امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13949 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا تأكيد شد؛

احياي جاده ابريشم در تمامي شقوق حمل‌ونقل

خبرایران: نشست مشترک فعالان اقتصادی دو كشور ایران و ایتالیا با حضور وزراي راه و شهرسازي، جهاد كشاورزي و نفت ايران و همتايان خود از كشور ايتاليا برگزار شد.
احياي جاده ابريشم در تمامي شقوق حمل‌ونقل
به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، در اين نشست كه با حضور محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي و اميرحسين زماني‌نيا معاون وزير نفت برگزار شد، دكتر عباس آخوندي، با اشاره به اين‌كه ايران به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه چه به صورت فیزیکی و چه به صورت تاریخی، نقطه تعادل منطقه و کریدور ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب محسوب مي‌شود، اظهار داشت: در یکی دو دهه گذشته، تلاش عده‌ای از قدرت‌های جهانی و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی باعث شد نقطه تعادل منطقه‌ای به صورت تصنعی از ایران گرفته شود، كه نتیجه آن، ناامنی در منطقه و جهان را به دنبال داشت.
وزير راه و شهرسازي افزود: اما یکبار دیگر دنيا به این نتيجه رسید که باید مجدد ایران به نقطه تعادل و مرکز ثقل امنیت منطقه تبدیل شود، به همين دليل برگزاري چنين نشست‌هايي یک اتفاق بزرگ در توسعه و امنیت منطقه محسوب مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه در تمدن ایران‌شهری بیش از ۴۰۰ میلیون نفر حضور دارند، خاطرنشان كرد: این تمدن از یمن تا آسیای میانه و از دریای مدیترانه تا شبه قاره را شامل می‌شود و به همين علت در صدد هستيم با توجه به پایمردی ایران و واقع‌بینی جهان، به یک تعادل پایدار و مشارکت بلندمدت با ساير كشورهاي جهان دست یابیم‌. لذا آنچه موردنظر است صرفاً انعقاد قراردادهای تجاری نیست، بلکه به دنبال شرکای درازمدت برای توسعه منطقه و پایه‌گذاری یک نوع مشارکت منصفانه براساس منافع برد ـ برد هستیم‌.
دكتر آخوندي با تأكيد بر اين كه بنا داريم مجدد جاده ابریشم را در تمامي شقوق حمل‌ونقل اعم از جاده‌اي، ریلي، هوايي و دریایی بازآفرینی کنیم‌، تصريح كرد: خوشبختانه در اين راستا زمینه‌هاي همکاری فراواني با كشور ایتالیا وجود دارد و مذاکرات بسیار خوبی براي مشاركت و همكاري در اين زمينه انجام شده است.
وي همچنين درخصوص برنامه‌هاي همکاری بين دو كشور در تمامي بخش‌هاي حمل‌ونقل گفت: در حوزه هوانوردی در تلاش هستيم ضمن نوسازی این صنعت، زمينه رقابت در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم و سهم خود را از بازار منطقه و جهان به دست آوريم.
دكتر آخوندي با بيان اين‌كه ايران به دنبال یکپارچگی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه‌ مي‌باشد، افزود: ايران در اين زمينه از تجربه كمتري برخوردار است و لذا درصدد هستيم از مشاركت بيشتر ايتاليا براي ايجاد يكپارچگي در اين زمينه استفاده كنيم.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به مذاكرات انجام شده با ايتاليا درخصوص نوسازی صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با توجه به موقعيت ایران در شبکه راه‌های آسیایی و کریدورهای مختلف شمال و جنوب و تراسیکا، ۱۰ کریدور جاده‌ای مهم در کشور شناسایی شده است، كه به دليل مشكلاتي كه دارند لازم است نسبت به ارتقای سطح سرویس و تکمیل حلقه‌های مفقوده این کریدورها اقدام شود.
وي همچنين مدیریت جاده‌ها، ارتقاي ایمنی، سیستم یکپارچه اخذ عوارض و نيز نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي را از دیگر محورهای مهم مذاکره با ایتالیا عنوان كرد.
دكتر آخوندی درخصوص مشارکت در حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: با توجه به توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و بندر چابهار، ایجاد کریدور جدید شرق ایران از بندر چابهار به شمال کشور مدنظر است که دو كشور پاکستان و افغانستان را پوشش مي‌دهد‌.
وزير راه‌ و شهرسازي در ادامه سخنان خود، با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها خاطرنشان كرد: آنچه مهم است تعیین یک روش مالی خوب برای اجرای پروژه‌ها است، كه به سه روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)، ساخت، اجاره و انتقال (BLT) و روش مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک، صورت مي‌گيرد.
وي افزود: سرمایه‌گذاری به روش BOTدر پروژه‌هایی همچون آزادراه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر که برگشت سرمايه مالی خوبی دارند قابل ارائه است‌. همچنين روش BLT می‌تواند در پروژه‌های نوسازی و ارتقای سطح سرویس کریدورهای زمینی قابل اجرا باشد‌ كه در نهايت دولت خریدار محصول نهایی است.
به گفته وي، روش‌های مالی اجاره و اجاره به شرط تملیک نیز می‌تواند در حوزه‌های نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای و تا حدودی ناوگان دریایی مورد استفاده قرار گیرد.
دكتر آخوندي در خاتمه با بيان اين‌كه شرکت‌های ایتالیایی مصمم به آغاز دوره جدید همکاری با ایران هستند،  تعیین پروژه‌های مشخص در زمينه‌هاي مختلف را نشان از عزم اين كشور ایتالیا برای توسعه روابط دوجانبه عنوان كرد.
 
جهش توسعه‌ای میان دو کشور ايران و ايتاليا
 
بر پايه اين گزارش، گراتزيانو دلريو وزیر زيرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا نيز برگزاري چنين نشست‌هايي را موجب ارتقای تبادلات فعالان اقتصادي بين دو کشور ذكر كرد و افزود: ایران و ایتالیا در طول تاریخ مراودات زیادی داشتند و تجربه هزار ساله در بخش حمل‌ونقل بیانگر این مسئله است.
وي، ایتالیا را نخستین همتای تجاری ایران ذكر كرد و گفت: در سال ۲۰۱۱ تبادلات تجاری بين دو كشور هفت میلیارد یورو در بخش انرژی و نیرو، زیربنا و مسائل مختلف حمل‌ونقلی بین دو کشور بود و شرکت‌های بخش خصوصي دو كشور اقدامات بسیار خوبی برای عمران و آبادانی انجام دادند.
وزیر زيرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا، ایران را کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری بيان و ابراز امیدواري كرد تفاهم‌هاي به امضا رسيده بين دو كشور با همکاری‌های بیشتر اجرایی شود.
وي خاطرنشان كرد: ایران منطقه‌ای است که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند و رابط بسیار خوبی بین آسیای مرکزی و شبه قاره هند محسوب مي شود. كشور ایتالیا نيز می‌تواند در ایجاد شبکه ریلی پرسرعت و توسعه حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری و همچنین طراحی ایستگاه‌های چند منظوره به ایران کمک کند، زيرا تجربه بالایی در حوزه‌هاي ياد شده دارد.
دلریو در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های درنظر گرفته شده بين دو کشور، فرصت جدیدی برای توسعه روابط میان دو کشور فراهم شود و یک جهش توسعه‌ای میان دو کشور به وجود آید.
 
امضای یادداشت تفاهم همكاري در حوزه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌ای
براساس اين گزارش، یادداشت تفاهم حمل‌ونقل جاده‌ای بین معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت آناس ایتالیا به امضا رسيد.
عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به اين‌كه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همواره به دنبال گسترش مناسبات حمل‌ونقلي و توسعه همكاري‌ها با نهادها و مؤسسات ذي‌ربط در كشورهاي پيشرو در حوزه‌هاي راه و حمل‌ونقل بوده است، گفت: در فرصت حضور هيئت عالي‌رتبه ايتاليايي در تهران، تفاهم‌نامه‌اي در 10 بند تهيه شد كه با تأكيد بر اهميت جايگاه و موقعيت راهبردي دو كشور شامل تأكيد بر مبادله اطلاعات فني و تجربيات اجرايي، زمينه‌هاي بالقوه مديريت سرمايه‌هاي راه، سامانه‌هاي مديريت روسازي، سامانه‌هاي تضمين كيفي مرتبط و شيوه‌هاي نوين نگهداري تونل‌ها، پل‌ها، كانال‌ها و ساير سازه‌هاي جاده‌اي و نيز تبادل دانش فني در حوزه سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند و سامانه‌هاي مديريت ترافيك است.
اين گزارش حاكي است، دكتر رضا اكبري معاون دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در ادامه برگزاري نشست مشترک فعالان اقتصادی دو كشور ایران و ایتالیا، در كارگروه‌هاي حمل‌ونقل، ساخت و ساز و زيربناها كه با حضور بخش‌هاي خصوصي دو كشور برگزار شد، گزارشي در خصوص عملكرد سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ارائه كرد.
شايان ذكر است، در اين نشست كه در محل هتل اسپيناس و با همكاري كنفدراسيون صنايع ايتاليا، سازمان ملي سازندگان ابنيه و زيرساخت‌هاي ايتاليا (ANCE) و دفتر آژانس تجارت خارجي ايتاليا (ICE) و نيز سفارت ايتاليا در تهران برگزار شد، گراتزيانو دلريو وزیر زيرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا و همچنين بخش خصوصي كشور ايتاليا متشكل از 90 شركت و نهاد ايتاليايي فعال و سرمايه‌گذار در بخش زيرساخت‌ها، ساخت و ساز و حمل‌ونقل با هدف برگزاري فروم اقتصادي ايران و ايتاليا در اين نشست شركت كردند.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب