش خطاب می‌کنند؛ البته حتی برخی از پزشکان نیز همین تفکر را دارند در حالی که این افراد تنها کمتر از یک درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند.

رئیس انجمن روانپزشکی ایران عنوان داشت: به طور کلی ۳۰ درصد از افراد جامعه را افرادی تشکیل می‌دهند که مشکلات روانی دارند بدین ترتیب باید تصویر درستی از بیماری‌های روانی به مردم شناسانده شود زیرا این بیماران در صورتی که درست درمان نشوند می‌توانند به جامعه باز گردند و متاسفانه در حال حاضر افرادی هستند که حتی یک ساعت آموزش بالینی درمان را ندیده‌اند و اکنون مطب دارند و به مداوای بیماران می‌پردازند.

دکترجلیلی با تاکید بر مغفول ماندن سلامت روان در جهان گفت: سرانه بهداشتی هر فرد در دنیا حدود ۱۵۰ دلار است این آمار در منطقه زیر ۱۰۰ دلار عنوان شده است این در حالی است که سرانه بهداشتی هر فرد در ایران برای روان زیر ۱ دلار است و متاسفانه به دلیل ناآگاهی مسئولین در گذشته برخی تصمیمات و اشتباهات ثبت شده‌اند که نامناسب بوده است.

وی در پایان گفت: رسانه ها در معرفی صحیح بیماری های روانی نقش مهمی دارند و اکنون بیشترین مشکل بهداشت روان، نا آگاهی مردم در این زمینه است.

 دکتر محمدرضا محمدی، دبیر علمی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، در ادامه این نشست خبری گفت: بر اساس مطالعاتی که سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد انجام شد، ۴۹٫۵ درصد از افراد دچار اختلالات روانی هستند.

وی ادامه داد: شش درصد افراد نیز جامعه دارای افسردگی، سه درصد دچار شیدایی و چهار درصد از کودکان دچار وسواس و همچنین هفت دهم درصد از کودکان دچار کم خورگی و ۱۸ درصد از کودکان نیز به بیش فعالی مبتلا هستند که از جمله اختلالات روانی در جامعه است.

دبیر علمی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، با اشاره به موضوع همایش علمی سلامت روانی و رسانه گفت: متاسفانه در فیلم ها وقتی به یک نفر که دچار اختلالات روانی شدید است اشاره می شود، وی مورد تمسخر قرار گرفته، عقل او زیر سئوال می رود.

دکتر محمدی، با بیان اینکه فقط شش دهم درصد افراد جامعه دچار اختلالات شدید روانی هستند، افزود: این امر نادرست است که مشکلات این بخش اندک به همه بیماران روانی تعمیم داده شود.

وی تاکید کرد: مشکلات افرادی که دچار اختلالات روانی شدید نیستند با مصرف دارو و مراجعه چند باره به روانپزشک رفع می شود.

دبیر علمی همایش سلامت روان و رسانه گفت: سلامت روان در دنیا مغفول مانده و در ایران این امر بیشتر دیده می شود.سرانه بیماران روانی در کشورهای اروپایی ۱۵۰ دلار و در کشورهای عربی یکصد دلار است. متاسفانه این سرانه در ایران ناچیز و دارای کمترین سطح و زیر یک دلار است.

دکتر مریم ایازی، دبیر اجرایی کرسی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) در آموزش سلامت، در ادامه این نشست خبری گفت: بر اساس اولویت بندی های یونسکو، سلامت روان در صدر آموزش های سلامت قرار گرفته است.

 وی درمورد برنامه های این همایش دو روزه گفت: این همایش شامل شش پنل است و در هر روز سه پنل، سه سخنرانی و یک کارگاه مختص خبرنگاران برگزار می شود.

 دبیر اجرایی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، خاطرنشان کرد: سلامت روان، شیوع بار اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان و پیشگیری، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و سلامت روان و بازی و سرگرمی از موضوعاتی است که در پنل روز اول بدانها پرداخته می شود.

دکتر ایازی ادامه داد: موضوعات پنل های روز دوم نیز شامل سلامت روان، چالش های علمی و عملی در رسانه، سیمنار و رسانه های تصویری و سلامت روان کودک و ادبیات و رسانه های نوشتاری است.

وی در ادامه اظهار داشت: کارگاه خبرنگاران نیز با رویکرد روزنامه نگاری به سوژه و رویکرد پزشک متخصص به بیماری با حضور کارشناس رسانه و روانپزشک برگزار می شود.

 دبیر اجرایی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه، در پایان سخنان خود تاکید کرد: کودک ونوجوان، خشونت و رسانه و اخلاق تعهد حرفه ای در فضای مجازی نیز از جمله موضوع های سخنرانی در همایش علمی سلامت روان و رسانه است.

بنابراین گزارش، ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه سالجاری، با نگاه ویژه به «کودکان و آسیب های اجتماعی و مشکلات ناشی از فضای مجازی برای کودکان» در بیمارستان روزبه تهران برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب