امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13903 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی ‌محمد آدابی مطرح کرد؛

شغل پرستاری از جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت برخوردار است / طرح تحول سلامت به تجمیع قدرت و ثروت در عده‌ای از جامعه منتهی شد/ حضور پرستاران درپارک‌های شهرها جهت ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از ۸ بیماری واگیر و غیرواگیر

خبرایران: رئیس سازمان نظام پرستاری ازحضور پرستاران درپارک‌های شهرها جهت ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از ۸ بیماری واگیر و غیرواگیر خبر داد.
شغل پرستاری از جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت برخوردار است / طرح تحول سلامت به تجمیع قدرت و ثروت در عده‌ای از جامعه منتهی شد/ حضور پرستاران درپارک‌های شهرها جهت ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از ۸ بیماری واگیر و غیرواگیر

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری به مناسبت روز پرستارصبح امروز دوشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۴ با حضور«علی ‌محمد آدابی» رئیس سازمان نظام پرستاری و اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان نظام پرستاری برگزارو دراین نشست خبری «علی ‌محمد آدابی» رئیس سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: شغل پرستاری از جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت برخوردار است و بدون توجه به این مسئله نمی‌توان سلامت جامعه را تضمین کرد.

 رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: پرستار در کنار تمام نقش‌هایش دو نقش بارز حساسیت اجتماعی و مدافع اجتماعی را دارد همچنین پرستار در پیشگیری از دیابت و فشار خون همچنین بازتوانی بیمار فعالیت‌های موثری را می‌تواند ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد:نظام پرستاری طی تدوین برنامه جامع پرستاری همچنین برنامه‌های استراتژیک مبادرت به تنظیم برنامه‌های تفصیلی برای هیا‌ت‌های نظام پرستاری کرده است و بر همین اساس ۵۰ برنامه طی سال، پیش روی مسئولان نظام پرستاری است.

آدابی ازحضور پرستاران درپارک‌های شهرها جهت ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از ۸ بیماری واگیر و غیرواگیر خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری شهرداری و مراکز بهداشت و درمان استان‌ها انجام می‌گیرد و طی آن شهروندان در رابطه با ۴ بیماری آنفلوآنزا، ایدز، هپاتیت و سل همچنین ۴ بیماری غیرواگیر شامل فشار خون، دیابت، سرطان و پوکی استخوان آموزش‌های پیشگیرانه می‌بینند.

 وی ادامه داد: امکان تشکیل پرونده سلامت و ارجاع بیماران به مراکز بهداشتی و کلینیک‌ها از این طریق وجود دارد و تلاش می‌کنیم ارائه خدمات پرستاران روزانه صبح و عصر به مردم ارائه شود که بخشی از این خدمات ارائه شده توسط پرستاران داوطلب یا بازنشسته و دانشجویان است.

 رئیس سازمان نظام پرستاری، در مورد سیکل انتخاب اعضای شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاران طی پروسه منظم انتخاباتی ۱۱۸ هیأت مدیره متشکل از بیش از هزار منتخب را انتخاب می‌کنند که هر کدام از ۱۱۸ نفر به ازای هر ۵۰۰ رأی منطقه خود حائز یک حق رأی برای خود است و درنهایت ۱۳۶ نفر حائز امتیاز رأی شدند و طی انتخاب نفس‌گیر ۲۵ نفر را به عنوان شورای عالی نظام پرستاری برگزیدند که در واقع این ۲۵ نفر تجمیع نخبگان پرستاری بوده و عالی‌ترین اظهارنظرهای کارشناسی را در این زمینه دارند.

 وی ابرازداشت: متاسفانه رویکرد وزارت بهداشت طی دو سال اخیر با جامعه پرستاری نامناسب بوده و پرستاری طی ۲ سال پیش به طور مکرر شاهد سیاست‌های ناروا و پرستار ستیز از سوی وزارتخانه بوده است و تلاش شده که از طریق سازمان نظام پرستاری تعاملاتی با وزارتخانه برقرار شود که امیدواریم با درک متقابل از حقوق یکدیگر بتوانیم بر مشکلات فائق شویم.

 آدابی عنوان داشت: وزارت بهداشت باید دست از سیاست های پرستار ستیز بردارد و چرا باید وزرای بهداشت از جامعه پزشکی باشند، براساس تحقیقاتی که صورت گرفته است برخی از کشورهای پیشرفته وزرای بهداشت آنها نه تنها پزشک نیستند بلکه روزنامه‌نگار هستند و یا تخصص‌های دیگری دارند که به کشورهایی مانند کانادا، اسپانیا، فرانسه، سوئد و آمریکا اشاره کرد.

 وی با به نقد کشیدن پرداخت هزینه‌های درمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم آن هم در شرایط محدودیت‌های منابع مالی تصریح کرد: با طرح تحول سلامت ۲٫۵ تا ۳ برابر تعرفه عده‌ای مرفه بی‌درد افزایش یافت و هنوز هم داعیه افزایش ۶ برابری تعرفه‌ها را دارند و این نشان می‌دهد عدم موجودیت منابع مالی در وزارت بهداشت بسیار مشهود است.

رئیس سازمان نظام پرستاری درپایان گفت: هر جا قدرت و ثروت جمع شود چیزی جز فساد ایجاد نخواهد شد و طرح تحول سلامت به تجمیع قدرت و ثروت در عده‌ای از جامعه منتهی شد و آنها هم‌اکنون تلاش می‌کنند نمایندگان بیشتری در مجلس داشته باشند تا قوانینی را به نفع خود تصویب کنند که هم خود مجری و هم ناظر باشند و با لابی‌گری قوانین خود را تصویب کنند و این وضعیت خطرناک است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب