امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کسب نشان سیمرغ بلورین فیلم فجر نیرویی انگیزه بخش

خبرایران: جشنواره فیلم فجر به اعتقاد بسیاری از هنرمندان و سینماگران و کارشناسان مهم ترین و تاثیرگذارترین رویداد سینمایی در کشور است که نه تنها فقط برای اهالی و فعالان این عرصه موثر است بلکه گستره تاثیرات آن فضاهای اجتماعی و فرهنگی کلی کشور را نیز در بر می گیرد.
کسب نشان سیمرغ بلورین فیلم فجر نیرویی انگیزه بخش

حضور در این جریان فرهنگی و بویژه کسب تندیس و نشان سیمرغ جشنواره بدون شک، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علیرضا زرین دست فیلمبردار باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران در این زمینه می گوید: نمی‌توان انکار کرد که به هر حال، دریافت «سیمرغ» جشنواره فیلم فجر برای بسیاری از هنرمندان ارزشمند است.

این تصویربردار مطرح سینمای کشور در مورد اینکه چرا برخی دیگر از هنرمندان نسبت به این جایزه بی تفاوتند می افزاید: در طول زمان خیلی از چیزها خودش را نشان می دهد. برای خیلی از افراد دریافت این سیمرغ ها عالی و منصفانه بوده و در مورد برخی هم نگرفتن «سیمرغ» غیر منصفانه، که شاید این مسئله در نگرش افراد موثر باشد.

به اعتقاد وی اگر سینما بخواهد در آینده مخاطب داشته باشد باید یک دگردیسی در خود بوجود بیاورد، چرا که جذب مخاطب و رقابت با ماهواره ها در دنیای امروز سال به سال سخت تر و پیچیده تر می شود.

زرین دست که با فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو؟» با کارگردانی کیومرث پوراحمد در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته اضافه می کند: امیدوارم سینمای ما در سطحی رقابت بوجود بیاورد که بتواند مخاطب و بیننده بیشتری را به تماشای فیلم‌ها جذب کند.

مرتضی رزاق کریمی» معتقد است اهمیت جشنواره فیلم فجر و بخش مستند آن، از دید مستندسازان کاملاً متفاوت است چراکه اینجا با مخاطب عمومی سینما روبرو هستند و آثارشان به رقابت می پردازند.

وی در خصوص تاثیرگذاریگرفتن سیمرغ جشنواره فجر در بالا بردن انگیزه و تلاش هنرمندان می گوید: اهمیت جشنواره فیلم فجر و گرفتن سیمرغ جشنواره بسیار تاثیرگذار و ویژه است. جشنواره فجر، ملی است و مهمترین رویداد هنری کشور محسوب می شود اما جشنواره سینما حقیقت، جشنواره ای برای فیلم های مستند و علاقمندان به این حوزه است. 

وی جشنواره فیلم فجر را برای مخاطبان کشوری می داند و خاطرنشان می سازد: جشنواره فیلم فجر با مخاطبان وسیع ملی در سطح کشور است که اتفاقاً محک خوبی برای بخش مستند در کنار سینمای داستانی به حساب می آید.

«مهران غفوریان» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو ییدر پاسخ به اینکه آیا در بازی‌هایتان به سیمرغ گرفتن فکر می‌کنید؟ بیان کرد: بله، من واقعا در فیلم سینمایی «ناردون» به این موضوع فکر کردم و از همان روزی که قرارداد بستم به آقای حسن‌پور گفتم که برای سیمرغ گرفتن به هم کمک کنیم ولی متاسفانه این فیلم به بخش مسابقه راه نیافت.

وی در مورد اینکه آیا سیمرغ گرفتن برای هنرمندان ایجاد انگیزه می‌کند، می گوید: سیمرغ یک جایزه است که مثل بقیه جایزه‌ها به هنرمندان انگیزه می‌دهد، البته در این میان، عده کمی هم هستند که سیمرغ را دوست ندارند اما من سیمرغ فجر را بسیار دوست دارم.

«بهاره کیان افشار» بازیگر سینما و تلویزیون که امسال در جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «بارکد» حضور داشت، در گفت‌وگویی درباره تاثیر داشتن جایزه سیمرغ فجر بر هنرمندان و تلاش آنها می گوید: من به شخصه سعی می‌کنم که کارم را به خوبی انجام دهم و تا به حال با فکر سیمرغ گرفتن، بازی نکرده‌ام؛ البته اگر سیمرغ، بال خود را روی شانه‌هایم بگذارد خیلی خوشحال می‌شوم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای چقدر بر احساس رقابت هنرمندان تاثیر دارد و ایجاد انگیزه می‌کند، گفت: من از آن دست آدم‌هایی هستم که عقیده دارم باید در کشور ماند چراکه بخش‌هایی از کشور به دست ما ساخته می‌شود. من در مقابله با ماهواره‌ها تلاشی نمی‌کنم اما همیشه سعی دارم کارم را درست انجام دهم و فکر می‌کنم اگر همه کارشان را درست انجام دهند، سازندگی به بالندگی خواهد رسید.

کیان افشار در ادامه در پاسخ به اینکه آیا الان سینما در مسیر درست کار کردن است؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم بخشی از هنرمندان و فیلمسازان در این مسیر هستند و کارهای ارزشمندی می‌سازند و البته فیلمسازان خوبی به این مسیر اضافه می‌شوند که باید مورد حمایت هم قرار بگیرند و سیاستگذاران باید در این خصوص با آغوش بازتری رفتار کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب